Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner på voksenopplæringen i august og vet fra tidligere at særemne er en stor greie som tar mye tid. Vil gjerne starte nå, tenker på tema/problemstilling: Sex og ekteskap da dette interesserer meg. Har dere noen forslag til hvilke bøker jeg kan bruke og evt problemstilling?

Anonymous poster hash: 08ade...30d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er voksenopplæring for å få studiekompetanse(altså videregående) er mitt råd å velge et tema som dere faktisk har i læringsplanen. Selv skrev jeg om Bjørneboe og hvordan hans private liv og samfunnsengasjement gikk hånd i hånd i bøkene. Valgte en spesifik bok og beskrev personer i boka, trakk paralleller til virkelige personer og meninger han hadde. Trakk for metaforer og forklarte betydning osv. Gikk voksenopplæring, Fikk 6

Anonymous poster hash: eb7e9...4e8

Skrevet

Om det er voksenopplæring for å få studiekompetanse(altså videregående) er mitt råd å velge et tema som dere faktisk har i læringsplanen. Selv skrev jeg om Bjørneboe og hvordan hans private liv og samfunnsengasjement gikk hånd i hånd i bøkene. Valgte en spesifik bok og beskrev personer i boka, trakk paralleller til virkelige personer og meninger han hadde. Trakk for metaforer og forklarte betydning osv. Gikk voksenopplæring, Fikk 6

Tusen takk for tips og at du gikk litt i dybden :)

Skrevet

Tusen takk for tips og at du gikk litt i dybden :)

Jeg gjorde samme opplegget, men valgte Ingvar Ambjørnsen og Elling bøkene hans :-)

Anonymous poster hash: 5f6e6...df7

Skrevet

Du kan ikke bare bestemme nå hva som er særemnet ditt. Det er læreplaner du må forholde deg til, og du kan få ganske stramme rammer, som feks hun over som skrev om samfunssperspektiv hos Bjørneboe. 

Men om du vil starte tidlig, så ta kontakt med voksenopplæringa og hør om de vet hvem som er lærer, og så prøver du å få kontakt med denne og får litt informasjon. 

Skrevet

Som andre her skriver så er særemnet knyttet opp til læreplan, og da i faget norsk.

Jeg gikk på Bjørknes og hadde særemnet mitt der, og da hadde de begrenset valget av emne mye. Alle måtte skrive om Henrik Ibsen. Du må nok snakke med skolen du skal ta det på for å høre hvordan de gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...