Serepta Skrevet 20. juni 2015 #1 Skrevet 20. juni 2015 http://www.bt.no/meninger/debatt/Vosscup-er-en-sukkerorgie-3384216.html Jeg vil ikke være sukkerfanatiker, men jeg har tenkt i de baner selv. På et stevne klubben vår arrangerer som går fra morgen til midt på dagen, serveres det kun kaker/boller og søte ting. Jeg la inn forslag om vi kanskje skulle ha noe mat i tillegg, som rundstykker, yoghurt etc. Men nei, det selger ikke fikk jeg til svar. Vi har snakket med barna hjemme, at de selv er ansvarlige for hva de putter i kroppen sin og at de kun har en kropp. Særlig eldste på 11 kunne dytte innpå ubegrenset om han bare hadde tilgang. Nå har han tatt mer ansvar, og selv om noe er gratis / billig eller tilgjengelig så må han selv tenke på egen kropp for det er han som skal leve med den. F eks er det greit med ett sukkerspinn på 17 mai, mens 3 er ikke greit selv om han har nok penger i lomma. Jeg tror at idrettsstevner kunne solgt for like mye penger, selv om de endret utvalget og begrenset sukkerfesten. Argumentet er jo ofte : Ja, men Vosscup er jo kun èn gang i året. Og ja det er det, Men innimellom der er det andre kamper, cuper, konserter, avslutninger og bursdager. Det er jo ikke noen hemmelighet at både voksne og barn i Norge får i seg alt for mye sukker. Da heier jeg på at barneidretten er et sted å begynne fokuset på sunnere kost (selvfølgelig i tillegg til hjemme)
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #2 Skrevet 20. juni 2015 På de fleste idrettsarrangementer vi er på får man kjøpt sunnere ting også, som grove baguetter, fruktkurv, salat, vann til drikke..... Men kake, brus, sjokolade og vaffel er jo også standar.... Greit at man kan velge, MEN barna velger jo som oftest det som ser best ut og det er jo kake og brus.... Anonymous poster hash: 7ef2d...00c
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #3 Skrevet 20. juni 2015 Jeg er helt enig med deg! Her har heldigvis de fleste lag og foreninger tatt noen grep. Det selges fortsatt is og brus, men fokuset er først og fremst på mat og frukt. Bama har jo fantastiske sponsorordninger for alle idrettslag. Det er i det fleste tilfeller frukt, vann og mat som er plassert fremst i salgslistene. Is of sjokolade må du ofte spørre etter. Vår og høst - når det er kjølig - selges det ofte varm suppe. Man kan gjerne argumentere med at maten ellers ikke er av det aller sunneste slaget, men jeg vil påstå at burger og toast i bedre enn sukkerspinn og sjokolade.... Anonymous poster hash: 8ba5f...c78
Mamma_til_2 Skrevet 20. juni 2015 #4 Skrevet 20. juni 2015 (endret) Her har de bestandig oppkuttet frukt i beger ( masse sesongbetont frukt kr5) de har selvfølgelig hel frukt og ☺ de har grove baguetter og vann i tillegg til kaker brus og is. Endret 20. juni 2015 av Mamma_til_2
TinaK 1990 Skrevet 20. juni 2015 #5 Skrevet 20. juni 2015 Veldig enig. Hva lærer vi barna når de er kun kake, pølser, godteri og vafler som serveres?? Jeg løser det på denne måten: Vi pakker solide matpakker med grove baguetter, frukt og oppkuttet grønnsaker. For at barna mine ikke skal være helt utelatt det de andre trykker i seg mellom kamper får de velge seg en ting fra kiosken etter siste kamp. Dette fungerer bra for mine barn og jeg ser at flere familier gjør akkurat dette. Men så er det de familier som ikke tar med matpakker, men kun baserer seg på pølser og kaker i pausene...det får de selv ta ansvar for og jeg tenker at det er synd på barna som lærer at dette er ok.... Men å diskutere kosthold med disse foreldrene er som å dytte på en murvegg....
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #6 Skrevet 20. juni 2015 Her har de bestandig oppkastet frukt i beger ( masse sesongbetont frukt kr5) de har selvfølgelig hel frukt og ☺ de har grove baguetter og vann i tillegg til kaker brus og is. Oppkastet frukt....jaja....hehe..... Anonymous poster hash: 924ae...c8a
Mamma_til_2 Skrevet 20. juni 2015 #7 Skrevet 20. juni 2015 Her har de bestandig oppkastet frukt i beger ( masse sesongbetont frukt kr5) de har selvfølgelig hel frukt og ☺ de har grove baguetter og vann i tillegg til kaker brus og is. Oppkastet frukt....jaja....hehe..... Anonymous poster hash: 924ae...c8a Haha ja derfor den er så billig 😆😆 Har redigert det nå ☺
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #8 Skrevet 20. juni 2015 Helt enig! Nå har ikke jeg barn som driver slike idretter, men har jo tenkt tanken de gangene vi er i hallen og det er arr der. I det minste kunne man kanskje fått leverandørene av vaffelrøre til å ha grov vaffelrøre som et alternativ? Frukt er jo også en god ting. Anonymous poster hash: 4bed5...31a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #9 Skrevet 20. juni 2015 Hatt denne diskusjonen med noen foreldre flere ganger. Noen er totalt likegyldige og sier bare at "de er jo så aktive....". Det er jo ikke problemet mener jeg...det er hva du faktisk lærer barna å spise. Plutselig er ikke barna så aktive lenger og da må man begynne å lære barna hva man bør spise i stedet for å lære barna gode vaner fra de er små.... Maaaange foreldre som skyter seg selv i leggen ved å ha så slapp holdning til kosthold og barn. Anonymous poster hash: 924ae...c8a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #10 Skrevet 20. juni 2015 Helt enig. Man får null energi av å spise slik drittmat, så i mine øyne har det ingenting på et idrettsarrangement å gjøre. Grove baguetter, frukt og ordentlig mat er mye bedre. Folk kan vel ta med kaker selv hvis de absolutt vil ha det. Anonymous poster hash: b7da5...ad7
soleia Skrevet 20. juni 2015 #11 Skrevet 20. juni 2015 Einig med ho i innlegget, med unntak av at arrøngørane skal setje grense for kor mykje pengar ungane skal få med. Slike avtaler får ein evt drøfte innan laget. Er ikkje sukkerfanatikar, men ungane treng næringsrik mat, og ikkje berre søtsaker mellom kampane. Hadde følt meg rimeleg uvel sjølv etter ein dag med slik "mat", føler ikkje eg vert skikkeleg mett av slikt heller. Ein is eller vaffel i løpet av dagen hadde smakt godt, men her høyres det ut som det går inflasjon i søtsakene, så ein lærer å begrense seg, og heller sette pris på det ein et. Grove vaflar burde vore sjølvsagt, same med frukt og feks grove baguettar. Dei får kontakte feks Toro for å få vaffelrører med sunnare innhald, dersom ein ikkje kan røre saman slikt sjølv. (burde ikkje vere så vanskeleg om ein laga ei stor oppskrift) Slike glid ned på høgkant hjå oss, og mettar godt.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #12 Skrevet 20. juni 2015 Det er fint når det er tilbud om sunne ting også. Problemet er at det ofte er veldig mye dyrere å gjøre i stand. Ofte er jo kiosken på slike steder noe som klubben har for å tjene penger. Kaker bakes av foreldrene. Det koster mye mindre med en langpannekake enn med 25 rundstykker med pålegg, for ikke å snakke om hvor lite det koster med ingrediensene til sukkerspinn. Det enkleste er å sende med ungene en god matpakke og så kan de heller få et kakesytkke i tillegg. Anonymous poster hash: d198a...9bf
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #13 Skrevet 20. juni 2015 Jeg er uenig med de som mener man må FORBY godteri, snack og brus og kaker på slike tilstelninger. Men skjønner problemet hvis det ikke finnes sunne alternativ. Er voksen og passer på vekta og vil ikke ha kake en tirdagskveld, selv om det er kamp, og er kampen sent synes jeg det er greit at man kan kjøpe bagetter eller noe slik at barna kan spise kveldsmat før vi drar hjem/på vei hjem fra kamp... Men det hysteriet om og forby det helt., Det er ikke DER problem med usunn livsstil og overvekt starter,- for og si det sånn. Anonymous poster hash: 8e54c...96e
soleia Skrevet 20. juni 2015 #14 Skrevet 20. juni 2015 (endret) Her hadde dei jo mykje kjekt: http://www.rockamat.no/ Men ein tener nok ikkje så mykje på det, og slik mat er mindre haldbar enn brus, is, toro- vaffelposar, frosne pølsebrød osv, så ein må rekne med større svinn og mindre inntening. -mine ungar er ikkje byrja med lagidrett enno, men når den tid kjem, så vert det nok matpakke og pengar til ein is i løpet av dagen. Endret 20. juni 2015 av soleia
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #15 Skrevet 20. juni 2015 Vårt barn driver med konkurranse turn og vi har vært på ganske mange konkurranser, stevner, treff osv opp gjennom. Jeg har kun opplevd at det selges brus på et fåtall av disse. Det er selvsagt boller og kaker til salgs, men også salater, smoothie, fruktskåler mm. Det mest usunne foruten kake er baguett med ost og skinke. Men de som driver med denne typen turn er jo svært opptatt av å tilføre ktoppen mat med næring Anonymous poster hash: 79015...1a2
Gjest Antarctica Skrevet 20. juni 2015 #16 Skrevet 20. juni 2015 Jeg har stått i kiosken på turnstevne og solgt masse forskjellig, og oppskåren frukt gikk som hakka møkk. At det ikke selger er bare tull. Vi solgte pølser, vafler, kaffe og brus også, men frukten gikk så det hylte.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #17 Skrevet 20. juni 2015 Vi har alltid med mat på cuper. Standarden er kyllingsalat med grov pasta, og frukt som bananer, nektariner eller druer. Etter cup får de gjerne en yoghurt eller sjokomelk. De er fornuftige gutter selv, og synes ikke kioskmat hører sammen med idrett. Anonymous poster hash: 3a988...ba0
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #18 Skrevet 20. juni 2015 Vær så snill, ikke grove vafler! De smaker grusomt, som papp, og ingen spiser dem. Bedre å droppe vafler helt og servere frukt da. Og nei, brødmat som nordmenn kjører 24/7 til alle måltider er ikke sunnere hvis det kjøres HELE tiden. Enig at pølser og sånn søppel ikke hører sammen med idrett, men å si at ETT kakestykke er kjempeskadelig for barnet i løpet av en uke er i overkant hysterisk. Anonymous poster hash: d0bfc...b6f
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #19 Skrevet 21. juni 2015 Tar alltid med matpakke på slike idrettsarrangementer. Den må spises før vi evt kjøper kake e.l i kiosken. Tenker det viktigste jo er at barna får i seg litt ordentlig mat når de spiller kamper. Så får det heller være at de fyller på med litt snop på toppen. Anonymous poster hash: eef06...4f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå