Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #1 Skrevet 19. juni 2015 Jeg er blitt mor for andre gang, og babyen er kun en uke gammel. Jeg har allerede blitt kjent med mange av lydene - trøtt, sulten, mageknip osv. Problemet er når barnet er trøtt. Da kaver det, vil ha pupp, men klarer ikke ta tak, og ligger bare og vrir på seg av ubehag. Kan ligne mageknip, men jeg vet nå forskjellen godt. Det skjer ikke hver gang, men i perioder på dagtid, stort sett. Jeg pleier da å ta puppen bort, prøver å få til en siste rap og ved behov skifter jeg bleie - mens det leter etter puppen og/eller eventuelt gråter sin trøtte låt. Når gråten blir virkelig intens, legger jeg det til brystet igjen. Noen ganger sovner det tvert, andre ganger kaver det en stund først (noen ganger må jeg gjenta prosessen). Er vi ute, går det til tider an å trille det i søvn, eventuelt at jeg har barnet "presset" opp mot brystet mens jeg går. Innendørs funker ingen av delene. Byssing utgår også, kan roe det ned for noen minutter, men sovner ikke.Førstemann var ikke som dette før 2-3 månedersalder (sovnet alltid ved puppen, rolig og greit), og første var skikkelig vanskelig mtp innsovning da det ble 2-3 måneder gammel og er det fremdeles, ved 2,5 år. Jeg hadde håpet andremann skulle bli noe enklere der, men foreløpig virker det ikke så lovende. Jeg søker derfor etter tips til hva jeg kan gjøre annerledes når barnet skal sove - hva har funket for dere i en så tidlig alder? Jeg ønsker ikke rutine-tips (eller fraråd av rutiner, da det ikke er det jeg vil ha, og jeg vet/synes det er altfor tidlig med rutiner enda). Jeg har ikke forsøkt annet enn det jeg har skrevet her, byssing, vugging, trilling, bæring, pupping. Støvsuger og ventilatorvifte er ikke noe jeg ønsker å venne det til, men blir problemet verre, vil jeg selvfølgelig gi denslags et forsøk også... Jeg tenker at om jeg klarer å finne en god måte å roe barnet ned på allerede nå, vil det kanskje ha lettere for å finne roen selv når det blir eldre. Anonymous poster hash: 249d0...46c
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #2 Skrevet 19. juni 2015 Min erfaring er at det som fungerte i går ikke fungerte i dag når de er så små. Etter hvert har pakke stramt inn i teppe og legge i vogn alltid fungert. Fra ca tre/fire uker. Anonymous poster hash: f5b10...f5d
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #3 Skrevet 19. juni 2015 Har du prøvd å rett å slett legge han ned i seng eller vogn på et mørkt kaldt rom? Høres ille ut siden de er nyfødte, men noen trenger ro.. Sier ikke at han skal ligge å grine alene på et mørkt rom, men kanskje se om han hvertfall roer seg, og kanskje vil ta en eller annen type smokk. (Avent har kommet med en liten nyfødtsmokk som ser bra ut), Her var minstemann veldig var på alt som skjedde rundt han, og det eneste som funket på han var å legge han på ett rom, eller i vogn i en kald og mørk gang. Byssing, kosing og dill funket ikke. Anonymous poster hash: aca70...4ec
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #4 Skrevet 19. juni 2015 Jeg bruker å pakke barnet stramt inn med et lett teppe. Går ikke an å legge barnet ned noe sted (vanskelig å finne mørkt og kjølig sted i dette lyset og denne varmen, men har forsøkt ute, stua, soverommet (mørkt og kjøligste stedet innendørs, og det stilleste stedet), ytterganga...), det begynner å gråte ganske raskt uten meg (puppen). Barnet tar ikke smokk. Har forsøkt endel ulike typer som jeg har fått i sånn gratispakker, samt noen fra eldste var liten, men heller ikke det barnet brukte smokk... (avent, nuk, mam og et par andre typer jeg ikke husker nå). Hender smokken funker som erstatning for puppen (jeg blir fryktelig sår av kavingen, så smokken avlaster litt), men den må holdes/tvinges på plass helt til det sovner, og barnet kaver akkurat like mye.HI Anonymous poster hash: 249d0...46c
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #5 Skrevet 19. juni 2015 Kjøp smokken som jeter Trøst Eller prøv å gi melk på flaske for å se om det kan virke. Anonymous poster hash: bde95...633
ielj Skrevet 19. juni 2015 #6 Skrevet 19. juni 2015 Frøkna her var veldig urolig når jeg prøvde å amme. Stresset, klarte og ville brått ikke. Viste seg at hun hadde trøske.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #7 Skrevet 19. juni 2015 Det finnes noen sånne runde smokker på apoteket, som ligner mest mulig på bryst. Prøv dem? Anonymous poster hash: a02de...66e
Stjerne89 Skrevet 19. juni 2015 #8 Skrevet 19. juni 2015 (endret) Jeg har liksom vugget han opp og ned. Vanskelig å forklare. Men holder han inntil overkroppen (slik man ville båret i en bæresele feks), også bøyer jeg i knæra, opp og ned. Ofte er det det eneste som funker. Eller byssing ved at han ligger på armen min, med kroppen (fremsiden, ikke sia) inntil meg og vugger frem og tilbake. Prøvd med synging? Hva med et bad før soving? Kan jo selvsagt ikke bade før hver soving. Bæresele, bæresjal, slynge? vi har ergobaby med nyfødtinnlegg, funker bra. Men kanskje litt tidlig for en baby som bare er en uke. Endret 19. juni 2015 av Stjerne89
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #9 Skrevet 20. juni 2015 Jeg har manduca, men barnet er for lite til det enda (er sånn nyfødt-opplegg i det, men jeg føler likevel at barnet ikke sitter godt nok i den enda). Kan forsøke med slynge ol. selvfølgelig, men det er ikke noe jeg har tilgjengelig per i dag. Jeg har ikke forsøkt de runde smokkene, og hadde ikke mannen just stukket av med bilen, kunne jeg dratt for å kjøpe! Kjedelig. Han er ikke tilbake før i kveld (han og eldste skal på båttur). Barnet ammer helt fint, det er bare når det er trøtt at kavinga begynner. Ikke hver gang, men særlig på dagtid er det sånn. Og ved magevondt, selvfølgelig, men det blir noe helt annet. Var hos HS i går, helsesøsteren tok en rask sjekk av barnet, og alt virket i orden. Tittet også i munnen (først og fremst på tungebåndet, da det er blitt klippet) - ingen tegn til trøske, ellers ville hun vel sagt noe. Har ikke lyst til å gi melk på flaske, ikke før melkeproduksjonen har stabilisert seg. Etter hvert blir det nok uansett å prøve å få barnet til å ta flaske av og til, sånn at jeg kan få litt alenetid med eldste. Skulle det vise seg å være en mirakelkur, får jeg heller angre på at jeg drøyde, hehe. HI Anonymous poster hash: 249d0...46c
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #10 Skrevet 20. juni 2015 Meld deg inn i "Ammegruppen" på facebook, der får du masse gode råd :-) Anonymous poster hash: 6d854...8e3
Mamma_til_2 Skrevet 20. juni 2015 #11 Skrevet 20. juni 2015 Ikke sikkert baby er sulten så han vill ikke ha pupp derfor vrir han seg bort. Hos meg hjalp det og legge baby på mage over mine lår støttet hode på armen min, og vugget men lårene samtidig som jeg strøk med sirkelbevegelser over ryggen, var det da luft så kom den med en gang ellers så sovnet hun tvert. Ellers så bar jeg henne på armen liggende med magen og hodet støttet jeg i min albuekrok ( hadde da babys rope i min hånd, hjalp veldig godt.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #12 Skrevet 20. juni 2015 Ikke sikkert baby er sulten så han vill ikke ha pupp derfor vrir han seg bort. Hos meg hjalp det og legge baby på mage over mine lår støttet hode på armen min, og vugget men lårene samtidig som jeg strøk med sirkelbevegelser over ryggen, var det da luft så kom den med en gang ellers så sovnet hun tvert. Ellers så bar jeg henne på armen liggende med magen og hodet støttet jeg i min albuekrok ( hadde da babys rope i min hånd, hjalp veldig godt. Barnet er nok ikke sultent, nei, men det er på puppesøk, så jeg har bare servert puppen (gjorde det med eldste, jeg ble brukt som smokk, og det var i grunn helt i orden). Jeg skal forsøke å gjøre som du skriver neste gang barnet blir sånn, spent på om det vil hjelpe Godt med tips mot luft også, barnet er litt vanskelig å få til å rape (knebøy er tungt i lengden, hehe). Anonymous poster hash: 249d0...46c
umuligejulie Skrevet 20. juni 2015 #13 Skrevet 20. juni 2015 Jeg bruker å pakke barnet stramt inn med et lett teppe. Går ikke an å legge barnet ned noe sted (vanskelig å finne mørkt og kjølig sted i dette lyset og denne varmen, men har forsøkt ute, stua, soverommet (mørkt og kjøligste stedet innendørs, og det stilleste stedet), ytterganga...), det begynner å gråte ganske raskt uten meg (puppen). Barnet tar ikke smokk. Har forsøkt endel ulike typer som jeg har fått i sånn gratispakker, samt noen fra eldste var liten, men heller ikke det barnet brukte smokk... (avent, nuk, mam og et par andre typer jeg ikke husker nå). Hender smokken funker som erstatning for puppen (jeg blir fryktelig sår av kavingen, så smokken avlaster litt), men den må holdes/tvinges på plass helt til det sovner, og barnet kaver akkurat like mye. HI Anonymous poster hash: 249d0...46c Prøv en naturgummismokk. Den funket som bare det hos oss. Kan kjøpes på økologiske butikker:)
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2015 #14 Skrevet 20. juni 2015 Jeg bruker å pakke barnet stramt inn med et lett teppe. Går ikke an å legge barnet ned noe sted (vanskelig å finne mørkt og kjølig sted i dette lyset og denne varmen, men har forsøkt ute, stua, soverommet (mørkt og kjøligste stedet innendørs, og det stilleste stedet), ytterganga...), det begynner å gråte ganske raskt uten meg (puppen). Barnet tar ikke smokk. Har forsøkt endel ulike typer som jeg har fått i sånn gratispakker, samt noen fra eldste var liten, men heller ikke det barnet brukte smokk... (avent, nuk, mam og et par andre typer jeg ikke husker nå). Hender smokken funker som erstatning for puppen (jeg blir fryktelig sår av kavingen, så smokken avlaster litt), men den må holdes/tvinges på plass helt til det sovner, og barnet kaver akkurat like mye. HI Anonymous poster hash: 249d0...46c Prøv en naturgummismokk. Den funket som bare det hos oss. Kan kjøpes på økologiske butikker:) Jeg har en slik, den faller bare ut hele tiden og barnet er ikke videre interessert... Men det er ikke en slik med rund tupp, som jeg har sett noen barn gå rundt med. Ligner en vanlig smokk på formen, men er i naturgummi. Men kanskje du tenker på en sånn med rund tupp? HI Anonymous poster hash: 249d0...46c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå