Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #1 Skrevet 19. juni 2015 http://www.lhl.no/dine-rettigheter/trygderett/sykepenger/ Der står det : "Som arbeidstaker kan du motta sykepenger fra trygden for til sammen inntil 248 dager, regnet 3 år tilbake. Dette kan illustreres slik: Du har en ”konto” hvor det står 248 sykepengedager. For hver dag du er syk utover arbeidsgiverperioden trekkes det en dag fra saldoen. Så lenge arbeidsgiver plikter å betale sykepenger forblir saldoen uforandret. Har du brukt av saldoen de siste tre år vil du kunne oppleve å ikke ha nok sykepengedager igjen til å kunne få sykepenger sammenhengende i 1 år." "Som arbeidstaker kan du motta sykepenger fra trygden for til sammen inntil 248 dager, regnet 3 år tilbake." Jeg trodde man begynte på nytt hvis man ikke har vært sykmeldt i løpet av 24 uker, eller regnes det 3 år tilbake i tid uansett? Noen som kan forklare for meg? Anonymous poster hash: fd407...890
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #2 Skrevet 19. juni 2015 Du har rett, når du har jobbet et visst antall uker har du opparbeidet deg nye sykepengerettigheter og starter på null. Den 3-års regelen gjelder for de som stadig har nye sykemeldingsperioder uten å jobbe lenge nok mellom. Anonymous poster hash: 49de6...041
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #3 Skrevet 19. juni 2015 Må jobbe fulltid 26 uker 😊 Anonymous poster hash: ddeff...45a
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #4 Skrevet 19. juni 2015 Du har rett, når du har jobbet et visst antall uker har du opparbeidet deg nye sykepengerettigheter og starter på null. Den 3-års regelen gjelder for de som stadig har nye sykemeldingsperioder uten å jobbe lenge nok mellom. Anonymous poster hash: 49de6...041 Takk for svar, det var sånn jeg trodde det var Vet du om en får noe brev fra nav når en nærmer seg å ikke ha rett på mer sykepenger? Anonymous poster hash: fd407...890
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #5 Skrevet 19. juni 2015 Du har rett, når du har jobbet et visst antall uker har du opparbeidet deg nye sykepengerettigheter og starter på null. Den 3-års regelen gjelder for de som stadig har nye sykemeldingsperioder uten å jobbe lenge nok mellom. Anonymous poster hash: 49de6...041 Takk for svar, det var sånn jeg trodde det var Vet du om en får noe brev fra nav når en nærmer seg å ikke ha rett på mer sykepenger? Anonymous poster hash: fd407...890 Ja, nav skal kalle deg og arbeidsgiver inn til et møte, lege kan også være tilstede. Men det hender nav er trege og da må du ta tak selv, blir du ikke frisk må du søke aap om den søknaden må være inne før siste sykemeldingsdag. Anonymous poster hash: 49de6...041
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #6 Skrevet 19. juni 2015 Du har rett, når du har jobbet et visst antall uker har du opparbeidet deg nye sykepengerettigheter og starter på null. Den 3-års regelen gjelder for de som stadig har nye sykemeldingsperioder uten å jobbe lenge nok mellom. Anonymous poster hash: 49de6...041 Takk for svar, det var sånn jeg trodde det var Vet du om en får noe brev fra nav når en nærmer seg å ikke ha rett på mer sykepenger? Anonymous poster hash: fd407...890 Ja, nav skal kalle deg og arbeidsgiver inn til et møte, lege kan også være tilstede. Men det hender nav er trege og da må du ta tak selv, blir du ikke frisk må du søke aap om den søknaden må være inne før siste sykemeldingsdag. Anonymous poster hash: 49de6...041 Vet du sånn ca når de kaller inn, og gjør de det selv om en ikke har vært sykemeldt sammenhengende i denne tiden? Anonymous poster hash: fd407...890
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #7 Skrevet 19. juni 2015 Det har jeg også lurt på! Jeg selv har vært veldig syk det siste året, er snart tilbake på jobb på fulltid, men er redd for tilbakefall.. Selvom jeg er blitt bedre, er jeg ikke frisk da dette er en kronisk og uforutsigbar sykdom som kan blusse opp når som helst, spesielt ved stress. Noe jeg virkelig håper ikke skjer! Men jeg krysser allikevel fingre for at jeg rekker 26 uker før der eventuelt skjer, bare for å være på den sikre siden... Anonymous poster hash: 62523...eae
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #8 Skrevet 19. juni 2015 Du har rett, når du har jobbet et visst antall uker har du opparbeidet deg nye sykepengerettigheter og starter på null. Den 3-års regelen gjelder for de som stadig har nye sykemeldingsperioder uten å jobbe lenge nok mellom. Anonymous poster hash: 49de6...041 Takk for svar, det var sånn jeg trodde det var Vet du om en får noe brev fra nav når en nærmer seg å ikke ha rett på mer sykepenger? Anonymous poster hash: fd407...890 Ja, nav skal kalle deg og arbeidsgiver inn til et møte, lege kan også være tilstede. Men det hender nav er trege og da må du ta tak selv, blir du ikke frisk må du søke aap om den søknaden må være inne før siste sykemeldingsdag. Anonymous poster hash: 49de6...041 Vet du sånn ca når de kaller inn, og gjør de det selv om en ikke har vært sykemeldt sammenhengende i denne tiden? Anonymous poster hash: fd407...890 Jeg var delvis tilbake i jobb da det nærmet seg året, var vel 50% sykemeldt da de kalte inn til det møtet ved drøye 10 mnd sykemelding. Fikk da info om mine og arbeidsgivers rettigheter om man forblir sykemeldt i over ett år (helt eller delvis), jeg kan da søke aap om jeg er minst 50% sykemeldt fremdeles og må da søke permisjon fra jobb. Det vanlige er at arbeidsgiver da gir permisjon for å kunne bli frisk, men man har ikke krav på det så når du har vært sykemeldt i over et år kan arbeidsgiver si deg opp faktisk. Fikk også beskjed om at det var lurt å søke om aap i litt god til før året var gått for det er litt saksbehandlingstid, det er også sånn at om søknaden om aap ikke kommer før siste sykemelding går ut skaper det mye ekstraarbeid, legeattester osv fordi det har vært et opphold. Anonymous poster hash: 49de6...041
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå