Gå til innhold

Symfysemål og under kurven.. Liten vekst..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå i uke 32, og på sist kontroll havnet krysset under linjen, og jordmor satte opp til ny kontroll neste uke for å se om det endret seg.. Om ikke blir jeg henvist til sykehuset for kontroll der..

Noen som vil dele sine erfaringer om dette? Hva var grunnen til liten vekst hos babyen hos dere? Hvordan foregår kontrollene på sykehuset?

Anonymous poster hash: accac...77f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det samme person som tok mål hver gang? Min erfaring er at det ofte er ganske unøyaktig med de målene, men godt at de tar tak i det og undersøker i tilfellet noe er galt! Lykke til :-)

Anonymous poster hash: c7928...e79

Skrevet

Var det samme person som tok mål hver gang? Min erfaring er at det ofte er ganske unøyaktig med de målene, men godt at de tar tak i det og undersøker i tilfellet noe er galt! Lykke til :-)

Anonymous poster hash: c7928...e79

Ja samme person som måler. Takk :) blir jo selvfølgelig litt bekymret, men har kjent daglig liv og barnet har fulgt kurven frem til nå.. Så håper det ikke er noe spesielt :/ men veldig greit det blir tatt på alvor, selv om jeg helst skulle reist på sykehuset NÅ for å sjekke istedenfor å Google ;-)

Skrevet

Ble satt igang for liten vekst i uke 39. Jeg var selv bare 2400 g, selvom jeg er født til termin, så det er nok arvelig. Jeg gikk i tillegg på medisiner som var veksthemmende under svangerskapet. Uansett er det ofte viktigst at alle målene de tar på ul er riktige i forhold til hverandre. Hvis barnet får for lite næring blir det ofte slankt rundt magen.

Skrevet

Sf mål trenger ikke å bety noe. Baby kan ligge "langt inni". Men skjønner en blir stresset. Min har vokst perfekt, men lå 1 mm under streken sist, men langt innenfor grønt felt og det var nok til at de sjekker igjen innen 14 dager.

Det er godt å vite at de er ekstra obsvog følger ekstra opp i sånne tilfeller :)

Skrevet

Om babyen ikke ligger rett opp og ned er det dessuten vanskelig å få til korrekt mål da livmorens "avgrensing" ikke er like tydelig... Ligger ungen på tvers når man måler, blir jo ikke livmora like høy og dermed blir ikke symfysemålet så stort som det "skulle" vært :)

Skrevet

Symfysemålet mitt havnet også under den linjen i uke 34 og hadde ikke økt til uke 35/36. Ble sendt til ul som viste normal vekst. Uke 38 lå jeg fremdeles under linjen og var på ny ul som viste vekst av babyen. Ble liggende under linjen ut svangerskapet og fødte en jente på 4 kg 1 uke over termin :)Hadde også nok fostervann på ulkontrollene så de konkluderte med at hun la seg slik til at symfysemålet bare endret seg :) Så det er ikke nødvendigvis at babyen stagner i vekt, men det er bra de tar det på alvor :)

Skrevet

Tusen takk for svar :-) verste jeg gjør er å Google, så det bør jeg jo slutte med;-) men godt å høre om så mange som har opplevd det samme og alt har vært bra! Håper det er tilfelle her også, blir spennende dager :P babyen ligger med hodet ned, men med ryggen ut mot ene siden.. Men vet ikke om det har noe å si.. Satser på det bare er ei lita snuppe som har det bra :-)

Skrevet

Forresten, jeg bør kanskje legge til at datteren min var frisk og fin selvom hun var litt slank :)

Skrevet

Bra at hun har satt opp ny time og sjekker en gang til, men ville ikke bekymret meg omjeg var deg. Det skal ikke så mye til før de måler litt feil, og babyen ligger ikke alltid i samme stilling så tidlig osv. Jordmor jeg har stresset veldig med at jeg hadde liten baby og var bekymret, men ul viste at den var helt normal og ut kom den helt normal i størrelse også. Selv om hennes målinger tilsa at den var liten. Ikke bekymre deg før hun har målt en gang til i alle fall, så lenge du kjenner liv som du pleier og alt annet virker normalt :)

Skrevet

Her flatet symfysemålet ut, og det viste seg etter fødsel at jeg hadde hatt gradvis morkakesvikt. Barnet fikk lite næring. Fødte normalt 3 dager før termin, og jenta var frisk, men lita.

Anonymous poster hash: 68cbc...b28

Skrevet

Bra at hun har satt opp ny time og sjekker en gang til, men ville ikke bekymret meg omjeg var deg. Det skal ikke så mye til før de måler litt feil, og babyen ligger ikke alltid i samme stilling så tidlig osv. Jordmor jeg har stresset veldig med at jeg hadde liten baby og var bekymret, men ul viste at den var helt normal og ut kom den helt normal i størrelse også. Selv om hennes målinger tilsa at den var liten. Ikke bekymre deg før hun har målt en gang til i alle fall, så lenge du kjenner liv som du pleier og alt annet virker normalt :)

Tusen takk for svar:-) kjente jeg bekymret meg veldig når hun forklarte det, men greier å slappe litt mer av nå :-) kjenner liv daglig og har gjort det hele veien, kommer til å ha litt mindre terskel for å kontakte føden om jeg skulle kjenne mindre, men utover det skal jeg bare prøve å slappe av :-)

Tusen takk for alle beroligende svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...