Gå til innhold

Kostbart godteri og snacks...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvordan jeg skal formulere dette innlegget, men here goes...

Altså, dere som kjøper mye snop, godteri og potetgull. Takeaways/fastfood. Og drikker mye brus. Hvordan har dere råd?

Jeg synes alt dette er dyrt, og kjøper det derfor ikke av den grunn. På salg kan jeg unne meg noe.

Det jeg lurer på er om dere har oversikt på hvor mye dere bruker på usunn mat, pr måned eller uke. Hva er matbudsjettet på og synes dere det er verdt prisen?

Eller plukker dere det dere vil ha og drar kortet uten å sjekke pris?

Dette er ikke ment som hets eller noe slikt, jeg bare lurer.

Anonymous poster hash: 1f71e...943

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plukker ut og drar kortet uten å tenke. Dvs, jeg tenker jo litt, særlig take away/utelunsj, da det drar mye på matbudsjettet. Dessverre er jeg omringet av kaffebarer, sushibarer og andre fristelser på dagtid Men snacks ellers tenker jeg ikke på prisen. Vi spiser ikke så store mengder at det har noe betydning for oss.

Skrevet

Brus drikker vi bare i helgene, og det kjøpes bare på salg eller kampanje. I dag kjøpte jeg 3 flasker mozell light og 2 flasker cola zero på Meny, der har de 5 flasker brus til 89 kroner + pant. Det har vi råd til.

Snop spiser vi fredag og lørdag, ikke ellers, og for oss som er en familie på 6 (to voksne, to tenåringer og to i barneskolen) bruker fort minst 200 kr på snop i løpet av en helg. I dag har jeg kjøpt to poser potetgull, en til i dag og en til i morgen, de koster vel 20-30 kr stk. Så har jeg kjøpt en stor stratosplate, den koster vel 25-30 kr, og en ganske stor smågodtpose og da blir det fort 70-100 kr i smågodt. Som regel stopper jeg på Europris og kjøper snop, så da bruker jeg ikke kortet til matkontoen, men kortet til min lommepengekonto så snopet er som regel ikke fra matbudsjettet.

Take-away har vi aldri, og vi spiser aldri ute. Men det hender vi har en tur til byen på lørdag formiddag og da vanker det gjerne en bolle eller en is. Det går ikke av matbudsjettet, men av lommepengene.

Matbudsjettet her i huset er på 12.000 kr i måneden, å fore aktive tenåringer som trener 4-5 ganger i uken og har en forbrenning som ikke ligner grisen er det som trekker budsjettet mest opp. Det går mye mat her i huset.

Anonymous poster hash: af4d1...754
Skrevet

Ignorance is a bliss! :P

Mange bruker tusenvis på drittmat, er overvektige og bruker unnskyldningen "det er jo så dyrt med sunn mat"....

Satt på spissen, men ganske treffende ;)

Anonymous poster hash: 7f03b...af5

Skrevet

Har fått helt bakoversveis i butikkene når det ikke er tilbud, så det begrenser seg jo litt selv. Vi bodde i relativt grei avstand til Sverige før, og kunne dermed kjøpe inn billig snacks, godteri og brus. Har nå flyttet og kjøper nesten alltid inn slikt på tilbud. Prishoppene de har hatt i norske matbutikker (på samtlige varer egentlig) er helt enorm. Vi kjøper inn på tilbud og så har vi det i skap til det er tomt. Da kan vi til nødens kjøpe inn noe til fullpris, men den sitter ganske langt inne for å være helt ærlig. Når en smash pose koster mellom 40 og 50 kroner frister det ikke akkurat. Jeg må nok innrømme at jeg sjekker kilosprisen relativt nøye, men enkelte ting kan ha en så spesiell smak at det kan være verdt å kjøpe det en veldig sjelden gang i blant.

Når det gjelder "Take-away" har det blitt litt mer av det i det siste pga travle dager og mye planlegging, men vi er bevisste på det. Før kunne det være 1-4 ganger i året. Nå har det vært 1-2 ganger i måneden- noe som vi selvsagt skal redusere tilbake til et par ganger i året! 

Skrevet

Jeg skulle virkelig ønske at jeg brydde meg om prisen på slikt (hvis det kunne fått meg til å spise mindre godis), men det gjør jeg ikke. Vi er svært lite prisbevisste og kjøper det vi vil ha uansett hva det koster ig uansett hva det er.

Anonymous poster hash: 43e73...e33

Skrevet

Jeg kjøper på salg og tilbud. Kjøper aldri dyr sjokolade da. Handler kun freia eller Nidar på tilbud (Type 4stk for 100kr på OBS)

Anonymous poster hash: 9b364...841
Skrevet

take away og å spise ute gjør jeg sjelden, og tenker også på prisen før jeg bestemmer meg for å gjøre det. Har jeg bestemt meg for det så er ikke prisen vesentlig lenger. Godteri hamstrer jeg gjerne når det er tilbud, og mange billigvarianter er vel så gode som de mer kjente merkene. Jeg vet sånn ca hva det koster, men studerer ikke prisen hver gang. 

Jeg synes heller ikke sunn mat er dyrt, sunn mat blir man fortere mett av og trenger derfor mindre enn mer usunne alternativer.

Skrevet

Har ikke kjøpt potetgull siden det kostet tjue kroner eller mindre. Sluttet helt å kjøpe potetgull. Så i butikken her om dagen at en pose med mexican fiesta kostet 38 kroner?? Hva har skjedd, det er ikke SÅ mange år siden jeg kjøpte det ;)

Hadde kjøpt potetgull om det var bakt og ikke fritert, samt at saltnivået var endel lavere. De har det i andre land, men ikke i Norge enda.

Det er dyrere og leve usunt. Man er mer syk og aldri i like god form som om man spiser ideelt. Koster å være syk, det er mye dyrere enn sunn mat. Men å kose seg av og til kan man gjøre uansett :)

Skrevet

Masse first price produkter som er billig :) f.eks tortillachips, 16kr for en DIGER pose som holder mer enn én helg :)

Og stadig vekk får du to sjokoladeplater (200gr) for 40kr!

Skrevet

Kjøper mye mat og sånt som dopapir og såpe på enten tilbud eller av de billigmerkene. Så sparer på det. Gotteri kjøper vi kun på fredager og ikke mye. Takeaway kjøper vi kanskje en gang annenhver mnd, liker å lage mat.

Anonymous poster hash: 1866d...6e5

Skrevet (endret)

Kjøper bare godteri og snacks på tilbud. Er heldig og bor i nærheten av et utsalgssted med lave priser. Der får vi potetgull til 10 kr, store sjokoladeplater til 12 kr og mye annet godt til en rimelig penge. Kjøper ytterst sjelden snacks og godteri i vanlige butikker. Brus drikker vi aldri. Regner med vi bruker rundt 200 kr i måneden på is, snacks og godteri.

Endret av Tjofsen
Skrevet

Mange bruker tusenvis på drittmat, er overvektige og bruker unnskyldningen "det er jo så dyrt med sunn mat"....

Satt på spissen, men ganske treffende ;)Anonymous poster hash: 7f03b...af5

men dyrt er jaggu meg frukt også. Heldigvis har vi råd til å kjøpe det vi vil, men jeg må si at jeg reagererte forleden dag da jeg kjøpe en galiamelon til den nette sum av 36 kr, 29 kr kiloen !!

Anonymous poster hash: 31e6a...da1

Skrevet

men dyrt er jaggu meg frukt også. Heldigvis har vi råd til å kjøpe det vi vil, men jeg må si at jeg reagererte forleden dag da jeg kjøpe en galiamelon til den nette sum av 36 kr, 29 kr kiloen !!

Ja, for tenk, den har jo ikke blitt sådd ved hjelp av arbeidskraft, den har jo ikke brukt lang tid på å vokse seg stor og kanskje fått litt gjødsel, fått luket ut naboene ved hjelp av arbeidskraft, blitt høstet, og så fraktet rundt halve jorda. At den koster 29 kr kiloen er jo en SKANDALE. Hvem skulle trodd....!

Anonymous poster hash: 82c9f...c32

Skrevet

Har ikke kjøpt potetgull siden det kostet tjue kroner eller mindre. Sluttet helt å kjøpe potetgull. Så i butikken her om dagen at en pose med mexican fiesta kostet 38 kroner?? Hva har skjedd, det er ikke SÅ mange år siden jeg kjøpte det ;)

Hadde kjøpt potetgull om det var bakt og ikke fritert, samt at saltnivået var endel lavere. De har det i andre land, men ikke i Norge enda.

Det er dyrere og leve usunt. Man er mer syk og aldri i like god form som om man spiser ideelt. Koster å være syk, det er mye dyrere enn sunn mat. Men å kose seg av og til kan man gjøre uansett :)

Finnes potetgull som ikke er fritert i Norge også, men den er ikke så mye sunnere likevel...

http://poppa.no/

http://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/article1517906.ece

Skrevet

Finnes potetgull som ikke er fritert i Norge også, men den er ikke så mye sunnere likevel...

http://poppa.no/

http://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/article1517906.ece

Tusen takk ;) Ja, de er poppa og ikke fritert. Håper de kommer med klassiske smaker også :) 

Skrevet

Uff, orker ikke tenke på hvor mye jeg bruker på dårlig mat og kaffe.. :-(

Kanskje det regnskapet er det som endelig skal motivere meg til et bedre kosthold.. :-(

Er ikke overvektig, men i øverste delen av normal bmi. Men silkkert innoverfeit! :-((

Anonymous poster hash: 742fc...8b2

Skrevet

Ignorance is a bliss! :PMange bruker tusenvis på drittmat, er overvektige og bruker unnskyldningen "det er jo så dyrt med sunn mat"....Satt på spissen, men ganske treffende ;)Anonymous poster hash: 7f03b...af5

men dyrt er jaggu meg frukt også. Heldigvis har vi råd til å kjøpe det vi vil, men jeg må si at jeg reagererte forleden dag da jeg kjøpe en galiamelon til den nette sum av 36 kr, 29 kr kiloen !!Anonymous poster hash: 31e6a...da1

Ja, for tenk, den har jo ikke blitt sådd ved hjelp av arbeidskraft, den har jo ikke brukt lang tid på å vokse seg stor og kanskje fått litt gjødsel, fått luket ut naboene ved hjelp av arbeidskraft, blitt høstet, og så fraktet rundt halve jorda. At den koster 29 kr kiloen er jo en SKANDALE. Hvem skulle trodd....! Anonymous poster hash: 82c9f...c32
men herregud da, er det det jeg sier, at det er en skandale? Jeg sier at det faktisk er ganske dyrt med sunne varer som frukt og grønt!

Skrevet

men dyrt er jaggu meg frukt også. Heldigvis har vi råd til å kjøpe det vi vil, men jeg må si at jeg reagererte forleden dag da jeg kjøpe en galiamelon til den nette sum av 36 kr, 29 kr kiloen !! Anonymous poster hash: 31e6a...da1

Frukt er nesten alltid på tilbud også ;)

Nå tror jeg Spar har vannmelon til 4,90 pr kg :)

Anonymous poster hash: 7f03b...af5

Skrevet

Ignorance is a bliss! :PMange bruker tusenvis på drittmat, er overvektige og bruker unnskyldningen "det er jo så dyrt med sunn mat"....Satt på spissen, men ganske treffende ;)Anonymous poster hash: 7f03b...af5

men dyrt er jaggu meg frukt også. Heldigvis har vi råd til å kjøpe det vi vil, men jeg må si at jeg reagererte forleden dag da jeg kjøpe en galiamelon til den nette sum av 36 kr, 29 kr kiloen !!Anonymous poster hash: 31e6a...da1
 Ja, for tenk, den har jo ikke blitt sådd ved hjelp av arbeidskraft, den har jo ikke brukt lang tid på å vokse seg stor og kanskje fått litt gjødsel, fått luket ut naboene ved hjelp av arbeidskraft, blitt høstet, og så fraktet rundt halve jorda. At den koster 29 kr kiloen er jo en SKANDALE. Hvem skulle trodd....! Anonymous poster hash: 82c9f...c32
men herregud da, er det det jeg sier, at det er en skandale? Jeg sier at det faktisk er ganske dyrt med sunne varer som frukt og grønt!

Mitt poeng er at frukt og grønt (særlig de eksotiske) er latterlig billige. En kilo melon koster like mye som to liter bensin, så for meg er det et mysterium at de har fortjeneste på varene i det hele tatt. Slike utsagn og holdninger (at ting er dyrt) er det som gjør at det finnes utnyttelse i verden. 

En banan koster et par kroner per stykk, gulrøtter, poteter og andre rotfrukter er svært billig. Så nei, ikke all frukt og grønt er dyrt. Det som er dyrt er det som er dyrt av en grunn! Man må faktisk lære seg at ting koster. 

Anonymous poster hash: 82c9f...c32

Skrevet

Kjøper bare godteri og snacks på tilbud. Er heldig og bor i nærheten av et utsalgssted med lave priser. Der får vi potetgull til 10 kr, store sjokoladeplater til 12 kr og mye annet godt til en rimelig penge. Kjøper ytterst sjelden snacks og godteri i vanlige butikker. Brus drikker vi aldri. Regner med vi bruker rundt 200 kr i måneden på is, snacks og godteri.

kan jeg spørre hva du mener med utsalgssted?

Skrevet

kan jeg spørre hva du mener med utsalgssted?

Det heter Havaristen. De har mye annet der også.

Skrevet

kan jeg spørre hva du mener med utsalgssted?Anonymous poster hash: 1f71e...943

Det heter Havaristen. De har mye annet der også.

okey :)

Skrevet

Vet ikke hvordan jeg skal formulere dette innlegget, men here goes...

Altså, dere som kjøper mye snop, godteri og potetgull. Takeaways/fastfood. Og drikker mye brus. Hvordan har dere råd?

Jeg synes alt dette er dyrt, og kjøper det derfor ikke av den grunn. På salg kan jeg unne meg noe.

Det jeg lurer på er om dere har oversikt på hvor mye dere bruker på usunn mat, pr måned eller uke. Hva er matbudsjettet på og synes dere det er verdt prisen?

Eller plukker dere det dere vil ha og drar kortet uten å sjekke pris?

Dette er ikke ment som hets eller noe slikt, jeg bare lurer.

Vi handler brus og godteri i sverige. Ellers handler jeg smågodt på europris. Hvis jeg har veldig lyst på, så driter jeg i prisen og bare tar det.

Anonymous poster hash: 31bb6...4dc

Skrevet

Jeg handler bare det jeg skal ha på lørdager.. her i huset har vi dessverre ikke viljestyrke nok til å kjøpe 4 sjokolader til 100 kr og spare en til hver helg :eeeh: da er det bedre ( for helsa ) og kjøpe en plate hver lørdag til 35 kr... vi er i tillegg glad i popcorn, så det popper vi selv, veldig billig, lillemor på 5 elsker å få popcorn i beger og ha kino på lørdagsettermiddagen..

Anonymous poster hash: 77c05...7c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...