Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #1 Skrevet 19. juni 2015 Jeg er jobbsøker og har foreløpig ikke fått napp noe sted. Kjenner jeg ikke har lyst å søke på jobber som ligger under/utenfor min utdanning, men vil jo ha jobb.. Er redd for å bli sittende fast feil sted, og syns det er uærlig å gi inntrykk av at man ønsker en jobb man vil bort fra så snart råd er.. Det ser også kanskje dårlig ut på CVen å ha jobbet på "feil" sted, og forpurrer senere planer? Hull i CVen er jo heller ikke bra, men kanskje kortere vikariater i noe relevant vil være bedre inntil fast jobb blir innenfor rekkevidde? Hvordan tenker dere om dette? Anonymous poster hash: 151ba...fac
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #2 Skrevet 19. juni 2015 Ja det har jeg absolutt gjort og tatt slike jobber også. Jeg ville heller ha en jobb enn å sitte og vente på å få drømmejobben. Det er også bedre med irrelevant jobb enn ingen jobb på CVen Anonymous poster hash: 986d4...f33
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #3 Skrevet 19. juni 2015 Det føles jo dårlig å ikke skulle bruke 5-6 års universitetsutdanning til noe.. Man faller jo også bakpå ift å holde seg faglig oppdatert, og dermed synker sjansene for å få en god jobb..? Jeg ser at stort hull i CVen ikke er heldig, men er det bedre å jobbe i kortere oppdrag innen sektoren- og vise at man er "i gamet" enn å jobbe med noe helt urelevant? Anonymous poster hash: 151ba...fac
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #4 Skrevet 19. juni 2015 Jepp. Jeg tebkte først som deg men det ble så kjedelig å gå hjemme, og jeg har lært mye om meg sel og mennesker når jeg har jobbet som vikar i barnehage, skole, og hjemmetjenesten. Er egentlig sosionom. Butikkjobb har jeg gitt opp å søke fordi jeg søkte mye på de før og ringte ofte butikksjefen med spm men samtlige sa at de kom aldri til å ansette meg pga overkvalifisert. I skole, barnehage og hjemmetjenesten var jeg kun vikar da de ikke vil gi emg fast pga overkvalifisert. Er glad jeg ikke har hull på cven fordi je har vært mye lengre arbeidsledig enn jeg hadde trodd og dagpenger kan man kun ha i 2 år. Arbeidsgivere foretrekker at man har jobbet på Rimi fremfor å ha gjort ingenting i 6 mnd. Selv om man er uten utdannelse eller advokat. Anonymous poster hash: 4ffe5...b5b
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #5 Skrevet 19. juni 2015 Hull i cv er negativt og med din utdannelse burde du kunne få jobb uannsett. Jeg som sjef ville faktiksk ikke annsatt deg pga den holdningen. Det er bedre å jobbe, enn å gå hjemme. Hva slags jobb har ingen betydning. Det viser faktisk at du da gjør en innsats tross høyere utdanning. Sånn du ordlegger deg i innlegget virker du hoven og arrogant. Anonymous poster hash: b5373...600
sug lut Skrevet 19. juni 2015 #6 Skrevet 19. juni 2015 Nå har jeg ikke trengt å søke jobb siden Jesus gikk i kortbukser, heldigvis, men jeg hadde søkt det meste framfor å være arbeidsledig. De søkerne vi har med hull i cv og som sliter med å forklare hvorfor er kjapt diskvalifisert.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #7 Skrevet 19. juni 2015 Hull i cv er negativt og med din utdannelse burde du kunne få jobb uannsett. Jeg som sjef ville faktiksk ikke annsatt deg pga den holdningen. Det er bedre å jobbe, enn å gå hjemme. Hva slags jobb har ingen betydning. Det viser faktisk at du da gjør en innsats tross høyere utdanning. Sånn du ordlegger deg i innlegget virker du hoven og arrogant. Anonymous poster hash: b5373...600 Syns det er litt forutinntatt å dømme min personlighet ut fra disse få setningene.. Jeg har en lang utdanning, og har tidligere hatt mange jobber utenom og mellom studiene. Nå er jeg virkelig motivert for å komme i gang men det jeg egentlig vil jobbe med, og spør etter tips i forhold til dette. Er det arrogant og hovent? De fleste som tar høyere utdannelse vil vel gjerne bruke den også!? Det handler ikke om å føle seg for god til å ta en jobb, men om å være taktisk ift å sikre seg innpass i det yrke man hører til! Anonymous poster hash: 151ba...fac
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #8 Skrevet 19. juni 2015 Jeg skal nok få vikariater så jeg får fyllt ut tiden tenker jeg, men skal jeg søke faste jobber innen noe annet inntil videre, for å sikre forutsigbar inntekt (har 3barn, men mann som har grei inntekt) eller fortsette med uforutsigbare vikariater? Anonymous poster hash: 151ba...fac
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #9 Skrevet 19. juni 2015 Ja, det har jeg. Jeg jobbet 2 år som renholdsarbeider før jeg fikk den jobben jeg har nå, har høyskoleutdanning. Eller, jeg søkte ikke, men fikk renholdsjobben gjennom bekjente. Før det jobbet jeg endel som vikar i det yrket jeg er utdannet til. Men for meg var det så enkelt at jeg trengte en fast stabil inntekt, noe jeg ikke fikk av å være ringevikar og motta dagpenger. Men skal si jeg fikk mange nedsettende kommentarer om det jobbet med og at det var en nedverdigende jobb siden jeg hadde utdanning. Noe den jobben lærte meg, var hvor mye respekt jeg fikk for mennesker som jobber som renholdsarbeider hele livet. Jeg lærte hvor usynlige de er for folk, at folk ikke synes en er verdt så mye eller kan så mye siden en har den jobben. Så jeg blir littirritert på folk som heller hever dagpenger fordi de ikke vil ta jobber de føler seg for gode til.Jeg forstår at du ønsker å jobbe med du er utdannet til, men hvis det ikke er jobb å få så synes jeg valget burde være ganske enkelt. Selv om en tar en annen jobb, så betyr det ikke at en må ha den livet ut. Anonymous poster hash: e52fe...576
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #10 Skrevet 19. juni 2015 Det er nok ikke bare å plukke jobb selv om du er overkvalifisert. Men du burde absolutt søke. Først kan det lønne seg å endre holdning. Man kan lære noe av alle jobber! Og selv om man ikke får utviklet seg faglig innen eget felt i nåværende jobb, kan man bruke noe av fritiden på å holde seg oppdatert. Evt. kan du ta et relevant kurs/fag på si e.l. Anonymous poster hash: af529...7de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå