Gå til innhold

Hvordan takle en "enkel" venn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder kommunikasjon på Facebook, men hun er likedan ellers. Jeg bruker å legge ut små anekdoter fra hverdagen, ofte involverer det rollen som mor. Det er små, positivt vinklede anekdoter som på ingen måte er utleverende. Til stadighet får jeg kommentarer fra én av mine venner, som ikke selv har barn og hun har også uttalt at hun ikke ønsker seg barn. Hun har veldig ofte veldig enkle "råd" å komme med om barneoppdragelse, selv om man ikke ber om dem. 

For eksempel en liten anekdote om trøbbel med legge barn: "Det er bare å fortelle barna at klokka så og så skal du legge seg. Det er ikke hun som skal styre det."

Min venn har minimal erfaring med å legge barn, og det er ikke noe stort problem for oss heller. Slike eksempler er det flust av: "Det er bare å.."

Nei, det er ikke "bare å". Hvordan takler dere slike "velmente", men ikke velkomne "råd"?

Anonymous poster hash: 0c692...27a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gjelder kommunikasjon på Facebook, men hun er likedan ellers. Jeg bruker å legge ut små anekdoter fra hverdagen, ofte involverer det rollen som mor. Det er små, positivt vinklede anekdoter som på ingen måte er utleverende. Til stadighet får jeg kommentarer fra én av mine venner, som ikke selv har barn og hun har også uttalt at hun ikke ønsker seg barn. Hun har veldig ofte veldig enkle "råd" å komme med om barneoppdragelse, selv om man ikke ber om dem.

For eksempel en liten anekdote om trøbbel med legge barn: "Det er bare å fortelle barna at klokka så og så skal du legge seg. Det er ikke hun som skal styre det."

Min venn har minimal erfaring med å legge barn, og det er ikke noe stort problem for oss heller. Slike eksempler er det flust av: "Det er bare å.."

Nei, det er ikke "bare å". Hvordan takler dere slike "velmente", men ikke velkomne "råd"?

Anonymous poster hash: 0c692...27a

Da hadde jeg nok fortsatt å spurt; hva så når X gjør sånn og sånn? Hvordan løser du det? Osvosv.. Ville ikke gidd meg før hun står fast på de utfordringene dere har. Evt sakt takk for tipset, det prøvde vi for ett år siden.

Anonymous poster hash: 23ffe...589

Skrevet

Man bryr seg ikke med det :P La være å kommenter "rådene" hennes, det er hun som tabber seg ut.

Dersom du ofte legger ut hverdagsproblemer på en humoristisk måte, kan det hende hun er lei det og dermed kamuflerer en "kan du gi deg med disse kjedelige kommentarene" med å gi råd ;)

Anonymous poster hash: ada70...52f

Skrevet

Du høres ut som en anekdotisksnobb.

Anonymous poster hash: 3fde8...7fa

Skrevet

Jeg ville bare oversett det. Hvis du setter hardt mot hardt og krever at hun skal forklare hva man gjør når ungen gjør slik og ikke gir deg før hun innrømmer at hun ikke vet, skader du vennskapet og fremstår som en drittsekk.

Skrevet

Hun forstår nok ikke selv at hun overforenkler. Jeg hadde oppfattet slike velmente råd som ble tredd nedover ørene mine som nedlatenhet...

Anonymous poster hash: c40aa...ee6
Skrevet

Vel, du inviterer jo til det selv ved å legge ut de anekdotene da. Kanskje på tide at du stopper å legge ut slike ting da når du ikke tåler tilbakemeldingene du får.

Anonymous poster hash: c9126...82c

Skrevet

Vel, du inviterer jo til det selv ved å legge ut de anekdotene da. Kanskje på tide at du stopper å legge ut slike ting da når du ikke tåler tilbakemeldingene du får.

Anonymous poster hash: c9126...82c

Det må da være helt greit. Jeg synes selv slikt er morsomt å lese.

Jeg synes det vitner om litt manglende sosiale antenner å svare slik på en facebook- veggpost i det hele tatt....

Da sender man en personlig melding.

Anonymous poster hash: c40aa...ee6

Skrevet

Antakelig synes vel hun at du er like teit og enkel, som du synes at hun er. Hun liker ikke dine anekdoter, og du liker Ikke hennes svar.

Anonymous poster hash: d8cc7...476

Skrevet

Jeg hadde nok svart som om hun prøvde å være morsom, noe ala

" 😂 ja ikke sant, så enkelt er det"

Eller noe i den duren...

Anonymous poster hash: 32b7e...0df

Skrevet

Overse det, så lenge det ikke er hun som skal legge barna dine eller noe sånt så trenger du ikke kommentere det. Gir hun råd du ikke er enig i til deg ansikt til ansikt så ville jeg forklart hvorfor jeg ikke var enig men om hun ikke skjønte det eller står på sitt så si noe sånt som "takk for rådet, jeg skal vurdere det", eller bare "takk for rådet". Man trenger ikke gjøre noe big deal ut av det. Jeg har ei barndomsvenninne som ikke er den skarpeste, hun gir ikke råd sånn på facebook, men gir hun meg råd eller sier ting som jeg vet at er feil (ikke bare tror men vet) så sier jeg i fra på en pen måte eller sier bare takk, kommer an på settingen.

Anonymous poster hash: b6867...a11

Skrevet

Vel, du inviterer jo til det selv ved å legge ut de anekdotene da. Kanskje på tide at du stopper å legge ut slike ting da når du ikke tåler tilbakemeldingene du får.Anonymous poster hash: c9126...82c

Det må da være helt greit. Jeg synes selv slikt er morsomt å lese.Jeg synes det vitner om litt manglende sosiale antenner å svare slik på en facebook- veggpost i det hele tatt....Da sender man en personlig melding. Anonymous poster hash: c40aa...ee6

Enig, særlig hvis man har null erfaring.

HI, syns du bare skal svare "Takk for tipset, det prøver jeg neste gang" og setter mange blunkefjes på.

Eller endrer innstillinger sånn at hun ikke ser statusene dine.

Anonymous poster hash: 843f4...dee

Skrevet

Etter min erfaring har hun i hvertfall rett i ditt eksempel. Er du konsekvent på leggetid over tid så godtar normale unger det.

Anonymous poster hash: dca62...c0a
Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Etter min erfaring har hun i hvertfall rett i ditt eksempel. Er du konsekvent på leggetid over tid så godtar normale unger det. Anonymous poster hash: dca62...c0a

"Takk, det skal jeg prøve neste gang."

(Jeg tror ikke egentlig det var legging hun lurte på hvordan hun skulle takle.)

Endret av Pashla&pashlingene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...