Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #1 Skrevet 18. juni 2015 Dere som har barn i denne alderen, hvilke faste regler har dere? Tenker på når de skal komme hjem i hverdager, leksetid, data, helgeleggetid, mat, kosthold, klær osv. Og hvilke plikter har de hjemme? Hvor mye får de i ukepenger? Anonymous poster hash: fb25c...bae
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #2 Skrevet 18. juni 2015 Har jenter på 17 & 20, men hadde det på samme måte med dem Han en gutt på 12 1/2. Innetid.... tja, det har vi egentlig aldri trengt. Han legger seg ca kl.22. Han må inn kl.20.30 på skolekvelder. Leksene blir gjort rett etter skolen! I helgen er de enten inne her, eller så er han på overnatting med kompisen. Ukepenger får han ikke! Han får dersom han trenger noe... Han må rydde/vaske rommet sitt. Bretter nesten alle klærne sine og legger på plass alle klærne sine. Ut med søpla når han får beskjed. Tømmer oppvaskmaskinen avogtil. Passer lillesøster innimellom. Anonymous poster hash: 45e09...c31
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #3 Skrevet 18. juni 2015 11 år. I seng kl 21 Gjør lekser rett etter skole Tar ut sv oppvaskmaskin Rydder og vasker eget rom Går med søppel Ukepenger 50kr Anonymous poster hash: 9cb1a...120
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #4 Skrevet 18. juni 2015 11 år, må ha faste rutiner i hverdagen, for hun står opp 06.30-07.00 uansett. Kveldsmat senest 20. I seng mellom 20.30 og 21 på hverdagene, mellom 21 og 22 i helgene. Lekser rett etter skolen. Hjelper til med matlaging, enkle oppgaver i huset etc. Ingen faste ukepenger, men vi kan gjerne si "hvis du gjør sånn og sånn skal du få 20/30/50 kr" og da er hun rask på labben Anonymous poster hash: 3c4c6...cdb
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #5 Skrevet 18. juni 2015 Har ei jente på 12 år, hun må være i seng senest 21.30 og 22 skal lyset være av og mobilen i fred. Hun har ingen faste plikter men må rydde rommet sitt og innimellom når vi husker det får hun beskjed om å ta ut av oppvaskmaskinen. Hun leker mye med lillebroren sin så vi har en del avlastning der. Hun er under utredning for adhd så hun har hatt leksefritak dette året, noe som har hjulpet veldig i og med at hun er dødssliten etter skolen av å konsentrere seg, veldig skoleflink når hun er der dog. Begynner på medisiner for å forbedre konsentrasjonen nå til høsten så da blir det også lekserutiner igjen. Data får hun bruke som hun vil frem til hun skal legge seg. Hun får ikke sukker og godterier i hverdagene, hun må spise faste måltider sammen med familien, noe som jo er koselig. Hun har ingen fast ukelønn, vi tenker vi begynner med slikt når medisinene er godt etablert og hun har fremgang der. Men hun får penger i helgene om hun skal ut å "henge" med venner som de sier ungdommen, så liker hun å dra på shopping med meg, da vanker det som regel noe nytt Anonymous poster hash: d4ffe...5c3
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #6 Skrevet 18. juni 2015 Jente på 12 (6. klasse): -Ingen faste innetider, vi ringer hvis det blir sent. -Lekser etter middag. Etter skoletid er jentene sosiale, mye hjemme til hverandre. -Plikter: Rydde og vaske rommet, ta ut av oppvaskmaskina før vi kommer hjem, legge på plass klær. Ordne opp i gym- og treningsklær. Vi forventer i tillegg at hun bidrar til fellesskapet når det trengs. -Ukepenger: 50 kr. -Forbud mot skjerm (tv, iPad, mobil) før skolen og etter 20.30 på hverdager. -Ingen spesielle regler mtp mat. Får ikke kjøpe snop utenom tyggis på hverdager. Hun trener mye og spiser heldigvis variert. Anonymous poster hash: 1c5b4...fd4
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #7 Skrevet 18. juni 2015 Vi garanterer en gutt på 11 år. Vi har ingen helt faste hjemmetider, for det kommer an på hvor han er. Men stort sett må han være hjemme til i 20tiden (+/- en halvtime, avhengig av om han har spist kveldamat eller ei der han er). Sengetid ca 20.45-21.00 på skoledager og ca samme tid eller noe senere i helger/ferier. Lekser gjør han alltid med en gang han kommer hjem fra skolen. Også hvis han besøker andre eller andre besøker ham. Lekser først! ;-) Også sjekker vi dem når vi kommer fra jobb eller om kvelden. Han bruker minimalt med tid på data/spilling, så der har vi ingen regler. Han spiser det han vil, og har et normalt sunt kosthold. Han har aldri vært spesielt interessert i godteri, og kan gjerne velge tegneserie e.l. fremfor lørdagsgodt. Har vi godteri i hus får det fint ligge i fred selv om han er alene hjemme. Klær!? Hm...hva tenker du da? Merkeklær? Betale selv? Han er bevisst hva han går med, og det nytter IKKE å kjøpe klær til ham uten at han er med og velger selv. Men han bryr seg ikke om det er merkeklær eller ei. Bare han syns de er fine så spiller såntno ingen trille ;-) Han hjelper til generelt hjemme (rydder og setter/legger ing på plass etc)), men har ingen faste plikter. Han får heller ikke ukepenger, men vi tilbyr ham betalte småjobber iblant som f.eks. klippe plenen og rydde ut av/inn i oppvaskmaskinen. Han takker sjeldent nei ;-) Flott fyr som fremdeles har mye barn i seg selv om ungdommen i ham absolutt begynner å bli synlig både i kropp og sinn ;-) Anonymous poster hash: c3093...96d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #8 Skrevet 18. juni 2015 Hahaha!!! "Vi HAR en gutt på 11 år" skulle det selvsagt stå... ;-) Anonymous poster hash: c3093...96d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #9 Skrevet 18. juni 2015 11-åringen har ikke så mange faste regler egentlig, han gjør som har får beskjed om, er flink til å ha med telefonen så vi kan snakke og avtale underveis ettersom hva han gjør og hvem han er sammen med osv. Han går på badet klokken 21 og er i seng til halv ti, siste halvtimen-timen før soving er spillefri hos oss. Ipad'er, telefoner, playstation osv skrus av så vi kan snakke litt sammen før det er sovetid. Ingen skjermer på soverommene. Han har ansvaret for at søpla tas ut, papirsøppel, plast og restavfall. Han dekker gjerne bordet før middag og gjør ellers ting jeg ber han om som å ta ut av oppvaskmaskinen, rydde litt osv. Han må rydde, støvtørke og støvsuge sitt eget rom. Han skifter på senga si selv. Han kan også klippe gresset, vaske bilen, stable ved og slike ting, da får han gjerne noen tiere for jobben. Får ikke ukepenger egentlig, men får penger når han trenger. I morgen skal han f.eks på kino med to kompiser og da får han penger.. Men han får 50 kr hver lørdag, på lørdager er de gjerne en gjeng gutter som møtes på "løkka", de spiller fotball, leker med sparkesykler, bmx-sykler, fjernstyrte biler, droner osv og da går de gjerne på butikken og kjøper seg lunsj. Den 50-lappen går altså til lørdagskos med kompiser, blir vel gjerne et horn, rundstykke e.l., sjokolademelk og snop Lekser gjøres som regel rett etter skolen, han trener 3-4 kvelder i uka så da må leksene være unnagjort før trening. Når det gjelder kosthold er vi ikke veldig strenge her i huset, de spiser det de har lyst på stort sett. I dag har han f.eks spist Frokost: 2 skiver med syltetøy Lunsj: 2 skiver med ost og skinke Etter skolen: En yoghurt og et eple Middag: 2 grillede koteletter, 1 potet og gulrøtter Kvelds: En skål cheerios med lettmelk Vi drikker ikke brus eller spiser snop i hverdagen, men har lave skuldre når det kommer til f.eks syltetøy eller en skive nugatti så lenge de også spiser sunn mat. Anonymous poster hash: 2af98...b88
Mandala Skrevet 18. juni 2015 #10 Skrevet 18. juni 2015 Dere som har barn i denne alderen, hvilke faste regler har dere? Tenker på når de skal komme hjem i hverdager, leksetid, data, helgeleggetid, mat, kosthold, klær osv. Og hvilke plikter har de hjemme? Hvor mye får de i ukepenger? Anonymous poster hash: fb25c...bae Egentlig få faste regler. Ser det an med det meste. Leggetider er at 10- og 11-åringen bør være i seng til kl 21, 12-åringen bør slukke lyset kl 21.30. Spilletid og innetider varierer. Kosthold= må spise det vi har.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #11 Skrevet 18. juni 2015 10 og 12 åringen har sengetid klokka 22. Skal de ha kveldsmat elel gjøre noe må de gjøre det før dette, for kl 22 går lyset av. De siste dagene har de vært ute og lekt i gata til leggetid, fått en skive i hånden om de er sultene. Gata har våknet til live igjen, så unner de virkelig å kose seg ute. Hun eldste har vært på fotballbanen med gutta i klassen, de har sett på kamper, konserter og annet som har vært der i det siste. Da har sengetiden blitt litt strekt, da ringer hun og spør. Hadde hun ikke giddi å spørre hadde jeg ikke vært så grei. I helgene er det en annen ting. De storkoser seg ute sammen med nabounger ellr hos hverandre. Store som små har det gøy sammen, og det vennskapet vil jeg de skal få beholde så lenge som mulig. Imorra blir vist vi kastet ut av stua for her skal det vist være filmkveld. Først skal de vist se barnefilm slik at de små kan se, minste naboen er fem år. Når hun må gå skal de se en komedie. Eldste nabogutten som kommer er 19år, jeg bakr gjerne mange pizzaer og rømmer stua for slikt. Eldste her i huset som straks er 18år velger heller disse kveldene enn fester, så håper det fortsetter (vi har fire unger fra 10-18 i hus.. ) Mat har vi ingen regler på. De spiser varier og helt greit. At de koser seg med noe innimellom er helt greit, når de totaltsett spiser veldig bra. Hu ene må vi minne på å spise for hun glemmer at hun bør spise. Men utover det så gjør vi ikke noe. De to minste liker å være på kjøkkenet så de lager middag innimellom, normal og sunn mat de lager. Og ofte prøver de seg på nye ting vi aldri har smalt før., hun ene syns det er veldig gøy å smake på nye ting. De må rydde rommet sitt. Hjelpe til i huset hver dag. Om det er å tømme oppvaskmaskinen, støvsuge, rydde, tørke støv varierer. Jeg syns vi alle bør bruke litt tid hver dag for å få gjort unna ting, min mann mener vi bør gjøre det i skippertak. Så litt uenigheter her i heimen. Anonymous poster hash: 830e0...b4f
amandine Skrevet 18. juni 2015 #12 Skrevet 18. juni 2015 Stort sett det samme her, lekser rett etter skole, hjelper til med å dekke på/ordne middag, så trening eller kamp/stevner, dusj, kveldsmat og til sengs 21.30.
Violeta Skrevet 18. juni 2015 #13 Skrevet 18. juni 2015 Har en på 11 år. Han legger seg kl 21. Gjør lekser etter middagstid og må hjelpe til med det vi ber om i huset (ta ut av/sette inn i oppvaskmaskin, rydde rommet, legge på plass klærne sine, mate/lufte hund, hjelpe til med lett gårds- og vedarbeid og andre ting ved behov). Han får ikke ukepenger, men får det han har behov for av oss (kino, lørdagsgodteri osv). Dersom han hjelper til ekstra mye (for eksempel under lamming/sausanking), så får han betalt litt for det. Han går og småspiser en del, og vil gjerne ha kosemat ofte. Der må vi begrense. Ellers ingen regler ang mat. Han er normalvektig/slank. Altfor glad i PC, telefon, film osv! Han får en god stund hver dag, men han må ha beskjed om å legge det bort, hvis ikke hadde han sittet med det hele dagen. Vi har ikke et spesielt klokkeslett eller antall minutter/timer, men tar det litt etter skjønn. Vi ser an vær, dagsform, om vi skal andre ting... Er han ekstra sliten og det er drittvær, synes jeg det er greit å få sitte i ro og se på film en god stund Samme reglene gjelder forresten for søster på 9 år
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #14 Skrevet 18. juni 2015 Bare vi som er strenge med leggetider. Når det er skole legger både 11 og 13 åringen seg 20.30-21.00. Opp kl 6.30. De fleste vi kjenner har barna i seng da. I ferier og ved spesielle anledninger legger de seg når de vil! Alle må være med å vaske huset etter frokost hver lørdag. 2 timer så er huset ryddig og rent. Hver kveld rydder de rommene sine og finner fram klær og gymsekker osv. Har de brukt kjellerstua ryddes denne etter bruk. Vi har åpent hus så stort sett kompiser innom hver dag. Får penger når det trengs. Ukepenger gikk til usunne ting, så ble slutt på det. Vi er strenge på godteri i ukedagene, men ikke ved spesielle anledninger. Ungene får alltid penger til å være med på sosiale ting og da også til feks godteri. 13 åringen gjør lekser selv, vi sjekker av og til. 11 åringen må vi mase på for å få det gjort. Lekser må være gjort før trening. Begge MÅ trene 3 ganger i uken, syns det er viktig å lære seg. De bestemmer selv hva de vil trene. Begge funnet sin ting de liker. Anonymous poster hash: f5e67...cb3
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #15 Skrevet 18. juni 2015 Bare vi som er strenge med leggetider. Når det er skole legger både 11 og 13 åringen seg 20.30-21.00. Opp kl 6.30. De fleste vi kjenner har barna i seng da. I ferier og ved spesielle anledninger legger de seg når de vil! Alle må være med å vaske huset etter frokost hver lørdag. 2 timer så er huset ryddig og rent. Hver kveld rydder de rommene sine og finner fram klær og gymsekker osv. Har de brukt kjellerstua ryddes denne etter bruk. Vi har åpent hus så stort sett kompiser innom hver dag. Får penger når det trengs. Ukepenger gikk til usunne ting, så ble slutt på det. Vi er strenge på godteri i ukedagene, men ikke ved spesielle anledninger. Ungene får alltid penger til å være med på sosiale ting og da også til feks godteri. 13 åringen gjør lekser selv, vi sjekker av og til. 11 åringen må vi mase på for å få det gjort. Lekser må være gjort før trening. Begge MÅ trene 3 ganger i uken, syns det er viktig å lære seg. De bestemmer selv hva de vil trene. Begge funnet sin ting de liker. Anonymous poster hash: f5e67...cb3 Må trene 3 dager i uka? Anonymous poster hash: c5ee3...101
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #16 Skrevet 19. juni 2015 Tja. har en gutt som snart fyller 11. Han legger seg 20.45-21.00 på hverdager. Jeg leser fortsatt litt på ham på snegen, og så leser han litt selv etterpå - slokker vel lyset rundt 21.30 (selv om han ofte lurer seg til å lese lenger hvis boken er spennende). Må vanligvis komme hjem i 20-tiden på hverdager. I helgene varierer både innetid og leggetid alt etter været, aktiviteter osv. Plikter: Lage middag 1-2 ganger i uken (ny avtale som vi begynte med for 2 uker siden - vi får se hvor lenge det holder) Går ut med søpla Lufter hunden hver dag etter skolen. Rydde rommet Lekser venter han med til jeg kommer hjem fordi han trenger hjelp. Anonymous poster hash: 07b84...fb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå