Gå til innhold

Bøker til 7-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente som straks fyller 7 år som såvidt har begynt å lese bøker selv. Har noen forslag til bøker som kan være morsomme og ikke for vanskelige?

Anonymous poster hash: a4707...af6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

doktor proktor?

Astrid Lindgren-bøker

Skrevet

doktor proktor?

Astrid Lindgren-bøker

Disse er altfor vanskelige hvis hun skal lese selv. Doktor Proktor er fantastiske bøker, men språket er vanskelig. De passer best til høytlesing. 

Leseløve-serien har flere ulike nivåer med bøker som er lettleste for de som nettopp har lært å lese. 

Anonymous poster hash: f307c...e52

Skrevet

Min elsker bøkene fra den gode gamle Donald bokklubben, akkurat passe mye tekst på hver side, akkurat passe lange. Hun leser en hver kveld på sengen.

Jeg har mange fra jeg var liten også har jeg mange fra eldste sønnen var liten, til sammen har vi sikker 40-50 stykker. Men nå tror jeg dessverre den bokklubben er lagt ned, veldig trist for alle fire barna her har likt de bøkene så godt, de er mye lest altså, igjen og igjen og igjen har de lest dem...

Du kan få tak i dem i bruktbutikker, loppemarkeder o.l. da, virkelig verdt pengene :)

Sånne bøker som dette:

https://www.google.no/search?q=donald+duck+bokklubb&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ALGCVd-iBsKvsQHKgYLQBQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643#imgrc=QqOVIFw3gfMLRM%253A%3BzvTTvynzr3mawM%3Bhttp%253A%252F%252F3.bp.blogspot.com%252F_o7PmxTg4DNk%252FS93vw5AsKrI%252FAAAAAAAAACw%252FdJu5m2kQ3Ko%252Fs1600%252F02052010471.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fgasellene.blogspot.com%252F2010%252F05%252Fbarnebker-fra-egen-barndom.html%3B1600%3B1200

Anonymous poster hash: 06e5b...859
Skrevet

Takk for tips! Husker godt de bøkene fra jeg var liten, hadde en god venninne som hadde mange av dem :)

Har også tenkt at det fort blir for mye tekst i de bøkene som vi leser sammen, så må nok være litt mindre tekst i bøkene hun skal lese selv. Men nok til at det blir en ordentlig historie.

Hun har en sånn Leseløve-bok, men der er det bare en setning pr side og det blir jo litt lite nå. Hadde ikke fått med meg at det fantes flere nivåer i den serien så det skal jeg sjekke ut!

Tar gjerne i mot flere tips! :)

HI

Skrevet

Min på syv elsker gutta i trehuset, tjukke bøker, men mye bilder og lite tekst. Begge barna ler høyt når de leser dem. Ellers leste hun to serier av Jo Samson da hun først startet å lese lengre bøker, tror de het Heksefolket og Drageridderne. Nå er det mest populære kattekrigerne, men de gar mye tekst på hver side.

Anonymous poster hash: ecd2d...c6d

Skrevet

Liten rettelse, det skulle være Jo Salmson :)

Anonymous poster hash: ecd2d...c6d

Skrevet

Takk for tips! Husker godt de bøkene fra jeg var liten, hadde en god venninne som hadde mange av dem :)

Har også tenkt at det fort blir for mye tekst i de bøkene som vi leser sammen, så må nok være litt mindre tekst i bøkene hun skal lese selv. Men nok til at det blir en ordentlig historie.

Hun har en sånn Leseløve-bok, men der er det bare en setning pr side og det blir jo litt lite nå. Hadde ikke fått med meg at det fantes flere nivåer i den serien så det skal jeg sjekke ut!

Tar gjerne i mot flere tips! :)

HI

På biblioteket her har de en hel avdeling med lettlestbøker, alle nivåer av leseløve men også andre bøker som leseponny.

Min 2.klassing låner 4 og 4 av disse bøkene og leser med stor iver. De er veldig fengende.

Anonymous poster hash: 06e5b...859

Skrevet

Ta en tur på biblioteket. Finn frem til hylla med lesehestbøker, finn frem til hylla med passe vanskelige bøker og la barnet velge selv.

Lindgren og doktor proktor er for avansert for en som akkurat har begynt å lese.

En mulighet er å lese litt hver. Med vår syvåring leser vi f.eks. teksten mellom mens hun leser hva som blir sagt som en variasjon innimellom.

Vi har "lesekvart" hver dag (altså lese i 15. min) og det hjelper veldig.

Anonymous poster hash: 1f04f...b4c
Skrevet

Takk for alle tips!

Gravde fram " Lotta fra Bråkmakergata" fra jeg var liten nå, den var det ikke så tett med tekst i + noen tegninger her og der:)

Vi prøver, hvis det blir for komplisert tester vi noen av forslagene fra dere:)

Skrevet

Helena bross har masse fine bøker! Blant annet enn serie om en førsteklasse, veldig populært her i huset!

Eller Albert Åberg?

Anonymous poster hash: 35997...bf1

Skrevet

Helena bross har masse fine bøker! Blant annet enn serie om en førsteklasse, veldig populært her i huset!

Eller Albert Åberg? Anonymous poster hash: 35997...bf1

Albert Åberg er hun nok litt ferdig med, men de andre bøkene så ut som kunne være noe:) Takk for tips!

Skrevet

Serien klassen min av Helena bross er veldig fin! hun har skrevet flere lettlestserier.

det finnes mange fine leseløver og lesehest-bøker.

etterhvert blir sikkert også lassemaja-bøkene også midt i blinken.

Skrevet

Nifse Nella bøkene.

Anonymous poster hash: 7e4f0...3a4

Skrevet

Jenta mi som nettopp har blitt 7 år elsker Rampete Robin serien.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det finnes Leseløve- og Lesehestbøker i mange vanskelighetsgrader på biblioteket!

Skrevet

Kaptein supertruse og judy moody?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...