Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 Hva gjør jeg.. Gutt fikk flottbitt i helgen, vi tok den bort med en gang vi så den. Det var litt rødt i utgangspunktet, men har nå blitt litt større/ mer rødt.. Det er ikke noen "ring" rundt, som jeg har hørt skal være tegn på borreliose, men ser kanskje mer ut som en kvise..? Burde jeg ta ham til legen for evt antibiotikakur? Anonymous poster hash: 618f8...30c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 Aner ikke. Men det heter flått. Anonymous poster hash: 279ab...01a
the amazing spidermamma Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Min mor fikk en kraftig reaksjon etter et flåttbitt. Hun fikk ikke en ring rundt, så hun trodde det ikke var noe farlig. Det var heller en stor rød flekk. Et par uker senere ble hun kjempedårlig, som en slags kraftig influensa (uten forkjølelsessymptomer). Det måtte en skikkelig kraftig antibiotikakur til for å kurere. Jeg ville ha gått til legen for sikkerhets skyld.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Takk da tar jeg flÅttgutten til legen i morgen hvis vi får time.. :-) Tror ikke egentlig det er noe, men så er det den lille stemmen som sier "hva om..." Anonymous poster hash: 618f8...30c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 jeg sjekket meg for flått etter en tur i skogen for 10 år siden. fant ingen flått men registrerte en liten rød prikk under/bak kneet liksom. tenkte med en gang det var en kvise. dagen etterpå var den blitt større enn en tennisball, rød og hoven. det så SKIKKELIG ille ut. forsto at den røde prikken måtte ha vært et stikk eller noe. men problemet var at jeg kunne faktisk ikke gå på foten i det hele tatt. mamma kjørte meg til legevakt. de konkluderte med at det hadde nok vært en flått der som hadde falt av før jeg sjekket kroppen. Altså, hadde ikke vært på meg mange timene. fikk 10 dagers antibiotikakur. to måneder senere begynner jeg å få smerter i kneet. vondt å gå i trapper, reise meg, sette meg ned. ble bare verre. etter noen måneder til begynte det i det andre kneet også. det tok lang tid før jeg gikk til legen men da jeg først gjorde det fikk jeg beskjed om at det var senebetennelse (!!!!) jaja… det var det IKKE..byttet lege, ble sendt til røntgen, og deretter henvist til revmatismesykehuset i haugesund. Først 5 år etter denne turen i skogen fikk jeg diagnose. og den revmatiske lidelsen jeg har er mest sannsynlig forårsaket av det flåttbittet. og fordi jeg bare fikk 10 dager med antobiotikakur når jeg skulle ha minst 30. så nå sitter jeg her 28 år gammel med leddgikt. ikke bare i knærne nå, har det også i hofter, skuldre og fingre fingrene er skikkelig betente og hovne hele tiden. ser jævlig ut. så ta den lille røde prikken alvorlig. og pass på å få minst 30 dager antibiotikakur…. bare sånn i tilfelle i hvert fall Anonymous poster hash: 2c377...e9b
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #7 Skrevet 18. juni 2015 Usikker, men når jeg fjerner flått fra bikkjene blir det ofte en sånn nupp/kvise på stedet noen dager etterpå. Anonymous poster hash: 9067d...935
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #8 Skrevet 18. juni 2015 Det er alltid et merke på størrelse med et myggstikk eller en kvise etter flåttbitt. Helt ufarlig. Anonymous poster hash: 5d4ed...945
amandine Skrevet 18. juni 2015 #9 Skrevet 18. juni 2015 Det er alltid et merke på størrelse med et myggstikk eller en kvise etter flåttbitt. Helt ufarlig. Anonymous poster hash: 5d4ed...945 Det er ikke sant at det alltid kommer et merke, og det er ikke noe å bagatellisere, det kan være veldig alvorlig. Jeg mener ikke at du med én gang må løpe og få deg antibiotika, men pass på og følg med. Notér deg tidspunktet for bittet så du vet du har det sånn at du hvis du senere får plager kan du lett finne tilbake og dokumentere. Det kommer jo også litt an på hvor i landet du er, noen steder er jo veldig stor andel av flåtten infisert og andre steder er sjansen liten for å treffe på en.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #10 Skrevet 18. juni 2015 Jeg har vært borrelia-syk i over tre år. Jeg fikk antibiotika i kun 10 dager, ble litt bedre og da mente legene at det holdt. Etterhvert ble jeg bare sykere og sykere, har vært til mange leger, spesialister og behandlere, men blir ikke bedre. Jeg har jo fått min dose antibiotika mener de, så de sier egentlig at jeg bare må prøve å leve så normalt som mulig, det kommer til å gå over... Veldig veldig frustrerende å tenke på at om jeg hadde fått en lenger kur den gangen hadde jeg kanskje vært frisk og hatt mye bedre livskvalitet. Borrelia er ikke noe å spøke med, jeg unner ikke dette min verste fiende en gang. Sørg for å få riktig behandling i tide sier bare jeg!! Anonymous poster hash: 95080...3b0
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #11 Skrevet 18. juni 2015 Er det ikke flere leger som mener at borrelia er bare tull? Anonymous poster hash: 4f092...3e9
the amazing spidermamma Skrevet 18. juni 2015 #12 Skrevet 18. juni 2015 Er det ikke flere leger som mener at borrelia er bare tull? Anonymous poster hash: 4f092...3e9 Jeg vet om en elleveåring som ble kjempesyk og måtte gå med krykker pga denne sykdommen, tror ikke han syntes det var bare tull, i hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2015 #13 Skrevet 18. juni 2015 Er det ikke flere leger som mener at borrelia er bare tull? Anonymous poster hash: 4f092...3e9 Jeg vet om en elleveåring som ble kjempesyk og måtte gå med krykker pga denne sykdommen, tror ikke han syntes det var bare tull, i hvertfall.Jeg spurte om noen LEGER syns at diagnosen er tull, jeg syns ikke det er tull, kjenner noen med diagnosen selv. Har fått inntrykk i media av at noen leger mener at borrelia ikke finnes og det er kjempe dumt. Anonymous poster hash: 4f092...3e9
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #14 Skrevet 30. juli 2016 Det er ikke sånn at leger mener borrelia bare er tull! Hvor har du dette fra? Bakterien behandles primært ned antibiotika og kan medføre død. Den vises i blod og spinalvesken, og er helt udiskutabel. Det er klart den finnes, og den behandles. Vi har et barn som ble smittet og alle fra fastlege, til sykehuset gav førsteklasses oppfølging. Den eneste vi var misfornøyd med var helsesekretæren som ikke skulle la oss komme inn til legen. Da gikk det unødvendig tid. De skulle ikke teste uten det var en slik ring rundt stikket, ikke alle får slik ring. Anonymous poster hash: ba225...def
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #15 Skrevet 30. juli 2016 Det er alltid et merke på størrelse med et myggstikk eller en kvise etter flåttbitt. Helt ufarlig. Anonymous poster hash: 5d4ed...945 Hvorfor uttaler du deg så bastant om saker du helt tydelig ikke har kunnskaper om? Det kan være farlig når det kommer til helse! Man kan bli smittet med borrelia og andre infeksjoner fra flått selv om man ikke får noe som helst utslett etter bittet. Er det blitt tydelig merke etter borrelia skal det sjekkes og i de fleste tilfeller behandles. Hi - vær oppmerksom på at hvis de tester barnet ditt nå og sier det ikke har borreliose, så trenger ikke det stemme, da kroppen som regel ikke danner antistoffer før etter to uker etter smittetidspunkt. Dessverre er det mange som får feilopplysninger av kjente og også av helsepersonell. Enda verre er det at mange ikke får tilstrekkelig behandling for dette i det norske helsevesenet. Ikke alle får langtidsproblemer av slik smitte, men noen kan få alvorlige problemer - og det må tas på alvor. Anonymous poster hash: 5b8e7...2cf
Gjest Antarctica Skrevet 30. juli 2016 #16 Skrevet 30. juli 2016 Rød ring rundt et flåttbitt= faresignal Gå til lege
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå