Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 Jeg jobber på skole, og møter mange ulike barn og unge hver dag. Vi som er ansatte følger opp disse flotte elevene våre så godt vi kan. Innimellom er det barn vi blir ekstra oppmerksomme på, av ulike grunner. Noen ganger melder vi vår bekymring til BV, slik vi SKAL. Vi gir da, selvfølgelig, den informasjonen vi har for at BV kan hjelpe barnet videre. Noen ganger tar BV kontakt med skolen fordi noen har blitt meldt til dem. Også i disse sakene gir vi informasjon til skolen, alt med tanke på å hjelpe barnet. Det som frustrerer meg er at vi får aldri noen tilbakemelding FRA BV. Status, hvilken oppfølging barnet får, at barnet har flyttet hjem etter akuttomplassering ol. Opplysninger som hadde hjulpet oss som jobber med ungene å lette hverdagen deres!! Hvorfor er det slik at barnevernstjenesten kan gjemme seg bar taushetsplikten, mens vi som arbeider daglig med ungene ikke får det?? Noen som kan hjelpe meg å forstå det?? Vi som er ansatt på skolen har jo også taushetsplikt!! Anonymous poster hash: 14d69...95e
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 Det er jo bare at lovverket er sånn.. offentlige instanser har opplysningsplikt overfor bv. Bv har taushetsplikt men kan informere skole og andre instanser dersom familien samtykker til dette. Bv "skjuler" seg ikke bal taushetsplikt, de har taushetsplikt.. Anonymous poster hash: f4340...353
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Jeg jobber på skole, og møter mange ulike barn og unge hver dag. Vi som er ansatte følger opp disse flotte elevene våre så godt vi kan. Innimellom er det barn vi blir ekstra oppmerksomme på, av ulike grunner. Noen ganger melder vi vår bekymring til BV, slik vi SKAL. Vi gir da, selvfølgelig, den informasjonen vi har for at BV kan hjelpe barnet videre. Noen ganger tar BV kontakt med skolen fordi noen har blitt meldt til dem. Også i disse sakene gir vi informasjon til skolen, alt med tanke på å hjelpe barnet. Det som frustrerer meg er at vi får aldri noen tilbakemelding FRA BV. Status, hvilken oppfølging barnet får, at barnet har flyttet hjem etter akuttomplassering ol. Opplysninger som hadde hjulpet oss som jobber med ungene å lette hverdagen deres!! Hvorfor er det slik at barnevernstjenesten kan gjemme seg bar taushetsplikten, mens vi som arbeider daglig med ungene ikke får det?? Noen som kan hjelpe meg å forstå det?? Vi som er ansatt på skolen har jo også taushetsplikt!! Anonymous poster hash: 14d69...95e Hva som er status i familien, om barnet er flyttet hjem eller hvilken oppfølging familien får er jo høyst private ting. Grunnen til at barnevernet har taushetsplikt og ikke opplysningsplikt overfor dere er at bv sitter på de mest sensitive opplysninger om familier. Det har ikke dere - med mindre familiene har delt dem med dere av egen vilje. Jeg skjønner at det kan være frustrerende for deg at du ikke alltid vet hva du har å forholde deg til, men da kan du be den aktuelle familien om et samarbeidsmøte eller snakke med barnet. For du forstår vel egentlig hvorfor bv ikke har opplysningsplikt til Gud og hvermann? Anonymous poster hash: ac294...436
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Jeg jobber på skole, og møter mange ulike barn og unge hver dag. Vi som er ansatte følger opp disse flotte elevene våre så godt vi kan. Innimellom er det barn vi blir ekstra oppmerksomme på, av ulike grunner. Noen ganger melder vi vår bekymring til BV, slik vi SKAL. Vi gir da, selvfølgelig, den informasjonen vi har for at BV kan hjelpe barnet videre. Noen ganger tar BV kontakt med skolen fordi noen har blitt meldt til dem. Også i disse sakene gir vi informasjon til skolen, alt med tanke på å hjelpe barnet. Det som frustrerer meg er at vi får aldri noen tilbakemelding FRA BV. Status, hvilken oppfølging barnet får, at barnet har flyttet hjem etter akuttomplassering ol. Opplysninger som hadde hjulpet oss som jobber med ungene å lette hverdagen deres!! Hvorfor er det slik at barnevernstjenesten kan gjemme seg bar taushetsplikten, mens vi som arbeider daglig med ungene ikke får det?? Noen som kan hjelpe meg å forstå det?? Vi som er ansatt på skolen har jo også taushetsplikt!!Anonymous poster hash: 14d69...95e Hva som er status i familien, om barnet er flyttet hjem eller hvilken oppfølging familien får er jo høyst private ting. Grunnen til at barnevernet har taushetsplikt og ikke opplysningsplikt overfor dere er at bv sitter på de mest sensitive opplysninger om familier. Det har ikke dere - med mindre familiene har delt dem med dere av egen vilje. Jeg skjønner at det kan være frustrerende for deg at du ikke alltid vet hva du har å forholde deg til, men da kan du be den aktuelle familien om et samarbeidsmøte eller snakke med barnet. For du forstår vel egentlig hvorfor bv ikke har opplysningsplikt til Gud og hvermann?Anonymous poster hash: ac294...436 Selvfølgelig har jeg full forståelse for at BV ikke har opplysningsplikt til "Gud og hvermann," men vi som faktisk er de som møter barnet hver dag, og skal ivareta det, får ingen info om feks traumatiske hendelser barnet har vært til stede i. Vi som jobber på skoler og i barnehager, er ikke "nabokjærringa", vi er profesjonelle!! Jeg forstår også at vi ikke skal vite alt, det har jeg respekt for, men informasjon som er sentral for å støtte barnet mener jeg vi burde fått opplysninger om?! Anonymous poster hash: 14d69...95e
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Jeg jobber på skole, og møter mange ulike barn og unge hver dag. Vi som er ansatte følger opp disse flotte elevene våre så godt vi kan. Innimellom er det barn vi blir ekstra oppmerksomme på, av ulike grunner. Noen ganger melder vi vår bekymring til BV, slik vi SKAL. Vi gir da, selvfølgelig, den informasjonen vi har for at BV kan hjelpe barnet videre. Noen ganger tar BV kontakt med skolen fordi noen har blitt meldt til dem. Også i disse sakene gir vi informasjon til skolen, alt med tanke på å hjelpe barnet. Det som frustrerer meg er at vi får aldri noen tilbakemelding FRA BV. Status, hvilken oppfølging barnet får, at barnet har flyttet hjem etter akuttomplassering ol. Opplysninger som hadde hjulpet oss som jobber med ungene å lette hverdagen deres!! Hvorfor er det slik at barnevernstjenesten kan gjemme seg bar taushetsplikten, mens vi som arbeider daglig med ungene ikke får det?? Noen som kan hjelpe meg å forstå det?? Vi som er ansatt på skolen har jo også taushetsplikt!!Anonymous poster hash: 14d69...95e Hva som er status i familien, om barnet er flyttet hjem eller hvilken oppfølging familien får er jo høyst private ting. Grunnen til at barnevernet har taushetsplikt og ikke opplysningsplikt overfor dere er at bv sitter på de mest sensitive opplysninger om familier. Det har ikke dere - med mindre familiene har delt dem med dere av egen vilje. Jeg skjønner at det kan være frustrerende for deg at du ikke alltid vet hva du har å forholde deg til, men da kan du be den aktuelle familien om et samarbeidsmøte eller snakke med barnet. For du forstår vel egentlig hvorfor bv ikke har opplysningsplikt til Gud og hvermann?Anonymous poster hash: ac294...436 Selvfølgelig har jeg full forståelse for at BV ikke har opplysningsplikt til "Gud og hvermann," men vi som faktisk er de som møter barnet hver dag, og skal ivareta det, får ingen info om feks traumatiske hendelser barnet har vært til stede i. Vi som jobber på skoler og i barnehager, er ikke "nabokjærringa", vi er profesjonelle!! Jeg forstår også at vi ikke skal vite alt, det har jeg respekt for, men informasjon som er sentral for å støtte barnet mener jeg vi burde fått opplysninger om?!Anonymous poster hash: 14d69...95e Jeg er litt enig med deg. Info må selvsagt gis veldig sparsomt, men det er vesentlig at du som lærer får vite en del sentrale ting. Anonymous poster hash: 956b4...09b
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 Jeg jobber på skole, og møter mange ulike barn og unge hver dag. Vi som er ansatte følger opp disse flotte elevene våre så godt vi kan. Innimellom er det barn vi blir ekstra oppmerksomme på, av ulike grunner. Noen ganger melder vi vår bekymring til BV, slik vi SKAL. Vi gir da, selvfølgelig, den informasjonen vi har for at BV kan hjelpe barnet videre. Noen ganger tar BV kontakt med skolen fordi noen har blitt meldt til dem. Også i disse sakene gir vi informasjon til skolen, alt med tanke på å hjelpe barnet. Det som frustrerer meg er at vi får aldri noen tilbakemelding FRA BV. Status, hvilken oppfølging barnet får, at barnet har flyttet hjem etter akuttomplassering ol. Opplysninger som hadde hjulpet oss som jobber med ungene å lette hverdagen deres!! Hvorfor er det slik at barnevernstjenesten kan gjemme seg bar taushetsplikten, mens vi som arbeider daglig med ungene ikke får det?? Noen som kan hjelpe meg å forstå det?? Vi som er ansatt på skolen har jo også taushetsplikt!!Anonymous poster hash: 14d69...95e Hva som er status i familien, om barnet er flyttet hjem eller hvilken oppfølging familien får er jo høyst private ting. Grunnen til at barnevernet har taushetsplikt og ikke opplysningsplikt overfor dere er at bv sitter på de mest sensitive opplysninger om familier. Det har ikke dere - med mindre familiene har delt dem med dere av egen vilje. Jeg skjønner at det kan være frustrerende for deg at du ikke alltid vet hva du har å forholde deg til, men da kan du be den aktuelle familien om et samarbeidsmøte eller snakke med barnet. For du forstår vel egentlig hvorfor bv ikke har opplysningsplikt til Gud og hvermann?Anonymous poster hash: ac294...436 Selvfølgelig har jeg full forståelse for at BV ikke har opplysningsplikt til "Gud og hvermann," men vi som faktisk er de som møter barnet hver dag, og skal ivareta det, får ingen info om feks traumatiske hendelser barnet har vært til stede i. Vi som jobber på skoler og i barnehager, er ikke "nabokjærringa", vi er profesjonelle!! Jeg forstår også at vi ikke skal vite alt, det har jeg respekt for, men informasjon som er sentral for å støtte barnet mener jeg vi burde fått opplysninger om?! Anonymous poster hash: 14d69...95e Og det kan dere få dersom det innhentes samtykke til å dele relevante opplysninger! Du kan jo gjerne selv innhente samtykke og kalle inn til samarbeidsmøte så vil bv gjøre sitt for å få tilsvarende samtykke fra familien og stille i samarbeidsmøter.... Voila!.. Anonymous poster hash: f4340...353
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 Jeg trodde Bv hadde mulighet til å dele informasjon hvis det er til barnets beste at for eksempel skole eller barnehagen vet det? Anonymous poster hash: e6cd0...1ac
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 Er enig med deg HI. Jeg er også lærer, på ungdomstrinnet. Det siste året har jeg fått brev fra barnevernet to ganger angående to elever de har mottatt bekymringsmelding på, fra en annen instans. Jeg har fyllt ut alt av papirer og sendt inn informasjon, men får jo ikke vite noe mer etter dette. Dette er barn/ungdommer jeg har ansvaret for fem dager i uka, fra august til juni hvert skoleåt, i tre år. Elever jeg skal lære bort ting til, men også ta vare på, hjelpe å utvikle sosiale antenner, empati, selvstendighet, et positivt selvbilde etc. Det hadde jo vært greitt å vite LITT om hva barnevernet konkluderer med. Jeg har også selv meldt bekymring angående en elev dette skoleåret, og også her gitt alle opplysninger barnevernet har bedt om. Jeg har kun fått vite at barnevernet er inne med tiltak ved at mor til eleven har skjellt meg ut på telefon og på møter og fortalt meg at barnevernet nå er "på" dem. Også her skulle jeg ønske at jeg fikk vite mer om hva som skjer. Jeg skal jo "passe" på denne ungdommen. Til de som tror at vi lærere vil vite alt bare fordi vi er nysgjerrige; det er ikke DET som er poenget. Jo mer vi vet om hjemmesituasjonen til en elev som ikke har det så lett, jo mer kan vi ta hensyn, legge til rette, ordlegge oss på korrekt måte m.m. Anonymous poster hash: 4abf8...13f
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 BV har vel taushetsplikt og kan vel ikke gi ut noen info med mindre foreldrene gir klarsignal til det? Om BV går inn i familier med tiltak så er jo ikke dette noe barnehage eller skole har noe med,med mindre det skal gåes inn et samarbeid med dem. BV kaller jo inn til samarbeidsmøter med barnehage/skole/PPT/helsesøster eller hvem andre de nå mener skal være med om det er nødvendig for saken. Anonymous poster hash: e8c1d...110
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Jeg jobber i Bvt og kjenner meg ikke igjen i det du beskriver. Vi har dialog med lærere, og deler også informasjon. Det kan vi gjøre i noen grad, om det er til barnets beste. Vi gir også tilbakemelding til offentlig melder om utfall av undersøkelse. Skolen involveres i ansvarsgruppe hvis det er et tiltak vi er inne med+++ I undersøkelser har vi ofte samtaler med barnet på skolen, og inviterer inn lærer som tillitsperson. Slik får læreren innsikt i elevens problematikk, og kan ivareta eleven etter at Bvt har dratt, om den lurer på noe vi snakket om i møtet... Vi utveksler alltid telefonnummer med lærer (eller barnehagelærer) og oppfordrer til dialog... Du kan jo ta opp dette med Bvt neste gang du er i kontakt med dem Anonymous poster hash: 3550e...812
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 Jeg jobber i Bvt og kjenner meg ikke igjen i det du beskriver. Vi har dialog med lærere, og deler også informasjon. Det kan vi gjøre i noen grad, om det er til barnets beste. Vi gir også tilbakemelding til offentlig melder om utfall av undersøkelse. Skolen involveres i ansvarsgruppe hvis det er et tiltak vi er inne med+++ I undersøkelser har vi ofte samtaler med barnet på skolen, og inviterer inn lærer som tillitsperson. Slik får læreren innsikt i elevens problematikk, og kan ivareta eleven etter at Bvt har dratt, om den lurer på noe vi snakket om i møtet... Vi utveksler alltid telefonnummer med lærer (eller barnehagelærer) og oppfordrer til dialog... Du kan jo ta opp dette med Bvt neste gang du er i kontakt med dem Anonymous poster hash: 3550e...812 Jeg (kontaktlærer) har ikke blitt invitert til noe ansvarsgruppemøte på den eleven jeg VET (pga elevens mor) at det er tiltak inne på. Jeg vet at barnevernet har vært på skolen to ganger for å møte eleven. Jeg har fått beskjed om møtene og bedt om å sende eleven dit. Jeg har IKKE fått blitt med, eller fått noe informasjon om hva som blir diskutert. Har heller ikke fått noen kontaktperson jeg kan snakke med. Jeg vet at familien har vært undersøkt av barnevernet også flere år før barnet ble min elev. Anonymous poster hash: 4abf8...13f
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #12 Skrevet 17. juni 2015 Jeg jobber i Bvt og kjenner meg ikke igjen i det du beskriver. Vi har dialog med lærere, og deler også informasjon. Det kan vi gjøre i noen grad, om det er til barnets beste. Vi gir også tilbakemelding til offentlig melder om utfall av undersøkelse. Skolen involveres i ansvarsgruppe hvis det er et tiltak vi er inne med+++ I undersøkelser har vi ofte samtaler med barnet på skolen, og inviterer inn lærer som tillitsperson. Slik får læreren innsikt i elevens problematikk, og kan ivareta eleven etter at Bvt har dratt, om den lurer på noe vi snakket om i møtet... Vi utveksler alltid telefonnummer med lærer (eller barnehagelærer) og oppfordrer til dialog... Du kan jo ta opp dette med Bvt neste gang du er i kontakt med dem Anonymous poster hash: 3550e...812 Jeg (kontaktlærer) har ikke blitt invitert til noe ansvarsgruppemøte på den eleven jeg VET (pga elevens mor) at det er tiltak inne på. Jeg vet at barnevernet har vært på skolen to ganger for å møte eleven. Jeg har fått beskjed om møtene og bedt om å sende eleven dit. Jeg har IKKE fått blitt med, eller fått noe informasjon om hva som blir diskutert. Har heller ikke fått noen kontaktperson jeg kan snakke med. Jeg vet at familien har vært undersøkt av barnevernet også flere år før barnet ble min elev. Anonymous poster hash: 4abf8...13f Kanskje de ikke følte det var relevant at du visste noe? Anonymous poster hash: ac294...436
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå