Gå til innhold

Sår rumpe - når kontakte lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen på 16 mnd har i lenger tid vært plaget med sår rumpe. Det har vart i ca 4 uker nå. Det blir bedre innimellom, men det blir aldri helt fint. Så kommer en dårligere periode med mer utslett, og noen ganger åpne sår.

Vi smører med Inotyl. Har prøvd sinksalve og Bepathen, men Inotyl funker best. Har også prøvd å skifte bleiemerker.

Gutten er ikke veldic plaget og jeg har følt vi har rimelig kontoll på det etter at vi byttet til Inotyl. Men i dag spurte bhg om vi hadde hatt han til lege med det, så da ble jeg usikker på om det er vanlig..

Så, er det noen som har vært til lege "bare" med sår rumpe?

Anonymous poster hash: 8972e...02f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var ikke hos lege. Slet veldig med to av barna. I perioder så ille at de hadde blødende sår. Ofte etter å ha gått med bæsj litt for lenge i bhg. Fant en god metode. I stedet for vann eller våtservietrer brukte jeg klut med babyolje på når jeg vasket pluss at jeg la på et lag olje før jeg la på ny bleie. Tok veldig kort tid før sårene var sluttet å blø.

Anonymous poster hash: 9e2ea...a7e

Skrevet

Ville tatt kontakt med lege nå. Opplevde det samme med et av mine barn, og da viste det seg at hun trengte en soppsalve. Pga bleien så hadde det gått sopp i sårene som gjorde at det ikke grodde.. Ble fin igjen etter en liten uke med den salve 😊

Skrevet

Ville tatt kontakt med lege nå. Opplevde det samme med et av mine barn, og da viste det seg at hun trengte en soppsalve. Pga bleien så hadde det gått sopp i sårene som gjorde at det ikke grodde.. Ble fin igjen etter en liten uke med den salve 😊

Men sårene gror, de kommer bare tilbake av og til. Kan det vere sopp da?

Anonymous poster hash: 8972e...02f

Skrevet

Den eldste min var veldig plaget med sår stump. Skulle bare noen få minutter med bæsj i bleien, så ble det blødende sår. Dette var veldig periodevis, men fant ut at hvis jeg ikke gav for mye frukt og da særlig sitrus frukt, ble det myyye bedre. Var også verre i de periodene hun hadde tannfrembrudd...

Ellers var jeg en flittig bruker av iniotyl ;) He he. Har heldigvis ikke det problemet nå lenger, men merker at det er forskjell på hvor sart i huden et barn kan være. ;)

Skader jo ikke å dra til lege å få utelukket noe eksem eller lignende da ;)

Skrevet

Anbefaler orabase pasta, den legger seg som en hinne over blemmer og sår og tørker opp samtidig som den suger opp litt fuktighet fra avføring. Den er litt kornete.

Du kan gjerne ha 40% sinkpasta over orabasen for å lage ytterligere hinne.

Etter jeg begynte med dette har jeg ikke slitt med sår rumpe på min.

Lærte dette av en venninne som er sykepleier på barneavdelingen på Riksen. Disse pastaene brukes på inkontinente barn med såre rumper.

Anonymous poster hash: 07a36...e90

Skrevet

Stakkaren har sikkert fått sopp i...

Smør med Dactacort først og Inotyol oppå. Blir fort bra!!

Anonymous poster hash: a7f85...966

Skrevet

haha hysterisk altså

Anonymous poster hash: a6f8b...694

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...