Gå til innhold

Kritikk av barnevern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig noen nøytrale som engasjerer seg i barnevernet. Barnevernet gjør mye bra, men det bør gjøres enorme endringer. Vi kan ikke lengre lukke øynene for at andre land er betenkelige over måten det jobbes på.

Hilsen en som aldri har hatt noe med barnevern å gjøre privat

Anonymous poster hash: 2eae4...23c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva vet du da om måte bv jobber på? Jeg er veldig enig i at det alltid kan gjøres justeringer og at mange ting kan gjøres på andre måter. Men når alt kommer til alt- så er det uansett hvordan man ser på det ikke alltid mulig at barna kan bo dammen med foreldrene. Og de aller fleste foreldre som går beskjed om dette er uenige og forstår ikke hvorfor barna plasseres vekk. Jeg har snakket med barn sim skulle ønske de hadde fått flytte lenge før de ble flyttet- fordi de ikke hadde det bra. Det er mange barn som i 8-10års alder er så ødelagte av foreldrenes omsorgssvikt at de har en liten sjanse til å noen gang skulle fungere helt optimalt i samfunnet vårt- men de hos en sjanse.

Og at land i øst-Europa nå er betenkelige over måten vi jobber på- handler etter min erfaring med disse familiene om at de ikke forstår hvorfor det er så farlig om barna slås og trues, eller hvorfor det gjør noe at de er fulle hver kveld.

Hilsen bv-ansatt.

Anonymous poster hash: 764bf...d0e

Skrevet

Prøver å linke til artikkel på vg, men telefonen vil ikke samarbeide .

Jeg har samarbeidet med barnevern profesjonelt, og føler innstillingen for å tvangsflytte barn er for enkel. Savner mer hjelpetiltak for advokatene i saken på vg etterlyser.

HI

Skrevet

Jeg har lest den artikkelen. Jeg er enig i at hjelpetiltak skal inn der det kan- men det er ikke alltid det er et alternativ. Og det er ikke enkelt å plassere et barn vekk fra foreldrene. Jeg har jobbet bv i tolv år- og i et stort flertall av bv-sakene er det hjelpetiltak inne i familiene.

Anonymous poster hash: 764bf...d0e

Skrevet

Jeg har selv vært innenfor barnevernet (vel, jeg, samboeren og ungene våre) ble meldt inn det noen mente var omsorgssvikt, en del av grunnen var vist fordi vi ikke har "plettfritt" hjem, ungene dusjer ikke hver eneste dag, samt det var påstander om at vi som foreldre ikke var aktive med ungene våre.. Det startet med granskning ut fra bekymringen, men de fant ingen problemer med det som var nevnt.. Men til gjengjeld oppdaget de noe kommunikasjonssvikt mellom både oss som foreldre, og foreldre og barn mellom, fikk hjelp med dette, gjennom et familieveilednings opplegg. Super hjelp, det som startet som en "å nei! ikke BV?!" Endte med "tusen takk for hjelpen BV!"

Kjenner flere som har blitt meldt inn, som har fått samme hjelp som vi har mottatt..

Mens ei i slekta mi mistet ungen sin, det som var meldt inn, var mye mildere enn hva sannheten var når BV kom inn i bildet.. Hun klaget i sosiale medier ang urettferd osv de første 3 mnd, men i all realitet, kunne det ikke vært bedre løsning i saken, hun og BF var virkelig ikke gode nok, de tok ikke ansvar for eget barn, men de får besøke barnet jevnlig, de to mottar veiledende hjelp, og om 4 mnd nå, så starter de å ha ungen på besøk annenhver halg (møter barnet 2 dager i uken fast nå) Etter den hjelpen de har mottatt, vil jeg påstå at de endelig er klare for det ansvaret som er i å ta seg av et barn.. Og dette takket være BV, som fant en god løsning, som gjorde at barnet var trygg, mens foreldrene lærte hvordan de skulle være foreldre.. Det hele er jo noe som blir test ut, om de ender opp med full omsorg, delvis omsorg eller mister ungen helt til slutt, gjenstår jo å se, men BV har virkelig gjort en utrolig innsats for de to.

Anonymous poster hash: bc055...227
Skrevet

Mer enn 90% av tiltak i barnevernet er frivillige hjelpetiltak.

Deretter har du mange som har tvungne hjelpetiltak.

Det er få omsorgsovertakelser.

Anonymous poster hash: cec4d...cc8

Skrevet

Jeg har selv vært innenfor barnevernet (vel, jeg, samboeren og ungene våre) ble meldt inn det noen mente var omsorgssvikt, en del av grunnen var vist fordi vi ikke har "plettfritt" hjem, ungene dusjer ikke hver eneste dag, samt det var påstander om at vi som foreldre ikke var aktive med ungene våre.. Det startet med granskning ut fra bekymringen, men de fant ingen problemer med det som var nevnt.. Men til gjengjeld oppdaget de noe kommunikasjonssvikt mellom både oss som foreldre, og foreldre og barn mellom, fikk hjelp med dette, gjennom et familieveilednings opplegg. Super hjelp, det som startet som en "å nei! ikke BV?!" Endte med "tusen takk for hjelpen BV!"

Kjenner flere som har blitt meldt inn, som har fått samme hjelp som vi har mottatt..

Mens ei i slekta mi mistet ungen sin, det som var meldt inn, var mye mildere enn hva sannheten var når BV kom inn i bildet.. Hun klaget i sosiale medier ang urettferd osv de første 3 mnd, men i all realitet, kunne det ikke vært bedre løsning i saken, hun og BF var virkelig ikke gode nok, de tok ikke ansvar for eget barn, men de får besøke barnet jevnlig, de to mottar veiledende hjelp, og om 4 mnd nå, så starter de å ha ungen på besøk annenhver halg (møter barnet 2 dager i uken fast nå) Etter den hjelpen de har mottatt, vil jeg påstå at de endelig er klare for det ansvaret som er i å ta seg av et barn.. Og dette takket være BV, som fant en god løsning, som gjorde at barnet var trygg, mens foreldrene lærte hvordan de skulle være foreldre.. Det hele er jo noe som blir test ut, om de ender opp med full omsorg, delvis omsorg eller mister ungen helt til slutt, gjenstår jo å se, men BV har virkelig gjort en utrolig innsats for de to.

Åh så bra! Blir så glad for å høre slike historier, ofte trengs bare en liten hjelp på vegen.

Og jeg sier altså her at barnevernet gjør mye bra, men at det ikke finnes noe kontrollorgan som ettergår sakene deres. Husker ikke nøyaktige tall, men de vinner vel godt over 90% av sakene som blir prøvd hos fylkesmann? Alle offentlige organ bør granskes og ettergåes for å sikre kvaliteten.

Skrevet

Jeg har selv vært innenfor barnevernet (vel, jeg, samboeren og ungene våre) ble meldt inn det noen mente var omsorgssvikt, en del av grunnen var vist fordi vi ikke har "plettfritt" hjem, ungene dusjer ikke hver eneste dag, samt det var påstander om at vi som foreldre ikke var aktive med ungene våre.. Det startet med granskning ut fra bekymringen, men de fant ingen problemer med det som var nevnt.. Men til gjengjeld oppdaget de noe kommunikasjonssvikt mellom både oss som foreldre, og foreldre og barn mellom, fikk hjelp med dette, gjennom et familieveilednings opplegg. Super hjelp, det som startet som en "å nei! ikke BV?!" Endte med "tusen takk for hjelpen BV!" Kjenner flere som har blitt meldt inn, som har fått samme hjelp som vi har mottatt..Mens ei i slekta mi mistet ungen sin, det som var meldt inn, var mye mildere enn hva sannheten var når BV kom inn i bildet.. Hun klaget i sosiale medier ang urettferd osv de første 3 mnd, men i all realitet, kunne det ikke vært bedre løsning i saken, hun og BF var virkelig ikke gode nok, de tok ikke ansvar for eget barn, men de får besøke barnet jevnlig, de to mottar veiledende hjelp, og om 4 mnd nå, så starter de å ha ungen på besøk annenhver halg (møter barnet 2 dager i uken fast nå) Etter den hjelpen de har mottatt, vil jeg påstå at de endelig er klare for det ansvaret som er i å ta seg av et barn.. Og dette takket være BV, som fant en god løsning, som gjorde at barnet var trygg, mens foreldrene lærte hvordan de skulle være foreldre.. Det hele er jo noe som blir test ut, om de ender opp med full omsorg, delvis omsorg eller mister ungen helt til slutt, gjenstår jo å se, men BV har virkelig gjort en utrolig innsats for de to.  Anonymous poster hash: bc055...227

Fin historie! Dere er fornuftige mennesker :)

Problemet er jo at enkelte setter seg på bakbeina, og lager et himla liv i stedet for å være åpne for hjelp!

Bv ønsker vel i utgangspunktet at alle foreldre skal kunne fungere optimalt! Dessverre går jo ikke det alltid! Og noen saker er jo grusomt grove.... Men de fleste saker er jo bare bekymring og kommunikasjonssvikt..

Det skrikes ofte at bv tar for mange barn, men man kan også skrike omvendt: at de i enkelte tilfeller er altfor sene med å gripe inn!

Damned if u do, damned if u don't!

Jeg har tillit til bv :)

Anonymous poster hash: 12cde...019

Skrevet

Jeg har selv vært innenfor barnevernet (vel, jeg, samboeren og ungene våre) ble meldt inn det noen mente var omsorgssvikt, en del av grunnen var vist fordi vi ikke har "plettfritt" hjem, ungene dusjer ikke hver eneste dag, samt det var påstander om at vi som foreldre ikke var aktive med ungene våre.. Det startet med granskning ut fra bekymringen, men de fant ingen problemer med det som var nevnt.. Men til gjengjeld oppdaget de noe kommunikasjonssvikt mellom både oss som foreldre, og foreldre og barn mellom, fikk hjelp med dette, gjennom et familieveilednings opplegg. Super hjelp, det som startet som en "å nei! ikke BV?!" Endte med "tusen takk for hjelpen BV!" Kjenner flere som har blitt meldt inn, som har fått samme hjelp som vi har mottatt..Mens ei i slekta mi mistet ungen sin, det som var meldt inn, var mye mildere enn hva sannheten var når BV kom inn i bildet.. Hun klaget i sosiale medier ang urettferd osv de første 3 mnd, men i all realitet, kunne det ikke vært bedre løsning i saken, hun og BF var virkelig ikke gode nok, de tok ikke ansvar for eget barn, men de får besøke barnet jevnlig, de to mottar veiledende hjelp, og om 4 mnd nå, så starter de å ha ungen på besøk annenhver halg (møter barnet 2 dager i uken fast nå) Etter den hjelpen de har mottatt, vil jeg påstå at de endelig er klare for det ansvaret som er i å ta seg av et barn.. Og dette takket være BV, som fant en god løsning, som gjorde at barnet var trygg, mens foreldrene lærte hvordan de skulle være foreldre.. Det hele er jo noe som blir test ut, om de ender opp med full omsorg, delvis omsorg eller mister ungen helt til slutt, gjenstår jo å se, men BV har virkelig gjort en utrolig innsats for de to.  Anonymous poster hash: bc055...227

Fin historie! Dere er fornuftige mennesker :)

Problemet er jo at enkelte setter seg på bakbeina, og lager et himla liv i stedet for å være åpne for hjelp!

Bv ønsker vel i utgangspunktet at alle foreldre skal kunne fungere optimalt! Dessverre går jo ikke det alltid! Og noen saker er jo grusomt grove.... Men de fleste saker er jo bare bekymring og kommunikasjonssvikt..

Det skrikes ofte at bv tar for mange barn, men man kan også skrike omvendt: at de i enkelte tilfeller er altfor sene med å gripe inn!

Damned if u do, damned if u don't!

Jeg har tillit til bv :)

Anonymous poster hash: 12cde...019

Du sier noe der ja... De virket jo nesten sjokkerte, når vi kom inn på møtet for å bli orientert om hjelpetiltak for oss, og vi ble glade for det og tok imot med åpne armer, de ventet vist ikke at vi skulle være positive og imøtekommende, men glad ble de, for det gjorte det hele lettere å håndtere...

Må si vi satt med mye redsel og tvil når de startet granskingen av oss som familie i starten, blir jo slik når man kun hører skrekk historier, men jeg prøvde å holde hodet kaldt og våre åpen og ærlig med de, og gi de fritt innsyn, samboeren slet med å klare det samme, men nå, i etterkant er han glad for at han holdt ut det hele, for i familien vår har ALT blitt lettere <3

Familien rundt oss var jo i panikk når vi fortalte at BV var i bildet, siden BV her har omdømme om å "kidnappe barn" som de kaller det.. Men etter vår opplevelse, og noen venner av oss sin opplevelse, og hun i slekten min, så har nok både min og samboerens familie og slekt langt bedre syn på BV her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...