Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 Sender det på skolen Anonymous poster hash: 9919d...58a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Hehehehe, enig med anonym over her Anonymous poster hash: ac638...ff9
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Og for å svare litt mer slik du sikkert ville, man kan øve på bokstavlyder. Da er det viktig at man lager lyden, f.eks. "r", så sier man "rrrrrr", og "ærr", eller "sssss" og ikke "æss" (om du sjønner?). Det er viktig at det blir gjort når barnet vil og selv har lyst, og du kan gjøre en lek ut av det ved å finne ting i rommet som begynner på den og den bokstaven. Når barnet har god kontroll på alle bokstavene og bokstavlydene kan du begynner å vise hvordan lydene kan trekkes sammen. Lag enkle ord og enkle setninger og bruk de samme ordene opp igjen så ofte og mye du kan slik at barnet automatiserer det. På skolen må de f.eks. lese samme lille tekst 3 ganger hver dag i flere dager. Anonymous poster hash: 9919d...58a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Lesing lærer de på skolen, men du kan legge et godt grunnlag for læringen ved å lese mye for barnet. Vise interresse for skrift i barnets omgivelser og leke med rim og regler. Anonymous poster hash: 5de30...ddc
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 Men spøk til side; jeg anbefaler at du venter til skolestart! Barnet mitt kunne ikke lese et eneste ord første skoledag, men med riktig veiledning fra læreren og oppfølging av oss, knakk barnet koden på kort tid Og har ivaretatt lesegleden! Vi stresset i starten da vi fikk inntrykk av at mange kunne å lese, og "presset" barnet til å lese, men det endte med gråt og misfornøyd barn. Vi tok dette opp med lærer, som roet oss helt ned, og sa at barnet er akkurat der det skal være. Det er ikke vårt ansvar å stresse med dette, lærerene har jo en utdanning i dette av en grunn! Nå leser h*n som om h*n aldri gjort annet Og dette til tross for at det er desember-barn Så slapp av, nyt sommeren, la lærerende ta seg av dette på riktig måte Anonymous poster hash: ac638...ff9
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 Og for å svare litt mer slik du sikkert ville, man kan øve på bokstavlyder. Da er det viktig at man lager lyden, f.eks. "r", så sier man "rrrrrr", og "ærr", eller "sssss" og ikke "æss" (om du sjønner?). Det er viktig at det blir gjort når barnet vil og selv har lyst, og du kan gjøre en lek ut av det ved å finne ting i rommet som begynner på den og den bokstaven. Når barnet har god kontroll på alle bokstavene og bokstavlydene kan du begynner å vise hvordan lydene kan trekkes sammen. Lag enkle ord og enkle setninger og bruk de samme ordene opp igjen så ofte og mye du kan slik at barnet automatiserer det. På skolen må de f.eks. lese samme lille tekst 3 ganger hver dag i flere dager. Anonymous poster hash: 9919d...58a Må de virkelig det..? Mine som skal begynne til høsten vil kjede livet av seg.. :-( de lærer det jo utenat på 123.. Anonymous poster hash: 5de30...ddc
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 Her kan ene lese, mens andre ikke er så interresert. Men begge kjeder seg fort hvis det blir mye repetisjon.. Kjenner at det uroer meg litt.. Er redd for at de skal "melde seg ut" hvis de ikke blir utfordret! Anonymous poster hash: 5de30...ddc
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 Datteren min på 6 år kunne lese da hun begynte på skolen i fjor. De tre eldste kunne det ikke. Unger er forskjellige. Ikke alle som er så interessert i bokstaver. Anonymous poster hash: 2380f...0c5
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Og for å svare litt mer slik du sikkert ville, man kan øve på bokstavlyder. Da er det viktig at man lager lyden, f.eks. "r", så sier man "rrrrrr", og "ærr", eller "sssss" og ikke "æss" (om du sjønner?). Det er viktig at det blir gjort når barnet vil og selv har lyst, og du kan gjøre en lek ut av det ved å finne ting i rommet som begynner på den og den bokstaven. Når barnet har god kontroll på alle bokstavene og bokstavlydene kan du begynner å vise hvordan lydene kan trekkes sammen. Lag enkle ord og enkle setninger og bruk de samme ordene opp igjen så ofte og mye du kan slik at barnet automatiserer det. På skolen må de f.eks. lese samme lille tekst 3 ganger hver dag i flere dager. Anonymous poster hash: 9919d...58a Må de virkelig det..? Mine som skal begynne til høsten vil kjede livet av seg.. :-( de lærer det jo utenat på 123.. Anonymous poster hash: 5de30...ddc Ja, i utgangspunktet. Det gjør ikke noe om de memorerer det, for det er jo egentlig litt av poenget Det å lese samme tekst flere ganger er med på å automatisere ordene, altså få barnet til å lese ordbildet i stedet for å lydere seg gjennom hvert ord ved å stave det lyd for lyd. Det finnes til og med egne programmer som er laget slik at barna skal jobbe med de samme ordene mange, mange ganger på rad for å øve dem ord (brukes til de med lese og skrivevansker for å øke lesetempo). Etter ganske kort tid vil læreren, normalt sett, ha et overblikk over nivået til hver enkelt og tilpasse leseleksene deretter. Dvs. at dine barn da kanskje vil få mer kompliserte tekster der de bruker mye tid på å lese de første gangene, men så vil lese mer og mer flytende etter hvert. Målet er ikke å hele tiden eksponere barna for mest mulig tekst, men å gjøre dem til trygge lesere som avkoder ord fort. Anonymous poster hash: 9919d...58a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 Jeg har hørt at det er mye viktigere at barnet kan kategorisere ting enn at de kan lese før de begynner på skolen. Slik som at boller, fisk, potet er mat og at rose, hestehov og tulipan er blomster. (Enkle eksempler der kjenner jeg).. Men du forstår.. Men min 5-åring hadde en periode hvor hun var veldig interessert i bokstaver og da er det jo fint å kunne lære dem på riktig måte. Anonymous poster hash: 58647...da9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå