Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 2.-klassingen min har de siste månedene fått helt dilla på å lese, noe jeg synes er fantastisk bra! Nå har han lest alle Kaptein Supertruse-bøkene, Operasjons-bøkene (til Horst) og en del andre "krim"-bøker for barn. Alt samen på bare et par måneder. Han leser fort ut en bok av overnevnte type på 1-3 dager, så jeg tenker at han begynner å bli klar for bøker med mer tekst, men fortsatt "barnslig" nok innhold. F.eks. synes jeg Clue-serien blir for skummel for ham, han er jo bare 8 år. Noen med noen gode tips? Han liker når det er morsomt og litt spennende. Anonymous poster hash: 09fe4...bff
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 En pingles dagbok Anonymous poster hash: ee24d...4a7
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Rampete Robin-bøkene Anonymous poster hash: 5f430...048
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Husker jeg slukte alt av Roald Dahl!! <3 Anonymous poster hash: 298ff...a62
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Ja, selvsagt, der er det jo mye bra! Noe av Dahl tror jeg at vi skal vente med, han er litt lettskremt av seg og f.eks. Heksene skremte i hvert fall livet av meg da jeg leste den som 8-9-åring Anonymous poster hash: 09fe4...bff
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 En pingles dagbok Rampete Robin Astrid Lindgrens bøker Anne Cath Vestlys bøker Doktor Proktor-bøkene Anonymous poster hash: cb461...dc4
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 En pingles dagbok Rampete Robin Astrid Lindgrens bøker Anne Cath Vestlys bøker Doktor Proktor-bøkene Anonymous poster hash: cb461...dc4 Doktor Proktor egner seg best for høytlesning i den alderen. Språket er ganske avansert. Men bøkene er jo fantastiske! Anonymous poster hash: 5f430...048
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 En pingles dagbok Rampete Robin Astrid Lindgrens bøker Anne Cath Vestlys bøker Doktor Proktor-bøkene Anonymous poster hash: cb461...dc4 Doktor Proktor egner seg best for høytlesning i den alderen. Språket er ganske avansert. Men bøkene er jo fantastiske! Anonymous poster hash: 5f430...048 Ja, 11-åringen leser de nå, og jeg synes de er litt avanserte enda for 8-åring for å lese alene. Nå leser jeg Harry Poter høyt for ham (er kommet til bok 2), og merker at jeg ser litt forvirret ut innimellom, så det blir en del stopp for å forklare ord og begreper. Derfor tenker jeg at det er viktig at innholdet er "barnslig" nok dersom han skal lese det selv. Nå har han riktig nok stort ordforråd for å være 8 år, men han er ikke på nivået til en 11-åring heller HI Anonymous poster hash: 09fe4...bff
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 En pingles dagbok Rampete Robin Astrid Lindgrens bøker Anne Cath Vestlys bøker Doktor Proktor-bøkene Anonymous poster hash: cb461...dc4 Doktor Proktor egner seg best for høytlesning i den alderen. Språket er ganske avansert. Men bøkene er jo fantastiske! Anonymous poster hash: 5f430...048 Ja, 11-åringen leser de nå, og jeg synes de er litt avanserte enda for 8-åring for å lese alene. Nå leser jeg Harry Poter høyt for ham (er kommet til bok 2), og merker at jeg ser litt forvirret ut innimellom, så det blir en del stopp for å forklare ord og begreper. Derfor tenker jeg at det er viktig at innholdet er "barnslig" nok dersom han skal lese det selv. Nå har han riktig nok stort ordforråd for å være 8 år, men han er ikke på nivået til en 11-åring heller HI Anonymous poster hash: 09fe4...bff Uff, beklager feil. Potter med to "t"-er selvsagt, og det er han som ser forvirret ut, ikke jeg. Over noen av ordene altså. HI Anonymous poster hash: 09fe4...bff
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Jeg elsket Narniabøkene i den alderen. Og SvK av Roald Dahl, den er svært lite skummel. Ole Lund Kirkegård var også en slager. Og selvfølgelig Astrid Lindgren og Anne Cath. Vestli. Men det har vel dukket opp noen bøker for den aldersgruppen de siste tjue åra vil jeg tro. 😊 Anonymous poster hash: e6745...fbe
Helene Harepus Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 Hva med kunstdetektiv-bøkene til Bjørn Sortland? Eller "Gutta i trehuset" bøkene? Gangster-bestemor kanskje?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #12 Skrevet 17. juni 2015 Ja, selvsagt, der er det jo mye bra! Noe av Dahl tror jeg at vi skal vente med, han er litt lettskremt av seg og f.eks. Heksene skremte i hvert fall livet av meg da jeg leste den som 8-9-åring Anonymous poster hash: 09fe4...bff Men Charlie og sjokoladefabrikken er jo fantastisk. Ellers ville jeg ustyrt ham med bibliotekkort. Hvis han virkelig liker bøker er det fantastisk å få gå der å plukke ut boken sin selv. Anonymous poster hash: c11ce...5d1
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #13 Skrevet 17. juni 2015 Min 2.klassing leser Matilda av Roald Dahl nå og liker den. Det er også mange av de andre som er ok nå, selv om heksene kan være tidlig. Anonymous poster hash: 47d20...2f0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #14 Skrevet 17. juni 2015 Ja, selvsagt, der er det jo mye bra! Noe av Dahl tror jeg at vi skal vente med, han er litt lettskremt av seg og f.eks. Heksene skremte i hvert fall livet av meg da jeg leste den som 8-9-åring Anonymous poster hash: 09fe4...bff Men Charlie og sjokoladefabrikken er jo fantastisk. Ellers ville jeg ustyrt ham med bibliotekkort. Hvis han virkelig liker bøker er det fantastisk å få gå der å plukke ut boken sin selv. Anonymous poster hash: c11ce...5d1 Det er sant Vi har sett filmen, så eneste er om han vil lese boken da. Ellers har vi vært ofte på biblioteket i det siste, men han blir litt overveldet av utvalget, så det er greit å kunne veilede ham litt HI Anonymous poster hash: 09fe4...bff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå