Gå til innhold

Raspeballer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er akkurat kommet hjem fra butikken og tenkte å lage raspeballer for første gang. Alt jeg visste var at det skal være kokt og rå potet sammen, men nå som jeg leser oppskrifter, ser jeg at de inneholder byggmel. Det har jeg selvsagt ikke i hus *sukk*. Ja, jeg vet, jeg burde sjekket før jeg handlet. Må jeg ha byggmel, eller funker det fint med annen type mel også?

Anonymous poster hash: dc658...fe3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker en blanding av byggmel og hvetemel. Men jeg har brukt havremel med bra resultat også.

Ville nok brukt noe grovt også, men vet ikke hvordan det blir med sammalt hvete f eks.

Anonymous poster hash: ce122...896
Skrevet

Eg brukar blanding av bygg og kveite. Kan sikkert bruke kun kveite også, men det vil påvirke smak og konsistens, kveitemjøl og byggmjøl oppfører seg ikkje likt. Kok i alle fall ein prøveball for å sjå om du må justere mjøl/væskemengde.

Skrevet

Du kan fint bruke hvetemel istedet, mange som gjør det. Googler du oppskriften vil du alltid komme over en oppskrift som sier du skal bruke hvetemel.

Det blir litt smak og behag hva du liker best, men så mye har det ikke å si.

Skrevet

Takk for svar dere to! Jeg vil gjerne at de skal bli riktig, så da får jeg heller kjøre ut igjen. Men, kan dere svare på en ting til? :) Når det står 4 porsjoner, sånn ca hvor mange raspeballer blir det? Og hvor mange ville dere beregnet til 1 storspist mann, en relativt stortspist kvinne (meg :P ) og fire barn som muligens ikke vil ha i det hele tatt. De har aldri smakt og er litt skeptisk til nye ting siden de er over "smake på alt"-alderen og godt inne i "liker ikke"-alderen ;) Vi skal ha kålrotstappe, litt bacon, pøler og saltkjøtt til.

Anonymous poster hash: dc658...fe3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...