Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 Hun er sosialt flink, godt likt, mange venner, ting er helt uproblematisk. Hun er pliktoppfyllende på skolen, gjør ikke noe galt, rekker opp hånden, gjør som hun skal. Hun er faglig sterk. Hun er en mønster elev på skolen. Klassen hennes derimot er totalt kaos! Frekke, bråkete, voldelige unger. Vanskelig undervisningssituasjon, umulig å håndtere. Det er satt inn ekstra ressurser. Halvveis fikk de et lærerbytte da første lærer bukket under. Nå bukker andre mann under også. Det er særlig tre urokråker, som styrer på, så er det en stor "saueflokk" som rives med. Dette irriterer meg noe så inn for jævlig, faktisk! Så naiv jeg var så trodde hun skulle få tilpasset undervisning på sitt nivå, så hun kunne maksimere sitt potensiale, blomstre og utvikle seg. 😡😡😡 Har hun ingen rettigheter? Skal hun måtte fortsette i denne dritt klassen, på denne dritt skolen, om vi ikke til slutt blir tvunget til å ta henne bort fra nærskolen og hennes vante miljø. Hvorfor tar ikke foreldrene til disse drittungene ansvar og tar ungene sine ut av skolen så de ikke går ødelegge for hele klassen? De må jo ta ansvar for egne barn lærer det de skal også? Hva kan disse ungene lære om de henger i gardina? Det må dessuten være fantastisk flaut for disse foreldrene, å vite at ungene deres ødelegger undervisningen og ødelegger læringen til alle de andre barna. Aner ikke hva jeg skal gjøre med dette. Jenta mi har rett på undervisning, ikke bare til å sitte å tegne da lærerens er opptatt med å holde ro i klassen. Anonymous poster hash: 5a9b6...3b2
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 Så bra at du har et perfekt barn. Litt rart at det kun er hun som er perfekt, mens resten av klassen er"dritt" og bråkete. Du får starte med hjemmeundervisning på ditt perfekte barn så du får den perfekte undervisningen du ønsker. (Hadde spørsmålet blitt spurt anderledes, ville jeg svart anderledes) Anonymous poster hash: 58ee8...0ce
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Dette er skolens ansvar og de skal selvsagt samarbeide med foreldre til urokråkene. Å ta ut ungene av skolen skjønner du vel er håpløst. Helt tydelig at skolen har satt inn feil/for lite ressurser. Ta kontakt med FAU, innkall til møte foreldre/lærere/skolen, evt ta det opp m rektor. Ofte er det ingen lærere som har jobbet lenge som vil ha klassen, men det er nå rektor bør sette inn sine beste ressurser med autoritet som elevene får respekt for. Bråkebøttene kan de også ta ut på eget rom med assistent ol. Du beskriver min datter og klassen. Vi får ny lærer til høsten. Anonymous poster hash: 69321...e60
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Hvis du hadde skrevet innlegget på en annen måte (du skjønner hva jeg mener), skulle jeg vurdert å gitt deg et svar. Har for øvrig vanskelig for å se for meg at datteren din er så perfekt, med en sånn mor.... Anonymous poster hash: ab571...673
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Det er skolen som kaller henne en mønsterelev. Sier du at du har mye fornuftig å dele om dette temaet, men at du ikke gidder fordi du ikke likte måten jeg stilte spørsmålet på? Konstruktivt! Anonymous poster hash: 5a9b6...3b2
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 Dette bør du ta tak i, og da må du høyere opp i systemet enn bare læreren. Spesielt når de bytter lærere. Har også et barn som ditt. Han brukes ofte som en ressurs i klassen, hjelper med lekser, blir satt sammen med urokråker osv. Han er 2 år eldre og har vært slik alle år. Læreren kaller han stabilisatoren sin. Jeg har vært i samtaler med henne flete ganger og hatt utallige samtaler med sønnen min. Om han ikke trives med å sitte med den urolige må han gi beskjed. Samme om han syns det er kjedelig hjelpe andre med matte eller engelsk. Så noen ganger blir han lei, og får egne oppgaver. Så blir han lei av det og hjelper andre når han er ferdig med sitt. Han vokser mye på det. Jeg er enig i mye av det du skriver. At du er sinna velger jeg se bort fra- har egentlig full forståelse for det. Det er desverre slik i både skolen og ellers på noen plan at de som bråker mest får mest oppmerksomhet. På trening måtte jeg til slutt be dem huske hva gutten min het, for de kalte han "du". Mens de som bråket, de som ble tilsnakket mye og gjerne hadde trent kortere tid kunne de navn på. Slike ting la han selv merke til og det ble sårt. Snakk med læreren. Snakk med rektor. Krev tiltak på de som bråker. Ene som var verst her hadde det grusomt hjemme og både jeg og andre ringte bv. Det gjør jeg lett igjen om noen ikke makter barna sine. Anonymous poster hash: b2b95...d72
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 Dette bør du ta tak i, og da må du høyere opp i systemet enn bare læreren. Spesielt når de bytter lærere. Har også et barn som ditt. Han brukes ofte som en ressurs i klassen, hjelper med lekser, blir satt sammen med urokråker osv. Han er 2 år eldre og har vært slik alle år. Læreren kaller han stabilisatoren sin. Jeg har vært i samtaler med henne flete ganger og hatt utallige samtaler med sønnen min. Om han ikke trives med å sitte med den urolige må han gi beskjed. Samme om han syns det er kjedelig hjelpe andre med matte eller engelsk. Så noen ganger blir han lei, og får egne oppgaver. Så blir han lei av det og hjelper andre når han er ferdig med sitt. Han vokser mye på det. Jeg er enig i mye av det du skriver. At du er sinna velger jeg se bort fra- har egentlig full forståelse for det. Det er desverre slik i både skolen og ellers på noen plan at de som bråker mest får mest oppmerksomhet. På trening måtte jeg til slutt be dem huske hva gutten min het, for de kalte han "du". Mens de som bråket, de som ble tilsnakket mye og gjerne hadde trent kortere tid kunne de navn på. Slike ting la han selv merke til og det ble sårt. Snakk med læreren. Snakk med rektor. Krev tiltak på de som bråker. Ene som var verst her hadde det grusomt hjemme og både jeg og andre ringte bv. Det gjør jeg lett igjen om noen ikke makter barna sine. Anonymous poster hash: b2b95...d72 Enig, dette må opp til rektor. Helt uhørt æ ha det sånn. I 2.klasse har de potensialet til å lære mye om hvordan man oppfører seg(hvis det ikke handler om spesielle diagnoser). Husk at du kan ikke skryte av din flinke datter i Norge forresten, da får du ikke svar. Så lei av at vi kun skal ta vare på "taperne" her til lands og ikke ry oss om de som arbeider flittig og har potensiale. Som mor til urolig barn ville jeg tatt fri noen dager og vært med inn i klassen og observert hva som skjer. For lite ansvarlige foreldre ute og går Anonymous poster hash: 84e1b...705
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 Privatskole? Vi er superfornøyde med Steinerskolen. Nærskolen her vi bor har en rekke problemer lik de du nevner. Uansett, lykke til! Anonymous poster hash: 47c43...e5d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 Ble i fjor høst vikar på en barneskole, i januar klarte jeg ikke mer, kroppen var så fysisk sliten. I noen klasser er det bare kaos og noen få rolige elever som din. Håper at sønnen min ikke havner i en slik klasse. Er mye sykefravær blant voksne på det trinnet. Anonymous poster hash: 0a18c...afd
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Ble i fjor høst vikar på en barneskole, i januar klarte jeg ikke mer, kroppen var så fysisk sliten. I noen klasser er det bare kaos og noen få rolige elever som din. Håper at sønnen min ikke havner i en slik klasse. Er mye sykefravær blant voksne på det trinnet. Anonymous poster hash: 0a18c...afd Altså det trinnet jeg jobbet på, sønnen min er snart 2 år Anonymous poster hash: 0a18c...afd
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 Jeg tror du hadde vunnet mer på å ordlegge deg på en mer voksen og moden måte, nå framstår d som utrolig barnslig. Ellers skjønner jeg situasjonen godt. Jeg har selv en gutt i 2. klasse som er akkurat slik som du beskriver din jente. Han er rolig, empatisk, inkluderende, faglig sterk, populær osv, men har flere ganger siste skoleåret kommet hjem med hodepine og også utviklet migrene pga. vanvittig mye støy i klassen. Læreren er sykemeldt med jevne mellomrom, og hun får ingen ekstra ressurser. Jeg er helt oppgitt, og det vet jeg at læreren er også. Jeg har selv hatt guttene her på bursdag, og jeg var så utslitt etter de to timene at jeg var helt på gråten. All ære til læreren som må gjennom dette hver dag, og i 6 timer! Likevel hjelper det ikke å slenge med munnen og bli barnslig og usaklig. De urolige barna er urolige av ulike grunner, og problemet kunne blitt løst dersom hele skolesystemet var lagt opp på en annen måte. De burde vært tak på maks 15 elever i hver klasse i 1.-4. klasse, minst en lærer og en assistent pr. klasse (helst to lærere), samt at alle klasserom burde hatt minst et grupperom og ett datarom knyttet til seg. For mange urolige barn er digital læring mye bedre enn vanlig klasseromsundervisning, så det tror jeg hadde vært veldig effektivt. Her er det faktisk mest på politisk nivå det må skje noe, for dette er dessverre ikke et uvanlig problem. Vi foreldre må tydelig formidle at vi ønsker flere ressurser til skolen. Ikke for at lærere skal ha mastergrader, men for å få mindre klasser, bedre egnede rom og mer personale pr. elev. Anonymous poster hash: 77e4f...83e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå