Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 Ang datteren vår i første klasse. Hun sier at hun henger litt etter i matte. Hjemme gjør hun matteleksene bra, teller på fingrene, men det er vel lov? De enkleste tar hun i hodet. Hva kan vi gjøre med dette? Bare å øve? Læreren har ved en tidligere anledning sagt at hun er treig. Jobber litt sent pga hun skal ha det "perfekt". Jobber med dette også, men er jammen ikke lett. Mannen hadde ikke spurt spesifikt hva hun sliter med i matte, så jeg tenker å sende en e-post å høre? Er det greit? Anonymous poster hash: dee04...f3f
Ziva Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 Lag et ark med enkle matteoppgaver (pluss og minus hvis det er det de holder på med). Laminer arket kjøp en tusj som hun kan bruke til arket. La henne løse oppgavene i ca 3 min eller 3-4 ganger hverdag. Løsningen er repetisjon og memorering. Poenget med laminert ark er at dere bare kan tørke vekk tusjen og oppgavene blir de samme hele tiden. Lag gjerne et ark med bare pluss og et med bare minus og øv på det resten av klassen driver med.
Tipp topp Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Øv matte med henne i hele sommer. Ikke oppgaver som lekse, men i det daglige. Feks gi henne 20 kr til os og spør hvor mye hun skal ha igjen hvis isen koster 16 kr. Eller hvor mye dere skal betale for to melk og et brød. Hvor mange boller må vi kjøpe hvis hele familien vil ha to hver osv. Snike det inn så hun ikke merker at det er matte.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Ang datteren vår i første klasse. Hun sier at hun henger litt etter i matte. Hjemme gjør hun matteleksene bra, teller på fingrene, men det er vel lov? De enkleste tar hun i hodet. Hva kan vi gjøre med dette? Bare å øve? Læreren har ved en tidligere anledning sagt at hun er treig. Jobber litt sent pga hun skal ha det "perfekt". Jobber med dette også, men er jammen ikke lett. Mannen hadde ikke spurt spesifikt hva hun sliter med i matte, så jeg tenker å sende en e-post å høre? Er det greit? Anonymous poster hash: dee04...f3f Men er hun treig på den måten at hun henger etter faglig eller treig bare på den måten at hun jobber sent fordi hun skal ha det perfekt? Grunnen til at jeg spør er fordi dette er en tilbakemelding mine foreldre fikk om meg 'alltid' også. Jeg var for nøye, og hvis jeg ikkeklar fornøyd med hvordan tallet så ut (feks ikke ble stående riktig i ruta el.l), så visket jeg det ut og skrev på nytt. Fordi jeg ville at regnestykket skulle være både korrekt og se fint ut. Poenget var jo bare det, at på tross av at jeg brukte tid på dette hang jeg ikke etter. Jeg var i mange år den beste i klassen i matte bl.a. Jeg satt hjemme og løste oppgaver i min 4 år eldre søsters mattebøker fordi det var så morsomt. Men lærerne hang seg opp i st jeg også brukte tid på at boka mi skulle se pen ut. Jeg kan legge til at jeg fremdeles liker å ha det pent i mine dokumenter, og har fra jeg ble eldre gradvis lært meg å gjøre slike ting stadig mer effektivt. Anonymous poster hash: 783b5...831
LME1001 Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 La henne jobbe med matte på nett i sommer. Da bruker hun ingen krefter på å skrive pent. Kun mengdetrening og repetisjon som blir fokusert på. Jobb med førsteklassepensum, da vet du jo at dette skal hun kunne. Moava.org har supre nettoppgaver. Jeg liker veldig godt multi og grunntall sine læreverk. Mvh lærer
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 Dialog er bedre! Snakk med læreren selv om husstanden ikke fikk tydelig nok beskjed. Spør læreren så om hvilke tiltak du bør sette i verk. Hva anbefaler læreren? Samarbeid, og alt er til barnets beste. Anonymous poster hash: 6d357...160
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 Jeg er enig med to av de over. La henne regne matte på nett, gjerne last ned en morsom app på i-pad, mobil el og la henne låne, og så sniker du mest mulig matte inn i hverdagen. Anonymous poster hash: 0c89c...22d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 Dere skal jo ha vært på en utviklingssamtale/foreldresamtale hvor resultatene for kartleggingsprøven i matematikk for 1. klasse skal ha blitt gjennomgått. Det burde ha vært en fin arena for læreren å snakke om dette, du kan jo be om å få de resultatene på e-post. Å ringe hjem tre dager før ferien virker bare merkelig. Mange gode tips over her som kan jobbes med hvis det trengs. Anonymous poster hash: 1406c...cb1
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Hun sa ingenting om at hun hang etter i matte på foreldresamtalen. Og jeg synes det er rart å få denne beskjeden nå før ferie ja, for jenta mi forteller at hun har blitt med læreren ut på gangen litt for å gjøre matte, så det er jo noe som har pågått. Vi har som sagt ikke merket noe hjemme for leksene har gått som det suser, spesielt i matte hvor hun har gjort flere sider enn det som var leksa for hun synes det er gøy. I de andre fagene er hun veldig flink, ingenting å utsette der. Men vi før øve, takk for tips! HI Anonymous poster hash: dee04...f3f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 Last ned appen math drills lite (gratis, men kan kjøpe reklamefri). Det er en matteapp hvor du kan øve på alle fire regneartene. Konkurrer med henne om hvem som er raskest, gi henne premie for hver rekord hun slår, konkurrer med henne om hvem som er raskest osv
Gjest Antarctica Skrevet 17. juni 2015 #12 Skrevet 17. juni 2015 Hun sa ingenting om at hun hang etter i matte på foreldresamtalen. Og jeg synes det er rart å få denne beskjeden nå før ferie ja, for jenta mi forteller at hun har blitt med læreren ut på gangen litt for å gjøre matte, så det er jo noe som har pågått. Vi har som sagt ikke merket noe hjemme for leksene har gått som det suser, spesielt i matte hvor hun har gjort flere sider enn det som var leksa for hun synes det er gøy. I de andre fagene er hun veldig flink, ingenting å utsette der. Men vi før øve, takk for tips! HIAnonymous poster hash: dee04...f3f Rart tidspunkt å komme med det på, ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå