Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #1 Skrevet 16. juni 2015 Vi skal snart kjøpe oss vår første bolig sammen. Jeg har en egenkapital på ca 500 000,-, mens han forventer å selv ha en egenkapital på 100 000,-. Nå er det slik at jeg har muligheten til å spytte inn mer på boliglånet enn vi blir trukket i hver mnd, fordi at jeg sitter igjen med ca. 10 000,- etter at alle regninger (inkludert boligglån) er betalt. Jeg ønsker å bruke en del av disse pengene til å betale inn ekstra på boliglånet ettersom det er den beste sparemåten mtp dagens rente i banken. I tillegg vil vi også være fortere gjeldsfrie.Samboeren min har ikke mulighet til å spare like mye som meg. Han ønsker å leve litt nå som har er ung, og ønsker derfor ikke å betale noe mer inn enn det vi blir trukket av hver mnd i boliglån.Jeg ønsker likevel å betale inn ekstra, selv om jeg gjør det alene. Siden det allerede er skjev fordeling på boligen i forhold til EK vil fordelinge bli enda skjevere om jeg eksempelvis skal spytte inn 7-8 000 ekstra hver mnd i x antall mnd. Og dette har han store komplekser med. Han sier at han synes det er irriterende, som mann, å skulle eie en mindre del av boligen enn jeg. Samtidig synes jeg det er synd å tenke på at jeg kan spare over 100 000,- i året og bare ha de på en konto med dårlig rente fordi jeg ikke får lov til å betale ekstra ned på boligen.Hva mener dere? Anonymous poster hash: 4b7a0...f03
Gjest Antarctica Skrevet 16. juni 2015 #2 Skrevet 16. juni 2015 At egoet hans står i veien for den livsplanleggingen du gjør (som er mye lurere enn hans taktikk.)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Noen andre/flere meninger? Anonymous poster hash: 4b7a0...f03
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Kan dere dele lånet? Om dere feks. har 2 mill. i lån, kan halvparten stå på hver. Så kan du betale så mye ned du klarer på din del. Anonymous poster hash: 4e996...e3f
n74 Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Jeg er så fascinert over menn som føler at de skal eie minst like mye eller mer, fordi de er menn... Altså, at begrunnelsen for å føle seg mindreverdig i sammenhengen er at de er menn. Hadde de vært kvinner så hadde det vært helt ok? Jeg foreslår følgende. Snakk med banken og se på sparemuligheter. Kanskje du kan investere i annen eiendom, feks en hybel til utleie, eller en hytte et eller annet sted? Da kan jo kapitalen du sparer opp brukes i en fremtidig bolig den dagen samboeren din skjønner at det ikke er så viktig være "mann".
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 Jeg synes at du skal betale inn mer og at det skal komme dere begge til gode. Jeg har aldri betalt en krone, men vi eier selvfølgelig 50 % hver likevel. Fatter ikke denne egoistiske tankegangen. Skjønner godt at mannen blir usikker. Har du 500 000 kr og mannen har 100 000 kr, så har DERE 600 000 kr. Anonymous poster hash: b387c...0af
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 Jeg er litt fasinert over par med separert økonomi... Her er ALT VÅRT! Det har det vært fra den dagen vi flyttet sammen for 23 år siden. Men-men, det er jo deres valg! Men når dere engang har det slik, så vil jeg anbefale dere å få det økonomiske nedfelt i en god kontrakt, slik at du er beskyttet i et brudd! Anonymous poster hash: b2dfc...2ce
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 Jeg synes at du skal betale inn mer og at det skal komme dere begge til gode. Jeg har aldri betalt en krone, men vi eier selvfølgelig 50 % hver likevel. Fatter ikke denne egoistiske tankegangen. Skjønner godt at mannen blir usikker. Har du 500 000 kr og mannen har 100 000 kr, så har DERE 600 000 kr. Anonymous poster hash: b387c...0af For det første er vi svært unge, og for det andre har vi helt forskjellig syn på økonomi. Derfor er det uaktuelt å ha felles økonomi. Jeg jobber som en gris. 120% utenom min fulltidsstudie. Han jobber og liker stort sett å bruke den han får inn i lønn. Derfor ønsker jeg ikke felles økonomi. Hans er hans og mitt er mitt. Anonymous poster hash: 4b7a0...f03
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 Jeg synes at du skal betale inn mer og at det skal komme dere begge til gode. Jeg har aldri betalt en krone, men vi eier selvfølgelig 50 % hver likevel. Fatter ikke denne egoistiske tankegangen. Skjønner godt at mannen blir usikker. Har du 500 000 kr og mannen har 100 000 kr, så har DERE 600 000 kr. Anonymous poster hash: b387c...0af For det første er vi svært unge, og for det andre har vi helt forskjellig syn på økonomi. Derfor er det uaktuelt å ha felles økonomi. Jeg jobber som en gris. 120% utenom min fulltidsstudie. Han jobber og liker stort sett å bruke den han får inn i lønn. Derfor ønsker jeg ikke felles økonomi. Hans er hans og mitt er mitt. Anonymous poster hash: 4b7a0...f03 Da synes jeg dere skal betale like mye på boligen og at du får investere eller spare i noe annet. Anonymous poster hash: b387c...0af
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Vi skal snart kjøpe oss vår første bolig sammen. Jeg har en egenkapital på ca 500 000,-, mens han forventer å selv ha en egenkapital på 100 000,-. Nå er det slik at jeg har muligheten til å spytte inn mer på boliglånet enn vi blir trukket i hver mnd, fordi at jeg sitter igjen med ca. 10 000,- etter at alle regninger (inkludert boligglån) er betalt. Jeg ønsker å bruke en del av disse pengene til å betale inn ekstra på boliglånet ettersom det er den beste sparemåten mtp dagens rente i banken. I tillegg vil vi også være fortere gjeldsfrie. Samboeren min har ikke mulighet til å spare like mye som meg. Han ønsker å leve litt nå som har er ung, og ønsker derfor ikke å betale noe mer inn enn det vi blir trukket av hver mnd i boliglån. Jeg ønsker likevel å betale inn ekstra, selv om jeg gjør det alene. Siden det allerede er skjev fordeling på boligen i forhold til EK vil fordelinge bli enda skjevere om jeg eksempelvis skal spytte inn 7-8 000 ekstra hver mnd i x antall mnd. Og dette har han store komplekser med. Han sier at han synes det er irriterende, som mann, å skulle eie en mindre del av boligen enn jeg. Samtidig synes jeg det er synd å tenke på at jeg kan spare over 100 000,- i året og bare ha de på en konto med dårlig rente fordi jeg ikke får lov til å betale ekstra ned på boligen. Hva mener dere? Anonymous poster hash: 4b7a0...f03 Synes absolutt du skal ta hensyn til samboeren din! Hva om det var omvendt?...-lønnsinntekt burde dere uansett slå sammen og dele på to slik at dere får spart like mye! Der er bare rett og rimelig! Anonymous poster hash: 56736...feb
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 Merkelig dere skal kjøpe bolig sammen, men ha separat økonomi. Du får be han jobbe mer og bli flinkere med sparing Anonymous poster hash: 8c039...7ab
Gjest Me2u Skrevet 17. juni 2015 #12 Skrevet 17. juni 2015 Altså jeg forstår TS veldig godt. Jeg og mannen min slo sammen økonimien nesten i samme sekund vi ble sammen og jeg har full kontroll på alle kontoer (inkludert hans lønnskonto, jeg kunne lurt han trill rundt for å si det sånn), men vi tenker helt likt økonomisk og dette har fungert for oss. Å si at alle skal gi hverandre tilgang på hverandres penger bare fordi en blir samboere er ikke noe godt råd. Spesielt når man er unge og gjerne ikke deler helt samme syn på økonomi. TS er ung og smart og vil spare og investere. Samboer er ung og vil leve mer i nuet, og det er helt greit. Men det er et selvfølge at TS skal beskytte sine penger og at hun ønsker å investere penger til overs lurt. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor typen henger seg opp i det. Ved et evt brudd så får han igjen det han har lagt inn i boligen. Det er rettferdig. TS: gjør som du har tenkt.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #13 Skrevet 17. juni 2015 Jeg tenker at det er to løsninger på dette. Enten dropper dere å ta opp felles lån og tar opp et lån hver med sikkerhet i boligen. Skal dere f.eks kjøpe en bolig til 3 mill spytter dere inn 1,5 mill hver, du låner da 1 mill og spytter i egenkapitalen på 500.000 og han låner 1,4 mill og spytter inn egenkapitalen på 100.000. Banken kan hjelpe dere med å sette opp et slikt lån på et hus dere da eier 50/50 men du har mindre gjeld på enn han. Da betaler du ned ditt personlige lån så fort du vil og han betaler ned sitt så sakte som han vil. Den dagen huset evt blir solgt deler dere salgssummen likt og betaler inn hvert deres restlån og du sitter igjen med mye mer egenkapital enn han. Eller du snakker med banken om sparing og sparer pengene dine i f.eks fond. Det er flere måter å investere penger på enn i egen bolig. Anonymous poster hash: 8032d...3a9
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #14 Skrevet 17. juni 2015 Jeg tror et så ulikt syn på økonomi og økonomiske prioriteringer vil føre til store uenigheter og konflikter på sikt.... Tolk det dit du vil Anonymous poster hash: 21bf6...125
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #15 Skrevet 17. juni 2015 Dere må iallfall skrive en skikkelig samboeravtale. Da kan dere forholde dere til den. kjæresten din kan komme seg inn i 2015, og regelrett skjærpe seg. Anonymous poster hash: c6107...d65
Superdolly Skrevet 17. juni 2015 #16 Skrevet 17. juni 2015 At egoet hans står i veien for den livsplanleggingen du gjør (som er mye lurere enn hans taktikk.) Dette.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #17 Skrevet 17. juni 2015 Jeg tenker at det er to løsninger på dette. Enten dropper dere å ta opp felles lån og tar opp et lån hver med sikkerhet i boligen. Skal dere f.eks kjøpe en bolig til 3 mill spytter dere inn 1,5 mill hver, du låner da 1 mill og spytter i egenkapitalen på 500.000 og han låner 1,4 mill og spytter inn egenkapitalen på 100.000. Banken kan hjelpe dere med å sette opp et slikt lån på et hus dere da eier 50/50 men du har mindre gjeld på enn han. Da betaler du ned ditt personlige lån så fort du vil og han betaler ned sitt så sakte som han vil. Den dagen huset evt blir solgt deler dere salgssummen likt og betaler inn hvert deres restlån og du sitter igjen med mye mer egenkapital enn han. Eller du snakker med banken om sparing og sparer pengene dine i f.eks fond. Det er flere måter å investere penger på enn i egen bolig. Anonymous poster hash: 8032d...3a9 Jeg er enig med denne Kjøp halve hver. Du blir gjeldsfri fortere enn han og kan "bo gratis" etter en kort stund om du bruker alle de 10000 kronene på din del av lånet. Det blir også mye lettere å fordele om dere skulle gå ifra hverandre da det er vanskelig å beregne hvor mye større del av boligen du eier enn han, utifra det du betaler ekstra hver mnd. Anonymous poster hash: cc0c0...7f9
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #18 Skrevet 17. juni 2015 Jeg tenker at det er to løsninger på dette. Enten dropper dere å ta opp felles lån og tar opp et lån hver med sikkerhet i boligen. Skal dere f.eks kjøpe en bolig til 3 mill spytter dere inn 1,5 mill hver, du låner da 1 mill og spytter i egenkapitalen på 500.000 og han låner 1,4 mill og spytter inn egenkapitalen på 100.000. Banken kan hjelpe dere med å sette opp et slikt lån på et hus dere da eier 50/50 men du har mindre gjeld på enn han. Da betaler du ned ditt personlige lån så fort du vil og han betaler ned sitt så sakte som han vil. Den dagen huset evt blir solgt deler dere salgssummen likt og betaler inn hvert deres restlån og du sitter igjen med mye mer egenkapital enn han. Eller du snakker med banken om sparing og sparer pengene dine i f.eks fond. Det er flere måter å investere penger på enn i egen bolig. Anonymous poster hash: 8032d...3a9 Jeg er enig med denne Kjøp halve hver. Du blir gjeldsfri fortere enn han og kan "bo gratis" etter en kort stund om du bruker alle de 10000 kronene på din del av lånet. Det blir også mye lettere å fordele om dere skulle gå ifra hverandre da det er vanskelig å beregne hvor mye større del av boligen du eier enn han, utifra det du betaler ekstra hver mnd. Anonymous poster hash: cc0c0...7f9 Dette er det eneste fornuftige etter det du har skrevet HI. Hilsen økonomen Anonymous poster hash: ae03e...051
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #19 Skrevet 17. juni 2015 Jeg og mannen min har vært sammen i 12 år, gift i 4 år og har 3 barn sammen. Men vi har likevel separat økonomi Vi eier dog 50 % av boligen sammen. Vi har gjort det slik at vi har delt opp lånet i 2 og betaler ned på hver vårt, og har avtale på dette blir trukket fra riktig ved ett evt brudd. Problemet med dette er at man ofte kan forhandle lavere rente når man har under feks 80 & av markedsverdi i lån osv. Mannen min har slik førstehjemslån i DNB med lav rente og jeg har i SPK. Vi kunne kanskje spart litt på renten med å ha det samlet. men for oss fungerer dette veldig fint. Da kommer også lånene riktig opp på selvangivelsen, slik at jeg får rentefordelene min og mannen sine, som gidt kan vi fordele dette slik vi vil, men likevel. Ellers har vi felles matkonto med kort, som vi overfører like mye til hver måned. felles regningskonto og delles spare og bufferkonto. dette går til felles tinger Vi har utover det individuelle brukskontoer, fondssparinger og andre sparekontoer. Disse er separat. Fungere veldig godt for oss. krangler ALDRI om penger / økonomi Anonymous poster hash: ff20d...135
Gjest Antarctica Skrevet 17. juni 2015 #20 Skrevet 17. juni 2015 Jeg er litt fasinert over par med separert økonomi... Her er ALT VÅRT! Det har det vært fra den dagen vi flyttet sammen for 23 år siden. Men-men, det er jo deres valg! Men når dere engang har det slik, så vil jeg anbefale dere å få det økonomiske nedfelt i en god kontrakt, slik at du er beskyttet i et brudd!Anonymous poster hash: b2dfc...2ce Når folk skiller lag er det imidlertid utrolig bittert for sånne som HI, som har jobba ræva av seg og vært disiplinert i sitt forbruk i alle år, å skulle dele 50/50 med en som lapser og nyter livet og bruker det han har i hendene til impulskjøp og sløsing. Da blir det som om hennes ståpåvilje og arbeidsdisiplin skal finansiere alle hans timer i tv-stolen.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #21 Skrevet 17. juni 2015 Jeg er litt fasinert over par med separert økonomi... Her er ALT VÅRT! Det har det vært fra den dagen vi flyttet sammen for 23 år siden. Men-men, det er jo deres valg! Men når dere engang har det slik, så vil jeg anbefale dere å få det økonomiske nedfelt i en god kontrakt, slik at du er beskyttet i et brudd! Anonymous poster hash: b2dfc...2ce Når man har så forskjellig syn på økonomi som dette paret og de på toppen av det hele er veldig unge, da skjønner jeg godt at de velger separat økonomi når vi vet at 50% av alle forhold ender i brudd.. Vi er som dere, har vært sammen i 17 år, gift i 15 av dem, og har hatt felles økonimi hele veien. Her er det ikke noe ditt og mitt, her er alt vårt. Men vi er veldig samkjørte økonomisk, veldig like. Skulle det en gang mot all formodning gå mot brudd vil ingen av oss være bitre over å dele 50/50 på verdiene våre, for vi har jobbet og bygget dem oss sammen. Anonymous poster hash: 8032d...3a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå