Gå til innhold

Engstelig 4-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

min 4-åring har egentlig alltid vært utadvendt, nysgjerrig, høylytt, en som tar mye plass osv

Men de siste månedene har jeg sett en utvikling jeg blir usikker på - er det noe galt eller det bare en fase (som så mye annet i et småbarns liv)!

Hun viser stadig mer og mer at hun er engstelig i ulike situasjoner:

-hun er livredd for at vi skal gå fra henne (roper for å sjekke hvor vi er i huset ca hvert 10. Minutt)

- livredd for å bli borte for oss ute på ting - tviholder i hånden

- plutselig redd for at bildøra ikke kan åpnes og at vi blir stengt inne i bilen, at garasjedøra skal lukkes når vi er inne i garasjen, at heisen skal bli stående fast

Hva tror dere? Hva gjør vi?

Vi forsikrer henne selvfølgelig om at vi ikke går noen steder, at vi alltid passer på, forklarer alle de andre måtene vi kan komme oss ut av bilen hvis en dør skulle gå i vranglås osv

Men bør vi gjøre mer??

Anonymous poster hash: 9c32a...be3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

snakke med helsesøster? barnehagen?

Skrevet

Når et barn "plutselig" forandrer væremåte, så er det et signal på at noe er skjedd!

Det kan være noe alvorlig, men det kan like gjerne ha vært en situasjon hun ikke har hatt erfaring til å kunne skjønne, og dermed har misforstått noe.

Bruk profesjonelle til å finne utav det før det 'fester' seg!

Anonymous poster hash: ecfd7...69b

Skrevet

Akkurat som jeg skulle skrevet om min datter på 6!! Denne "fasen" har vart noen mnd og nå i det siste har jeg merket stor endring. Det vi har gjort er å utfordre henne til å gjøre ting hun var redd for. Og når hun ser at det går bra føler hun mestring. Tror rett og slett det bare er en fase enkelte må gjennom når de plutselig skjønner at det finnes farer her i verden!

Anonymous poster hash: a3e68...af5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...