Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #1 Skrevet 16. juni 2015 Da jeg var på UL, så hadde babyen forhøyet nakkefold nivå. Ikke mye, men litt. Alt annet så derimot normalt ut (nesebein, hjertet ol) Fikk tilbud om en duotest. Altså blodprøve. Fikk svar idag, og her er svarene: Downs = 1:528 Trisomi 24 = 1:2400 Trisomi 18 = 1: 6500 Er dette gode eller dårlige tall? Er det noen som vet? Hilsen rådvill :/ Anonymous poster hash: bc94f...e97
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #2 Skrevet 16. juni 2015 Jeg fikk 1:300000 og noe på downs. Snakk med sykehuset. Dersom score er under et visst tall får du tilbud om fostervannsprøve Anonymous poster hash: 86298...a6a
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #3 Skrevet 16. juni 2015 Ja, hun sa at jeg ikke ble tilbudt videre testing, fordi da måtte tallene vært på 1:250 eller mindre. Men hun kunne sende en henvisning dersom jeg ville. Men at de som fikk henvisningen bestemte om jeg fikk eller ikke. hi Anonymous poster hash: bc94f...e97
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #4 Skrevet 16. juni 2015 Betyr at sjansen din for at babyen har downs er 1 til 528. Anonymous poster hash: 5157d...f6e
Legekjærringa Skrevet 16. juni 2015 #5 Skrevet 16. juni 2015 Det betyr at du har 0.19% sjanse for downs og enda mindre for de andre. 99.81 % sjanse for at alt er bra. Litt større sjanse en enn 20 åring. Da har de vurdert risikoen ut I fra blodprøver sammenlignet med UL og gitt deg din risikovurdering. De kan ev se på nakkefold igjen ved ordinær UL. Da blir også de andre markørene mer synlige sa min gyn som er spes I foster diagnostikk. Hvor mye var nakkefold?
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #6 Skrevet 16. juni 2015 Tusen takk for svar Er du lege? Sikter til "legekjærringa" Syns å huske hun sa den var på 2,6mm. 99.81% sjangse for at det skal gå bra, er jo veldig bra! Hvorfor kunne ikke denne legen berolige meg med slike tall da? Hun var liksom så vag, og forsiktig. Hi Anonymous poster hash: bc94f...e97
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #7 Skrevet 16. juni 2015 Det betyr at du har 0.19% sjanse for downs og enda mindre for de andre. 99.81 % sjanse for at alt er bra. Litt større sjanse en enn 20 åring. Da har de vurdert risikoen ut I fra blodprøver sammenlignet med UL og gitt deg din risikovurdering. De kan ev se på nakkefold igjen ved ordinær UL. Da blir også de andre markørene mer synlige sa min gyn som er spes I foster diagnostikk. Hvor mye var nakkefold? Da har gyn gitt feil info. Nakkefolden kan ikke brukes som markør etter 14 uker. Og andre tegn til downs blir ikke tydeligere ved ordinær ul, de ser faktisk ikke etter det en gang uten at en spør. Hi- du har lav risiko for downs og de andre. Jeg fikk 1:54 etter duotest. Videre testing viste lav risiko og barnet har definitivt ikke downs. Anonymous poster hash: e88ce...301
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #8 Skrevet 16. juni 2015 Duotesten gir en sannsynlighet for kromosomavvik. Det er svært liten sannsynlighet du har fått. Jeg fikk høy sannsynlighet for barn med kromosomfeil i forrige svangerskap. Da fikk jeg tilbud om fostervannsprøve og den viste normale kromosomer. Anonymous poster hash: e3de7...c73
LivetErEnLek Skrevet 16. juni 2015 #9 Skrevet 16. juni 2015 Du har fått kjempefine tall, ikke noe å bekymre seg for 😊. I forhold til dine tall og Downs, kan du jo se det sånn: Hvis de tar 528 damer med helt like resultater og stiller på en rekke, er det bare 1 av disse som føder et barn med Downs 😊. Selv fikk jeg 1:180 på Downs, men valgte å takke nei til videre testing. Har i dag en gutt uten kromosomfeil 😊.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #10 Skrevet 16. juni 2015 Jeg hadde 1:5, nakkefolden var på 8,1. Men nå var det downs i mitt tilfelle. Syns ikke 1:500 hørtes så ille ut Anonymous poster hash: cb45e...b2f
Legekjærringa Skrevet 16. juni 2015 #11 Skrevet 16. juni 2015 Det betyr at du har 0.19% sjanse for downs og enda mindre for de andre. 99.81 % sjanse for at alt er bra. Litt større sjanse en enn 20 åring. Da har de vurdert risikoen ut I fra blodprøver sammenlignet med UL og gitt deg din risikovurdering. De kan ev se på nakkefold igjen ved ordinær UL. Da blir også de andre markørene mer synlige sa min gyn som er spes I foster diagnostikk. Hvor mye var nakkefold? Da har gyn gitt feil info. Nakkefolden kan ikke brukes som markør etter 14 uker. Og andre tegn til downs blir ikke tydeligere ved ordinær ul, de ser faktisk ikke etter det en gang uten at en spør. Hi- du har lav risiko for downs og de andre. Jeg fikk 1:54 etter duotest. Videre testing viste lav risiko og barnet har definitivt ikke downs. Anonymous poster hash: e88ce...301 I forhold til diagnostisering ja, så brukes ikke UL eller blodprøver å gi 100 % sikkerhet. Kun risikovurdering. Ved OUL kan man oppdage forhold som kan støtte opp vurderingen. Noen har forstørret nakkefold etter uke 14 også med hjertefeil,avvik i neseben,lårbein... osv. Hos noen er det ikke funn på markører og likevel fødes m kromosonaavik. Andre med høy risiko kan føde helt friske barn.
Legekjærringa Skrevet 16. juni 2015 #12 Skrevet 16. juni 2015 Tusen takk for svar Er du lege? Sikter til "legekjærringa" Syns å huske hun sa den var på 2,6mm. 99.81% sjangse for at det skal gå bra, er jo veldig bra! Hvorfor kunne ikke denne legen berolige meg med slike tall da? Hun var liksom så vag, og forsiktig. Hi Anonymous poster hash: bc94f...e97 Nei ikke lege meg gift med en... med dette er ikke hans område. Er selv helsepersonell. Var selv veldig hysterisk og måtte få inn med t skje dette med verdiene. Hadde 1:2700 og 1:20000. Da er det større sjanse for abort enn avvik. Legen regnet ut for meg for jeg viste heller ikke om det var gode eller dårlige tall. Bare ut I fra alder (39) hadde jeg før prøvene 1:139... Sjansen er ikke = 0 men vi har gode sjansen ☺ for at alt er bra. Jeg har blitt vurdert to ganger av spesialist. Jordmor som tok OUL var elendig. Hun tok us useriøst fordi hun viste hvor jeg hadde vært tidligere til us
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #13 Skrevet 16. juni 2015 Kan jo nevne at jeg "bare" er 26år gammel. Er ikke dette litt dårlige tall når jeg er så "ung" heller? Røyker ikke, er 71kg og 158cm høy, barnet er hjemmelaget uten hormoner ol. Blir så stressa når jeg leser om folk som får 1:2000 osv, så sitter jeg her med 1:528 liksom :/ Hi Anonymous poster hash: bc94f...e97
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #14 Skrevet 16. juni 2015 Dette er ikke dårlige tall. Statistisk sett er det snakk om 527 friske barn, mot 1 med kromosomfeil. Når de tar morkakeprøve, regner de med at ca 1/200 barn vil kunne dø/ bli abortert. Derfor er det altså mer sannsynlig at en morkakeprøve vil resultere i abort, enn at barnet har Downs . Derfor vil de ikke anbefale en morkakeprøve. Du har for gode odds! Det å bli foreldre er en risikosport. Det er ingen garantier. Vi må bare lære å leve med usikkerheten! Sånn er det å være mor! ;-) Lykke til! Anonymous poster hash: 4b57a...6c0
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #15 Skrevet 16. juni 2015 Tusen takk for svar. Syns det var veldig vanskelig når hun sa at jeg ikke automatisk får tilbud om fostervannsprøve, men at hun kunne sende en henvisning om jeg ville. Dvs at jeg får valget.. Det er det som jeg synes er vanskelig nå :/ Skulle ønske hun bare sa at siden jeg er over 1:250, så blir det ikke tilbudt fostervannsprøve.. Da hadde det vært så mye enklere å forholde seg til. Hadde dere villet tatt fostervannsprøve ut ifra disse tallene? Hi Anonymous poster hash: bc94f...e97
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #16 Skrevet 16. juni 2015 Ikke stress. Vi hadde 1:50 på downs, uten at det var tilfelle. Men at det var tøft da det sto på som værst i svangerskapet er ikke å komme foruten. Anonymous poster hash: 7f5fb...356
Rubella Skrevet 16. juni 2015 #17 Skrevet 16. juni 2015 Tusen takk for svar. Syns det var veldig vanskelig når hun sa at jeg ikke automatisk får tilbud om fostervannsprøve, men at hun kunne sende en henvisning om jeg ville. Dvs at jeg får valget.. Det er det som jeg synes er vanskelig nå :/ Skulle ønske hun bare sa at siden jeg er over 1:250, så blir det ikke tilbudt fostervannsprøve.. Da hadde det vært så mye enklere å forholde seg til. Hadde dere villet tatt fostervannsprøve ut ifra disse tallene? Hi Anonymous poster hash: bc94f...e97 Nei, aldri. Hvorfor? Du har liten sannsynlighet for at du får et barn med kromosomavvik. Hvorfor vil du da ta risikoen ved en fostervanns- eller morkakeprøve?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #18 Skrevet 17. juni 2015 Jeg er ved bedre mot idag. Jeg tenker at faktisk så er det 99,81% sjangse for at alt er OK. Det er jo trossalt veldig bra! Jeg må bare roe meg ned og glede meg over liv i magen <3 Tusen takk for dere som har svart meg. Det har hjulpet veldig! hi Anonymous poster hash: bc94f...e97
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #19 Skrevet 17. juni 2015 Tusen takk for svar. Syns det var veldig vanskelig når hun sa at jeg ikke automatisk får tilbud om fostervannsprøve, men at hun kunne sende en henvisning om jeg ville. Dvs at jeg får valget.. Det er det som jeg synes er vanskelig nå :/ Skulle ønske hun bare sa at siden jeg er over 1:250, så blir det ikke tilbudt fostervannsprøve.. Da hadde det vært så mye enklere å forholde seg til. Hadde dere villet tatt fostervannsprøve ut ifra disse tallene? Hi Anonymous poster hash: bc94f...e97 Risikoen for sponatnabort ved fostervannsprøve er 1-2%, ved morkakeprøve er den enda høyere. Hvorfor ta en slik risiko når sjansen for at det er noe galt med fosteret ditt er så lite? Anonymous poster hash: d8ad6...1c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå