Gå til innhold

Kan det være at jeg "bare" er utbrent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 3 år uten sammenhengende søvn lurer jeg på hva som feiler meg. Jeg har fått to barn og egentlig ingen hjelp fra en håpløs samboer. Jeg har nå stort sett fått sammenhengende netter i noen måneder, men jeg blir ikke bedre. Når jeg går ut er det som å være på fylla. Jeg er veldig trøtt og klarer ikke konsentrere meg. Har mistet mye tålmodighet og glede i hobbyene mine. Klarer ikke holde på med noe fast lengre fordi jeg mangler konsentrasjon. Jeg kan lese en side i ei bok 5 ganger uten å huske hva som står der.

Jeg har vært å tatt blodprøve for pollenallergi, siden jeg har vært så plaget med allergisk konjunktivitt. Den ga ingen utslag, men jeg har nå testet både øyedråper og allergitabletter en uke uten at det hjelper på sløvheten.

Jeg har tatt blodprøver og ligger innenfor normalverdier på alle sammen. Ingen mangler på vitaminer, jern, lav blodprosent, selv om jeg ligger i nedre sjiktet.

Så da lurer jeg på om jeg rett og slett bare er utbrent etter langvarig søvnmangel? Når bør jeg føle meg bedre?

Jeg er fremdeles hjemme med minsten så jeg har ingen jobb som henger over meg heller. Jeg vil egentlig ut i naturen, men klarer ikke :(

Anonymous poster hash: 5968d...f5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi det ett års tid og få deg så evt sjekket for ME om det ikke går over. Har du nettopp hatt en hard infeksjon? Jeg fikk ME etter siste fødsel

Anonymous poster hash: d66e0...559
Skrevet

Det kan være utbrenthet, men skal du bli frisk må du få hjelp så du får hvile. Jeg var utbrent i over tre år fordi jeg aldri tok pause når jeg ble det (så jeg var det sikkert lenger, men det tok tre år etter at jeg slutta å jobbe til jeg igjen kunne jobbe, og hele fem år fra jeg slutta til jeg var i hundre prosent jobb igjen).

Anonymous poster hash: 80411...d23
Skrevet

Gi det ett års tid og få deg så evt sjekket for ME om det ikke går over. Har du nettopp hatt en hard infeksjon? Jeg fikk ME etter siste fødsel

Nei ikke hatt det. Men fikk jo ikke "sovet ut" etter førstemann før neste kom og som også sov dårlig. Det gikk greit de første 1-2 mnd før jeg igjen følte jeg gikk i en glassboble. Nesten som å se seg selv utenfra. Men den kroniske øyekatarren kom etter nr 2. Hadde aldri tenkt jeg kunne være en av de som kunne få den diagnosen :/ Håper jeg slipper. Skal gi det litt tid :) Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 1f34d...256

Skrevet

Det kan være utbrenthet, men skal du bli frisk må du få hjelp så du får hvile. Jeg var utbrent i over tre år fordi jeg aldri tok pause når jeg ble det (så jeg var det sikkert lenger, men det tok tre år etter at jeg slutta å jobbe til jeg igjen kunne jobbe, og hele fem år fra jeg slutta til jeg var i hundre prosent jobb igjen).

Anonymous poster hash: 80411...d23

Jeg er bare hjemme så jeg hviler jo egentlig hele tiden. Men det er kanskje hjernen som trenger hvile? Jeg har et konstant ansvar for noen andre så det tar nok på litt. Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 1f34d...256

Skrevet

Vet du, det er 18 år siden jeg fikk første barnet. Og siden har jegikke hatt sammenhengende søvn. Selvsagt en og annen matt, men aldri over tid.

Har heller ikke hatt hjelpe med ungene.

Det var bare å innfinne seg med at sånn er mitt liv, jo mer en tenker på det, jo verre føler en seg.

Anonymous poster hash: 865d6...13c

Skrevet

Vet du, det er 18 år siden jeg fikk første barnet. Og siden har jegikke hatt sammenhengende søvn. Selvsagt en og annen matt, men aldri over tid.

Har heller ikke hatt hjelpe med ungene.

Det var bare å innfinne seg med at sånn er mitt liv, jo mer en tenker på det, jo verre føler en seg.

Anonymous poster hash: 865d6...13c

Det er forskjell på de som er bare sliten og de som er syke. Jeg trodde også jeg først bare var sliten, trappet ned jobben og fortsatte ellers som før. Fikk flere og flere underlige symptomer og sto til slutt plutselig å tissa på meg på gulvet. Da forsto jeg det kanskje kunne være noe med og oppsøkte lege. Fortløpende kom symptomer kastet på meg og jeg er fremdeles ikke frisk (3 år siden). Antagelig hadde jeg unngått endel problemer om jeg ikke hadde kjørt på så voldsomt i starten

Skrevet

ME er det ikke. Det innebærer veldig mye mer av symptomer enn bare å være trøtt. Høres ut som du er i underskudd på søvn.

Anonymous poster hash: 07954...ca6

Skrevet

Du er helt nødt til å finne rom for deg selv i det livet dere nå har, ellers blir du aldri frisk.

Sånn du holder på nå blir en ond sirkel fordi du er såpass sliten blir du deprimert og du mister etterhvert livsgleden helt.

Sett av tid til deg selv, gå tur i skogen, hør fuglene kvitre og pust frisk luft. Bruk kroppen din og spis sunt. Legg deg tidlig og få nok søvn (du sier du får sammenhengende søvn nå, så legg deg tidlig nok og la kroppen få hvile ut)

Anonymous poster hash: 5f554...930

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...