Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har særeie på gården vi har og det jeg lurer på da er om jeg har krav på noe hvis vi går fra hverandre? F.eks betale meg "ut" siden jeg har bodd her og derfor også brukt penger på huset.

Anonymous poster hash: 56428...224

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved skilsmisse får en med seg ut av ekteskapet det en brakte med seg inn.  Felles ting deles.

Anonymous poster hash: d1ca6...e4a
Skrevet

Jeg har jo egentlig ikke brakt noe med inn siden han var odelsgutt og vi overtok i ung alder. Jeg har bare vært med på og kjøpe ting og tatt vare på huset.

Skrevet

Jeg har jo egentlig ikke brakt noe med inn siden han var odelsgutt og vi overtok i ung alder. Jeg har bare vært med på og kjøpe ting og tatt vare på huset. Foreldrene sa han måtte ha særeie og dumme meg sa ja til det fordi jeg hadde ikke peiling. Men har begynt og tenke litt på det nå. Og vil jo ikke bli sittende igjen med Ingenting hvis vi går ifra hverandre.

Skrevet

Så lenge han har særeie så har ikke du krav på noe.

Anonymous poster hash: 577eb...132

Skrevet

Du vil ikke ha rett på noe i gården.

Anonymous poster hash: 5880b...730
Skrevet

Nei gården vil jeg ikke ha. Men hadde trodd han måte "betale" meg ut hvis du skjønner. Vil jeg ikke ha krav på noe annet en ting fra huset som møbler og slikt?

Skrevet

Nei gården vil jeg ikke ha. Men hadde trodd han måte "betale" meg ut hvis du skjønner. Vil jeg ikke ha krav på noe annet en ting fra huset som møbler og slikt? Anonymous poster hash: 56428...224

Hvis du kan dokumentere at du har bidratt til verdistigning på gården, så vil du vel ha krav på noe. Hvis du ikke kan dokumentere, har du ikke krav på noe av gården utover felles løsøre.

Anonymous poster hash: b42f7...419

Skrevet

En ting til: hvis dere går fra hverandre er en ting, men hva skjer hvis han dør før dere har barn som er store nok til å overta? Har dere snakket om det? Ville anbefale dere å ta kontakt med en rådgiver eller advokat for å sette opp en ektepakt hvis ikke dere har det.

Skrevet

Vi har barn. Etter hva jeg har forstått så er det meg som må overta gården hvis noe slikt skjer. Men tror kanskje vi må se på dette igjen for er lenge siden dette ble gjort. Jeg kan jo egentlig ikke dokumentere at jeg har bidratt med noe. Så jeg sitter nok litt i saksa ang fordeling.

Skrevet

Dette ville jeg hatt gode avtaler på så det ikke var noen tvil. Jeg har også odel til en gård. Vi valgte delt særeie. Det vil si at vi eier omtrent halvparten av gården hver. Jeg litt mer, og han har særeie på et par andre ting. Vi har også forsikret hverandre slik at hvis en av oss skulle dø, har den andre økonomisk mulighet til å klare og beholde gården.

Ved en evt skilsmisse, må jeg betale ut han.

Skrevet

Det høres ut som en veldig god avtale dere har. Tusen takk for svar :) Jeg blei i hvert fall litt klokere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...