Gå til innhold

Noen som har peiling på knær her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På vei hjem fra fjelltur i dag, og fikk vondt i kneet. Tenkte ikke så mye over det. Iløpet av ettermiddagen ble det vondere. Var feks. ikke vondt når jeg bøyde meg ned for å knyte sko lissene, men kjente det godt når jeg gikk ned trappen. (opp går fint) Også når jeg går merker jeg det. 

Smerten sitter på utsiden av kneet og stråler ned i leggen. Mannen mener det kan være menisken, men det er vel mye vondere? 

Anonymous poster hash: d81e3...b7c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om muskulaturen din har stivnet etter fjellturen i dag. At du kjenner det mer nedover en trapp nå enn oppover er logisk siden det er tyngre å holde igjen når man går nedover enn det er å gå oppover.

Prøv å tøye godt alle setemusklene, deretter fremside lår og ev. lyske. Til slutt tøyer du bakside legg og utside legg.

Når du tøyer utside legg stiller du deg meg beina langt fra hverandre til hver side (stå barbeint eller sko, eller sklir du). Så roterer du beina innover slik at tærne peker mot hverandre (på skrå innover), jo mer på skrå innover, jo bedre. I denne stillingen bøyer du deg fremover, som om du skal ta i gulvet med håndflatene, da bør du kjenne tøyning på utsiden av leggen.

Så sant du ikke har hatt et uhell med vridning av kneet i dag, eller ikke har et tidligere kjent meniskproblem så er det lite trolig et meniskproblem i dag. Jeg har stor tro på at det er overbelastning av muskulaturen. Setemuskulaturen trekker i senedraget som går på utsiden av låret ned til utsiden av kneet, og det kan også gi stivhet og strålinger nedover utside legg.

Anonymous poster hash: 8a647...ee8
Skrevet

Høres ut som om muskulaturen din har stivnet etter fjellturen i dag. At du kjenner det mer nedover en trapp nå enn oppover er logisk siden det er tyngre å holde igjen når man går nedover enn det er å gå oppover.

Prøv å tøye godt alle setemusklene, deretter fremside lår og ev. lyske. Til slutt tøyer du bakside legg og utside legg.

Når du tøyer utside legg stiller du deg meg beina langt fra hverandre til hver side (stå barbeint eller sko, eller sklir du). Så roterer du beina innover slik at tærne peker mot hverandre (på skrå innover), jo mer på skrå innover, jo bedre. I denne stillingen bøyer du deg fremover, som om du skal ta i gulvet med håndflatene, da bør du kjenne tøyning på utsiden av leggen.

Så sant du ikke har hatt et uhell med vridning av kneet i dag, eller ikke har et tidligere kjent meniskproblem så er det lite trolig et meniskproblem i dag. Jeg har stor tro på at det er overbelastning av muskulaturen. Setemuskulaturen trekker i senedraget som går på utsiden av låret ned til utsiden av kneet, og det kan også gi stivhet og strålinger nedover utside legg.

Anonymous poster hash: 8a647...ee8

Takk for flott svar! Kjenner smerte fra låret og ned i leggen i dag, og litt på innsiden av kneet. Vondt å gå i trapper og kjenner det også når jeg går "på flat mark". Ikke godt, men satser på at det kun er muskelaturen som er stiv etter turen... HI

Anonymous poster hash: d81e3...b7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...