Gå til innhold

Dere med barn på ca 12-14 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er de begynt å sove lenger om morgningen i helgene? Og er de sent oppe? Jeg har en gutt på snart 13 år, men han er like grytidlig våken nå som han alltid har vært. Pga store søvnvansker generelt, er vi blitt rådet til å ha like leggetider i helger som ukedager og først la ham være lenger oppe i lange ferier (jul og sommer) når hele døgnrytmen kan forskyves over tid. Dermed er han i seng til ca 21.30, men sovner ikke alltid før kl. 22. 6-6.30 spretter han opp og er helt frustrert over å ikke få gå til venner før i 11-13-tiden fordi vennene sover lenger. Sier han i hvert fall. Stemmer dette? Sover alle barn i den alderen lenger, eller er det flere som min gutt? Han har som sagt søvnvansker og litt annet som gjør ham mer urolig, så jeg lurer på om det kan være derfor også.

Anonymous poster hash: 4237f...a3c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vekker 14 åringen klokken 10 om hun ikke allerede er våken. Hennes beste venninne vekkes 9, så de har alltid hverandre. Men de har litt forskjellige tider. Her er det inn klokken 21.00 og i seng 21.30. Sovner sjelden før 22.00. Venninnen må være inne 21.30 og i seng 22.00, men sovner sjelden før 23.00

Anonymous poster hash: f5145...cab

Skrevet

Jeg har også en gutt med søvnvansker. Jeg får høre at jeg er fæl som vekker han i 9-tiden.

Tidligere, når han var yngre, våknet han i 8-tiden.

Anonymous poster hash: 6a9e3...bb8

Skrevet

"Slabbedaskene" av noen gutter jeg har, har alltid vært morgenfugler pga trening som startet 07.00 i helgene. Men nå hvor mengen av trening av avtatt så kan klokken fort bli både 11.00 , 12.00 og 13.00 om det passer seg slik. Skal de på jobb, så er det tidlig opp!!

Skrevet

Min 14-åring er A-menneske. 

I går kom han og sa natta helt frivillig 21.45 (ferdig stelt) for han var trøtt, og når jeg sto opp klokken 7 i dag tidlig satt han i stua og så på TV.

Han har alltid vært sånn.

I helger og ferier når han er litt lenger oppe kan han fint sove til 8, men jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger han har sovet lenger enn det...

Regelen her i huset er at han skal på badet klokken 22 på hverdager, i helgene legger han seg som regel samtidig som oss, sånn i 23-tiden.

Anonymous poster hash: 4a9f6...9a9
Skrevet

Han som blir 14 I august kan godt sove til 10-11 I helgene. Men pga. treninger og kamper I helgene så må han ofte opp I 8-9 tiden. Han som er 11.5 år spretter opp mellom 7 og 8 I helgene av egen fri vilje. Han sover litt frempå I jule og sommerferier, men da er han også lenger oppe om kvelden. Frykter at hun på 9.5 år kan bli en skikkelig syvsover når hun blir tenåring, hun sover stort sett til 11-12 I helgene hvis vi lar henne få lov. Vi vekker henne som regel I 10 tiden, da er hun som regel potte sur!!

Skrevet

Min sønn på snart 13 har ADHD og har slitt med søvn og grytidlige morgener siden han kom til verden. Han legger seg senest kl 21.00 og sovner som regel innen en time. Har begynt å drøye litt utover morgenene i helgene, kan ofte stå opp i 09.00-10.00 tiden nå, det er deilig!

Skrevet

Min datter på 14 år sover til et sted mellom 10-13 i helgene, og hun har venner som sover minst like lenge. I helgen er de gjerne ute til 23-24. De samles da hjemme hos noen, så blir det hentet og kjørt hjem. Så de legger seg sent og.

Anonymous poster hash: 53f1b...fec
Skrevet

Min sønn på snart 13 har ADHD og har slitt med søvn og grytidlige morgener siden han kom til verden. Han legger seg senest kl 21.00 og sovner som regel innen en time. Har begynt å drøye litt utover morgenene i helgene, kan ofte stå opp i 09.00-10.00 tiden nå, det er deilig!

Ja, det er samme problematikk vi har, men jeg hadde håpet at han kunne sove til i hvert fall 8-8.30. Nå står han opp i 6-tiden og er trøtt og ekstra hyper og trøtt midt på dagen (da vil han gjerne sove, men jeg nekter ham og sier at han heller må prøve å sove lengre om morgningen). Når begynte din å drøye litt? Min blir 13 i høst.

HI

Anonymous poster hash: 4237f...a3c

Skrevet

Her løsnet det litt ifjor sommer, etter nedtrapping og seponering av medisiner. Vi valgte å forsøke dette etter en lang periode hvor han rett og slett hadde mer bivirkninger enn utbytte av medisinene, og ser nå etter et år uten at han fungerer tålig greit uten. (Er selvsagt krevende for oss alle- ikke minst han, men virker som om han klarer å 'regulere' litt mer nå etterhvert som tiden går og han blir eldre..) hos oss er rutiner helt nødvendig, minst mulig stimuli de siste timene før 'natta' altså ingen tv, data eller mobilbruk etter kvart på åtte, dusje kl åtte- spise kveldsmat og skravlestund litt, så rett i loppekassa.. Der ligger han gjerne fra halv ni- ni og spreller en stund før han finner roen. Som regel sover han i titiden. Merker med en gang om jeg har vært slapp en helg eller lar det skli ut i en ferie, han er helt avhengig av den tiden for seg selv for å finne roen og klare å sovne. Han fyller og 13 i høst, ser med gru frem til han oppdager at 'alle' andre får være myyyye lenger oppe enn han...

Skrevet

Hun mi sover lenge i helgene ja, 12 år.

Anonymous poster hash: eea26...ed2
Skrevet

Jente på 12 år. Våkner 9-11.30 i helger. Senest i seng til midnatt i helger, forsøker å få henne til køys 22.00, men ikke alltid like enkelt 😆

Anonymous poster hash: 2c3c4...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...