Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #1 Skrevet 15. juni 2015 Bare lurer på om dere har døpt barnet, hatt navnefest eller om dere ikke har hatt noe. Hva er grunnen til valget dere tok for barnet ? Anonymous poster hash: 63036...a8f
Leirha Skrevet 15. juni 2015 #2 Skrevet 15. juni 2015 Jeg har et barn som er døpt og to som har hatt navnefest. Da jeg fikk førstemann var jeg 18 år og det utøvet veldig press fra familien om å holde dåp for barnet. Jeg visste egentlig ikke noe annet alternativ. sønnen min som i dag er 18 år er lut fornøyd med at han er døpt. Han ville ikke høre på argumentet mitt om da hadde han et valg hvis/når han skulle konfirmeres. Han mente avtaler var der om en ikke var døpt også. Vi valgte navnefest til de to neste,og er veldig fornøyd med det. Familien presset for dåp, min mor kom ikke i den første navnefesten pga uenighet. men vi ville overhodet ikke bare gjøre det for det er tradisjon, det er en religiøst tradisjon og vi er ikke troende. Det ble bare helt feil. Helt helt feil. Vi er veldig fornøyd med navnefest, det var en fantastisk seremoni som dreide seg om barnet og kjærlighet uten å få noe annet budskap inn.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #3 Skrevet 15. juni 2015 Vet om ei som ikke døpte barnet sitt. Men når barnet kom i konfirmasjonsalder så ville det konfirmeres, i kirken, for der skulle alle vennene stå. Og det ble det mye styr ut av når 14 åringen da måtte døpes først. Det å døpes i den alderen var dritflaut når venner dukket opp for å se på. Anonymous poster hash: 79532...d09
Villmarksjenta Skrevet 15. juni 2015 #4 Skrevet 15. juni 2015 Hadde dåp forrige søndag for min første datter(3mnd). Dette valgte vi fordi vi selv er døpt, konfirmert og har giftet oss i kirken. Føler at det blir riktig. Samtidig er det tradisjon i både min og min manns familie. Hvis knerta ikke vil tilhøre kirken så får hun ta det valget når konfirmasjonen nærmer seg.
februarprins2013 Skrevet 15. juni 2015 #5 Skrevet 15. juni 2015 navnfest her, jeg tror ikke på jesus og gud og slike ting,så hadde vert feil for meg og døpe ham,men hva han vil tro på ,må han få lov til og bestemme selv,når den tiden kommer
Modesty Blaise. Skrevet 15. juni 2015 #6 Skrevet 15. juni 2015 Vi valgte å ikke ha noe som helst. Dåp var helt uaktuelt, det ville vært ren blasfemi. Og vi så ikke helt poenget med navnefest, syns det er en dårlig etterligning av dåp.
**snuskeluska** Skrevet 15. juni 2015 #7 Skrevet 15. juni 2015 Begge barna våre har hatt navnefest. Vi er ikke religiøse/kristne og da har vi selvfølgelig ikke døpt barna våre i kirken (for ordens skyld kan jeg legge til at vi heller ikke har giftet oss i kirken). Barna våre står fritt til å velge hvordan de vil konfirmeres når den tid kommer.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #8 Skrevet 15. juni 2015 Vi hadde ingenting fordi vi ikke er kristne og er imot mye av det både kirka og humanetisk forbund står for, så vi følte ingen av delene passet for oss. Men angrer litt nå på at vi ikke hadde navnefest likevel, den flotte gutten vår hadde virkelig fortjent en feiring av at han er til. Trøster meg med at han ikke hadde skjønt noe av det på det tidspunktet uansett. Anonymous poster hash: 4f292...932
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #9 Skrevet 15. juni 2015 Her er begge barna døpt, og nr tre skal døpes i august. Jeg er ikke spesielt kristen, konfirmerte meg borgerlig selv, men mannen ønsket at vi skulle døpe barna. I tillegg hadde det blitt ramaskrik i svigerfamilien hvis vi ikke hadde gjort det. For meg spilte det ikke noen rolle, så da ble det sånn. Var veldig hyggelig begge gangene, og satser på at det blir bra i august og. Anonymous poster hash: d6090...de7
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #10 Skrevet 15. juni 2015 Vi hadde en privat "Velkommen til verden"-fest. Ikke riktig for oss å døpe og selv om humanetisk forbund skal være så fritt, syns jeg mye av det blir så hysterisk at det blir som en religion det også, så det ville vi heller ikke. Anonymous poster hash: ffe4e...48f
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #11 Skrevet 15. juni 2015 Godt å se at det ikke bare er meg som har valgt å ikke ha noe. For å være ærlig så ser jeg ikke noe grunn til å ha noe heller, man feirer jo barnet på en måte når det blir født hi Anonymous poster hash: 63036...a8f
Krumelur Skrevet 15. juni 2015 #12 Skrevet 15. juni 2015 Vi hadde bare en fest uten noe seremoni, for å feire ungen. Ingen av oss er kristne, og jeg er ikke akkurat human-etiker heller, men vi ville likevel feire gutten vår.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #13 Skrevet 15. juni 2015 Vi valgte å ikke ha noe som helst. Dåp var helt uaktuelt, det ville vært ren blasfemi. Og vi så ikke helt poenget med navnefest, syns det er en dårlig etterligning av dåp. Vi er i grunn der. Kommer ikke til å stå i kirken å love at barnet skal oppdras i kristen tradisjon, og navnefest er litt rart. Vurdere å bare ha en liten familiefest med god mat for oldemor/besteforeldre/tanter/onkler. Koselig å samle familien. Anonymous poster hash: e870e...d6e
LivetErEnLek Skrevet 15. juni 2015 #14 Skrevet 15. juni 2015 Vet om ei som ikke døpte barnet sitt. Men når barnet kom i konfirmasjonsalder så ville det konfirmeres, i kirken, for der skulle alle vennene stå. Og det ble det mye styr ut av når 14 åringen da måtte døpes først. Det å døpes i den alderen var dritflaut når venner dukket opp for å se på. Anonymous poster hash: 79532...d09 Hvis det er flaut å døpes, så er man ikke kristen og burde heller ikke konfirmere seg.
Modesty Blaise. Skrevet 15. juni 2015 #15 Skrevet 15. juni 2015 Vi valgte å ikke ha noe som helst. Dåp var helt uaktuelt, det ville vært ren blasfemi. Og vi så ikke helt poenget med navnefest, syns det er en dårlig etterligning av dåp. Vi er i grunn der. Kommer ikke til å stå i kirken å love at barnet skal oppdras i kristen tradisjon, og navnefest er litt rart. Vurdere å bare ha en liten familiefest med god mat for oldemor/besteforeldre/tanter/onkler. Koselig å samle familien. Anonymous poster hash: e870e...d6e Vi lagde litt ekstra ut av første bursdagen. Ba litt flere i familien enn vi normalt hadde gjort, litt mer ordentlig mat, og litt mer pynt. Det ble kjempebra😄
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #16 Skrevet 15. juni 2015 Vet om ei som ikke døpte barnet sitt. Men når barnet kom i konfirmasjonsalder så ville det konfirmeres, i kirken, for der skulle alle vennene stå. Og det ble det mye styr ut av når 14 åringen da måtte døpes først. Det å døpes i den alderen var dritflaut når venner dukket opp for å se på. Anonymous poster hash: 79532...d09 Hvis det er flaut å døpes, så er man ikke kristen og burde heller ikke konfirmere seg. Nå er vel det meste flaut når man er 14. Anonymous poster hash: 79532...d09
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #17 Skrevet 15. juni 2015 Jeg ønsker å døpe siden jeg er kristen, men mannen er ateist så det må jeg bare respektere at han ikke ønsker. Han ønsker navnefest, men siden familiene våre bor langt borte er det svært få som "orker" å komme når det ikke blir skikkelig dåp som de kaller det. Langt å reise bare for å spise kake. Men det gjør vondt innerst inne for meg, for det er trist at barnet mitt ikke får den feiringen og at familien ikke samles for å feire den største og vakreste opplevelsen i mitt og vårt liv. Anonymous poster hash: 48ce3...b05
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #18 Skrevet 15. juni 2015 Vi hadde dåp. Et vennepar har hatt navnefest på barna sine. Og et annet vennepar av oss har knesatt begge barna sine. Knesetting er norrøn dåp. Anonymous poster hash: 1c3e4...676
Julifrøken Skrevet 15. juni 2015 #19 Skrevet 15. juni 2015 Vi har hatt navnefest for våre. Jeg synes de små fortjener en høytidelig og glad feiring for å ønske dem velkommen til verden. Dåp ville vært helt, helt feil, også om vi hadde vært kristne. Barna må selv ta et så viktig valg.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #20 Skrevet 15. juni 2015 Vet om ei som ikke døpte barnet sitt. Men når barnet kom i konfirmasjonsalder så ville det konfirmeres, i kirken, for der skulle alle vennene stå. Og det ble det mye styr ut av når 14 åringen da måtte døpes først. Det å døpes i den alderen var dritflaut når venner dukket opp for å se på. Anonymous poster hash: 79532...d09 En av mine venninner var ikke døpt, men ville konfirmere seg i kirken. Etter hennes ønske ble hun døpt på en konfirmasjonstime, der det kun var henne, presten og fire andre konfirmanter til stede. Etterpå spiste vi marsipankake. Det var ikke noe styr rundt dåpen, og det var ikke dritflaut for venninnen min. Så det trenger ikke være sånn at det er flaut eller fælt å bli døpt som tenåring. Anonymous poster hash: feebe...3ba
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #21 Skrevet 15. juni 2015 Vi har hatt navnefest for våre. Jeg synes de små fortjener en høytidelig og glad feiring for å ønske dem velkommen til verden. Dåp ville vært helt, helt feil, også om vi hadde vært kristne. Barna må selv ta et så viktig valg.Skjønner du faktisk ikke at du, når du velger bort dåp, tar et valg for barnet? Det er nøyaktig det samme Anonymous poster hash: 05b10...e1b
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #22 Skrevet 15. juni 2015 Vi har hatt navnefest for våre. Jeg synes de små fortjener en høytidelig og glad feiring for å ønske dem velkommen til verden. Dåp ville vært helt, helt feil, også om vi hadde vært kristne. Barna må selv ta et så viktig valg.Skjønner du faktisk ikke at du, når du velger bort dåp, tar et valg for barnet? Det er nøyaktig det samme Anonymous poster hash: 05b10...e1b Nei, en tar ikke et valg da. Barnet kan selv velge om det vil døpes senere når det måtte ønske det. Anonymous poster hash: e870e...d6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå