Gå til innhold

Jeg er så redd for å gå på overtid.. :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maks overtid er 11 dager, den dagen faller på en søndag for oss. Venter de da til mandag eller kan de også ta det før helgen (vet bare sykehuset kan svare på det, men hva er deres opplevelse når maks overtid er en helg?) Det er i slutten av juni, så det er vel snart ferieavvikling på sykehuset også.

Vi har vært gjennom ivf. Fikk beskjed om at termindato ikke skulle bli flytta. Men den ble flytta med 2 dager. Ikke all verden, men hvis de venter til over den helgen blir det jo enda en dag ekstra.

Jeg er ordentlig bekymret for å gå så lenge over. Babyen er jo ferdig. Termin til onsdag, så jeg vet jo at mye kan skje før vi er godt på overtid altså. Tar bekymringene litt på forskudd her ;)

Flere her som har vært ordentlig bekymret for overtid? Er så redd det skal skje noe med babyen de siste dagene. Har dere opplevd at helsepersonell har tatt det seriøst?

Anonymous poster hash: e7b65...a4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde maksdagen på en søndag, ble da satt igang mandagen etter.

Jenta kom dagen etter det igjen på dag 14 over termin.

Skrevet

Hadde overtidsdag på en lørdag og ble satt igang da. Sist svangerskap skulle jeg bli satt igang en søndag, men ungen kom av seg selv den natta. Syns de tar jensyn til bekymringer. Hvis du går så langt over som til overtidskontrollen, ta det opp da. Kanskje du blir satt igang da, eller får en dag innen 11 dager over.

Anonymous poster hash: 490f5...c03

Skrevet

Det er noe jeg også bekymrer meg for. Jeg synes de venter alt for lenge i Norge! I Tyskland settes man i gang etter en uke over termin.

Anonymous poster hash: d97ad...768

Skrevet

Jeg hadde også maksdag en søndag og fikk time søndag.

14 dager over

Anonymous poster hash: 2ed6d...82f

Skrevet

Det er fritt sykehusvalg. På st Olav og sykehuset i Lillehammer har de Max 7 dager... Ville prøvd å komme meg dit/søkt fødeplass der. Seriøst!!

Jeg syns det er uansvarlig å gå mer enn 1 uke over. Dødeligheten øker mye siste uka. Og du VET jo akkurat når du ble gravid.

Skrevet

Jeg ble satt i gang fire dager over.

Hadde hatt kraftige kynnere i to døgn men ingen åpning.

Det hadde kommet litt fostervann.

Hvis du sier at det har kommet fostervann og de undersøker deg så har de ikke lov å sende deg hjem.

Derfor jeg ble satt i gang, hadde så sterke kynnere så de måtte sjekke åpning.

Anonymous poster hash: cc1fb...9f6

Skrevet

Man er ikke på overtid før uke 42 + 1.

Anonymous poster hash: ebbc8...d19

Skrevet

Forstår deg godt! Jeg er også livredd for å gå på overtid, og kan ikke se hvilket argument de bruker for å la folk gå over en uke. Er vel bare å sette folk igang?

Risikoen for at noe går galt vil jo øke!

Jeg hadde krevd igangsettelse, sett foten ned og ikke rikk deg!

Anonymous poster hash: bc8a2...bdb

Skrevet

Mange steder har de overtidskontroll etter en uke. Ikke sagt at man blir satt i gang da, men babyen blir sjekket. Og som en skriver over her, så er det ikke overtid før 42+1. Før det er vi over termindato.

Prøv og legge bekymringene til side. Jeg vet det er vanskelig, da vi også har ei jente etter ivf-behandling. Jeg var avventende hele svangerskapet, og sa "hvis alt går bra" helt til hun var født. Hun kom ei uke over termin, og fødselen startet dagen før jeg skulle på kontroll på sykehuset.

Prøv å legge fra deg de værste bekymringene. Vær sammen med folk du er glad i, og gjør koselige ting. Pass på å få en klem, sitt i armkroken ol. Kos frigjør oxcytosin som er bra for å få i gang fødsel. Jordmora jeg gikk hos kalte det lykkehormonet.

Husk at de aller, aller fleste svangerskap og fødsler går helt fint.

Gratulerer som snart mamma, og lykke til med siste innspurt! Nytt liv og ny sjef i huset venter. Det er absolutt verdt tøffe og slitsomme ivf-behandlinger :wub:

Anonymous poster hash: cb4ca...42a

Skrevet

Takk så mye for svar, å at dere delte litt tanker med meg!

Jeg vet det ikke er overtid før over de 11 dagene. Men dere skjønte jo hva jeg mente. De fleste land lar ikke gravide gå mer enn 1 uke over termin.

Første ble født i uke 38, så da slapp jeg bekymringene. Et annet sykehus, der ble jeg også satt i gang pga. vonde men ikke effektive rier.

Denne gangen føler jeg ikke at noe er i ferd med og skje 😛 Men plutselig. Ivf termin i dag. Så er jo mange dager igjen. Skal dele min bekymring på en evt. overtidskontroll.

Slapper forsåvidt av. Er ikke fordi jeg er sliten eller lei. Det er pga. bekymringer i forbindelse med å gå over termin. Det er ikke lett å bare legge den bekymringen bort..

Men takk igjen for alle svar!! 😀😀 Å ja, snart har vi en ny liten sjef i hus! Det er jo virkelig ikke mange dagene. Ivf karusellen er vel verdt å gå gjennom for en slik premie 💖

Anonymous poster hash: e7b65...a4a

Skrevet

snakk om og være hysterisk

Anonymous poster hash: 05ab0...546
Skrevet

Er også stressa med det HI! Jeg er i uke 39 nå, så har jo et par uker igjen til termin. Mine to første kom begge av seg selv 39+3, så jeg krysser fingrene for at denne snuppa ikke lar meg vente for lenge hun heller! 

Hvor gammel er du? De skal være "snillere" med igangsettelse av fødsel hos kvinner over 35 iflg nye retn.linjer Jeg er 36, så den skal jeg slå i bordet med dersom ikke noe har skjedd kort tid etter termin. Jeg får også store barn. De to gutta jeg har var 3950 og 3650 1 uke før termin..

Anonymous poster hash: 3dcaf...2f0
Skrevet

Hvis du sier at det har kommet fostervann og de undersøker deg så har de ikke lov å sende deg hjem.

Det er de som lekker litt i flere uker før de føder, de får være hjemme. Etter termin så er det kanskje annerledes men jeg ville ikke lyvet om det. Selv trodde jeg at jeg lekket i uke 27 pga vannutflod, de sjekket det og det var bare utflod.

Hos meg "fossa" det ut fostervann i uke 39 og jeg ble sendt hjem med beskjed om å komme tilbake neste dag. Så man kan bli sendt hjem, men selvfølgelig så må man tilbake og da vil de sjekke om man ennå lekker fostervann, og man må få antibiotika for å hindre en infeksjon om det er ordentlig hull på fosterhinna. Jeg regner med at de vil se at vannet ikke har gått om man lyver. Men kanskje de blir usikker og gir antibiotika, og det skal man ikke bruke uten grunn. Jeg har selv fått en infeksjon med multiressistente bakterier på et sykehus her i Norge, heldigvis gikk det bra, kunne gått galt.

Anonymous poster hash: 955f6...fa5

Skrevet

Jeg vet om flere som hadde overtidstermin en helg og ble satt i gang da. Eller ar de ble satt i gang i en helg før overtidsterminen, men da pga formen. Fortell på neste kontroll om hvor bekymret du er, mor sin psyke må og taes hensyn til. En stresset mor er ikke bra for barnet.

Skrevet

Det er fritt sykehusvalg. På st Olav og sykehuset i Lillehammer har de Max 7 dager... Ville prøvd å komme meg dit/søkt fødeplass der. Seriøst!!

Jeg syns det er uansvarlig å gå mer enn 1 uke over. Dødeligheten øker mye siste uka. Og du VET jo akkurat når du ble gravid.

Enig i det du sier, men ikke alle steder i landet man har mulighet å reise til et annet sykehus siden det faktisk er så store avstander! Er en fordel for dem som bor på Østlandet.

Anonymous poster hash: d97ad...768

Skrevet

Jeg ville gjort mitt beste i å mase meg til å bli satt i gang tidligere, har selv ivf-barn og skjønner godt bekymringen din. 

Anonymous poster hash: 2faf6...0cc
Skrevet

Det er de som lekker litt i flere uker før de føder, de får være hjemme. Etter termin så er det kanskje annerledes men jeg ville ikke lyvet om det. Selv trodde jeg at jeg lekket i uke 27 pga vannutflod, de sjekket det og det var bare utflod.

Hos meg "fossa" det ut fostervann i uke 39 og jeg ble sendt hjem med beskjed om å komme tilbake neste dag. Så man kan bli sendt hjem, men selvfølgelig så må man tilbake og da vil de sjekke om man ennå lekker fostervann, og man må få antibiotika for å hindre en infeksjon om det er ordentlig hull på fosterhinna. Jeg regner med at de vil se at vannet ikke har gått om man lyver. Men kanskje de blir usikker og gir antibiotika, og det skal man ikke bruke uten grunn. Jeg har selv fått en infeksjon med multiressistente bakterier på et sykehus her i Norge, heldigvis gikk det bra, kunne gått galt.

Nå delte jeg MIN historie med HI!

Forstår ikke hvorfor jeg får en lang utredning om alt mulig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...