Gå til innhold

Å være sin egen psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg klare dette alene? Hvordan kan jeg klare det?

Først litt bakgrunnshistorie.

Min far var psykopat og alkoholiker. Han tenkte kun på seg selv og hadde verden i sin hule hånd.

Jeg merket lite da. Nå i ettertid ser jeg at jeg ble påvirket av hvordan han behandlet min mor.

Min mor følte seg ikke elsket, likevel var hun min fars eiendom.

Min far var ofte full, glasset sto alltid på bordet.

Han døde når jeg var 12 år gammel.

På barneskolen var jeg klassens mobbeoffer. Ingen i klassen turde eller ville være venn med meg.

Jeg var hele tiden på vakt. Er de rundt hjørnet? Kommer det nye kallenavn? Hva kan jeg gjøre for å bli akseptert?

Familien flyttet når jeg skulle begynne på ungdomsskolen.

Da hadde jeg bygget opp en mur rundt meg. Pappa var borte og mobberne var borte.

Jeg var den kalde og forsiktige.

Jeg var hun som ikke snakket med noen. Hvis folk tik kontakt, gikk jeg etter to minutter. Jeg klarte kun å snakke med et fåtall personer. Det var folk jeg kjente fra før, som jeg visste var snille.

Jeg ble voksen og traff min første kjærlighet. Han var psykisk syk, men visste det ikke selv.

Jeg ble etterhvert "moren" hans.

Det ble slutt, jeg var alene noen år og traff han jeg i dag er gift med.

Han er snill og god men er frustrert og fortvilet.

Jeg har blitt en som er kald.

Jeg kan snakke om døden og andre såre ting like lett som andre snakker om været.

Jeg klarer ikke å vise følelser, at jeg er trist, glad. Min mest vanlige følelse er sinne, eller jeg er trist.

Jeg smiler og av og til ler jeg også. Det er på utsiden, det er sjelden ekte glede.

Jeg slapper sjeldent av, viser sjeldent mitt ekte jeg. Jeg klarer det ikke, er redd for latter og kritikk, selv om jeg er omgitt av folk som jeg er glad i og som vil at jeg skal ha det bra.

Når vi har barnevakt begynner jeg å rydde huset. Jeg finner på unnskyldninger for å ikke ha kjærestetid med mannen. Jeg klarer det ikke. Jeg har konkludert med at jeg klarer ikke det at han er glad i meg og bryr seg om meg.

Jeg vil så gjerne bli glad, vise verden hvem jeg er og jeg vil lære å slappe av.

Kan jeg lære det alene.

Anonymous poster hash: 60fb4...263

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du vil ikke klare det på egenhånd - en psykolog kan hjelpe deg

Anonymous poster hash: 1dc8a...60d

Skrevet

Flere? Noen som vil fortelle hva som skjer hos en psykolog?

Jeg kan prøve å gjøre noe lignende hjemme.

Anonymous poster hash: 60fb4...263

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...