Gå til innhold

Noen som har erfaring? Voksenopplæring og utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 26 år og i mangel på VGS. Jeg angrer som søren på at jeg ikke har gått videregående (hoppet ut etter et par mnd), men har alltid følt at det er for sent. Samtidig har jeg ikke vært motivert, og ikke følt at det er noe poeng i å begynne på noe jeg "vet" jeg ikke vil fullføre.

Men nå har tankene mine snudd. Jeg føler meg konstant mislykket, dum og utenfor fordi jeg ikke har utdannelse og skolegang.  Men det er jo kun én person som kan gjøre noe med dette, og det er meg selv.
Og selvfølgelig er det ikke for sent, jeg har forhåpentligvis 50+ gode år igjen, og å bruke noen år av dem til å sanke kunnskap og en utdanning  ser ikke så ille ut lengre.

I tillegg er jeg 100% aleneforsørger, og har søkt jobber i 1 år uten at jeg får napp, fordi jeg ikke er fleksibel nok og rett og slett fordi jeg er alenemor.Dette er utrolig frustrerende, men mulighetene vil jo være større dersom jeg har en utdanning. 
Jeg har jo en del fordeler som aleneforsørger, og i følge andre vil NAV "betale" for studier. Jeg har egentlig ikke peiling på dette, men har hørt at man får utvidet OS hvis man er i studier. 
Må jo påpeke at jeg ikke gjør dette for pengene sin skyld, men jeg hadde neppe gjort det dersom jeg ikke fikk støtten til å gjøre det. Og det er jo en enorm mulighet for meg, føler meg kjempeheldig som kan få denne muligheten og vil gjerne ta den.

Så her kommer spørsmålene.

Er det slik at voksenopplæring kun er 3 fag? Og hvor lang tid tar det å fullføre en voksenopplæring?
Hvordan søker man? 
Jeg sliter også med unnvikende personlighetsforstyrrelse, og tanken på å komme opp til en muntlig eksamen er en av grunnene til at jeg aldri har tenkt tanken om studier før. Jeg ville mest sannsynlig ikke møtt opp til en muntlig eksamen. 
Finnes det en måte å "kreve" skriftlig eksamen dersom man har legeerklæring? 
(Jeg vil nok klare å presse meg til en muntlig dersom det ikke finnes andre alternativer)

Jeg er helt blank og kan ingenting om dette. 
Skal i møte med NAV til neste uke. Har egentlig bedt dem om å hjelpe meg med nytt kurs eller praksisplass, men jeg tenkte å ta opp muligheten for å ta VGS. 

Håper noen kan svare :)

Anonymous poster hash: 7a902...479
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Videregående på voksenopplæring er som regel lagt opp etter 23/5 regelen. Det vil si at for å få studiekompetanse denne veien må man være minst 23 år,og ha minst fem års fulltids arbeidserfaring (kan eventuelt ha jobbet deltid over flere år, slik at det tilsvarer ful tid i fem år.). Jeg tror også at man kan få fratrekk for å ha gått hjemme med egne barn, men det er jeg ikke sikker på. I tillegg må du ha bestått studiekompetansefagene. Når du har bestått disse fagene trekker de fra et år på arbeidspraksisen for skolegangen. Jeg forstår ikke hvorfor i allverden de ikke heller bare kaller det 23/4, da alle jo må ha disse fagene som så regnes som et år, men det er nå litt på siden... 

Fagene det er snakk om er Norsk (hovedmål og sidemål), matte, engelsk, samfunnslære, naturfag og nyere historie. Da jeg gjorde dette for noen år siden tok jeg alle fagne på et år. Det er mulig å dele det opp å ta noen fag et år, og resten neste år, hvis man synes det blir for mye med seks fag. 

Der jeg gikk fikk vi standpunktkarakter i alle fag, og ble trukket ut til skriftlig eksamen i ett fag,og muntlig i ett annet. Men jeg tror opplegget er forskjellig på de forskjellige skolene. Jeg vet ikke om det er mulig å bli fritatt fra muntlig eksamen med en legeattest, men det går jo an å prøve. Hvis det ikke går kan du jo se på det som en mulighet til selvutvikling. Siden du i dag tenker at du tror du ville klare å presse deg til å møte opp, er det å klare muntlig eksamen kanskje ikke like langt unna som det har vært tidligere? Det kan kanskje hjelpe å trene seg på forhånd? Og å snakke med læreren som har faget. På en muntlig eksamen er det som regel den læreren du har hatt i faget som stiler spørsmålene,også er det en sensor der i tillegg,som kanskje legger inn noen oppfølgingsspørsmål. Hvis du kjenner læreren godt,og han eller hun kjenner til problemene dine, kan det kanskje gi deg den støtten du trenger for å klare å gjennomføre?

Lykke til!

Anonymous poster hash: 79aaa...0ba
Skrevet

Jeg har langt over 5 års arbeidserfaring så det er ingen problem. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at alle må ha bestått studiekompetansefagene? Er det disse 6 fagene du snakker om, eller er det noe man må ha på forhånd? 

Skrevet

Du må bestå de 6 fagene ja. Samfunnsfag, historie, norsk, engelsk , Naturfag og Matte. Elles så er det mulig å gå helse og oppvekst. 2 år skole og et år påbygg eller 2 år skole og 2 år lærling.

Skrevet

Du må bestå de 6 fagene ja. Samfunnsfag, historie, norsk, engelsk , Naturfag og Matte. Elles så er det mulig å gå helse og oppvekst. 2 år skole og et år påbygg eller 2 år skole og 2 år lærling.

Jeg har veldig lyst til å jobbe med barn. Barnevern eller adopsjonsformidler eller lignende. Er helse og oppvekst riktige veien å gå da?

Skrevet (endret)

Barnevern er høyskoleutdanning som regel. Da må du ha studiekompetanse . Men du kan gå 2 år helse og oppvekst + et påbyggingsår. Da får du generell studiekompetanse. Eller du kan ta 6 fag på et år istedet . Fristen er ute for å søke nå i år, hvis du ikke er rask og søker nå. Da kan det hende du får plass:)

Jeg kom ikke opp i muntlig eksamen.

Endret av *Smiley*
Skrevet

Jeg har langt over 5 års arbeidserfaring så det er ingen problem. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at alle må ha bestått studiekompetansefagene? Er det disse 6 fagene du snakker om, eller er det noe man må ha på forhånd? 

Ja, de seks fagene som jeg snakker om kalles ved en samlebetegnelse for studiekompetansefagene.

Anonymous poster hash: 79aaa...0ba

Skrevet

Beklager men jeg forstår ikke dette..
Dokumentere at jeg har fullført og bestått alle de 6 fagene? Det er jo nettopp derfor jeg er nødt til å ta vgs som voksen? For å få studiekompetanse? Jeg har jo ikke vgs fra før..? Eller mener de fra u.skolen?

For å få generell studiekompetanse med 23/5-regelen må du oppfylle tre vilkår:

1

Du må fylle 23 år eller meir det året du søkjer om opptak.

2

Du må dokumentere at du har fullført og bestått alle dei seks studiekompetansefaga.

3

Du må dokumentere minst 5 års arbeidspraksis og/eller utdanning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...