Gå til innhold

Deling av klasse, veldig fortvilet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klassen til sønnen min, skal deles i 3 klasser. Er 2 klasser nå. Sønnen min er veldig stille, sår og var, bruker veldig lang tid på å bli trygg, og få venner. Han har fått to bestevenner i klassen, og disse leker veldig bra sammen. Har de prøvd å ha lekegrupper med andre, så løper de fra sønnen min, og han må da gå alene. Så for han har de to vennen betydd utrolig mye. Er 3 andre gutter han leker litt på skolen med og, men ikke mye. De holder han og utenfor noen ganger.

Så fikk vi klasseliste i dag, og sønnen min kom ikke i klasse med bestekompisene sine. Han kom i klasse med en av de 3 guttene han leker litt med. Men det er den han leker minst med. Resten av guttene leker han aldri med. De vil jo heller ikke leke med han. Og hvis den ene gutten han leker litt med, leker med noen av de andre, så blir jo min sønn helt alene igjen, og bare holdt utenfor.

Vi har fått beskjed om at vi får ikke bytte, samme hva grunnen skulle være.

De er fullstendig klar over de problemene med min sønn. Og har de da virkelig lov til å gjøre dette. De sørger jo for at han blir ensom og utenfor.

Jeg er så fortvila, og aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Skal sende mail til både rektor og lærer i helgen. Men aner ikke hva jeg gjør hvis de fortsatt nekter bytte.

Jeg kommer da til og kreve møte med de.

Og hva hvis bytte ikke går, så ender det opp med at min sønn, går alene, mister bestevennene sine fordi de går i en annen klasse, og har ingen å leke med. Kan da skolen holdes ansvarlig. For de velger jo dette.

Anonymous poster hash: 8966b...9bc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende det går mye bedre enn du tror.

Hvor gamle er barna, de modnes jo fra måned til måned og de vokser veldig med utfordringene de får. Nå har de jo splittet den andre guttegjengen også, og det at gutten din nå kommer i klasse med den ene gutten som jo nå mister sine to bestevenner gjør kanskje at han og sønnen din søker sammen.

De som har laget de nye klasselistene observerer barna hver dag og kan faktisk mer og skolehverdagen til sønnen din. Prøv å stole på dem, gjør et forsøk.

Det er jo uansett begrenset hvor mye de leker i timene, de gamle vennene møter hverandre ute i friminuttene.

Din negativitet ligger tykt utenpå deg nå, og gutten din fanger det opp. Det gjør han mer usikker og engstelig enn forandringene som skjer på skolen!

Vær positiv og snakk positivt om forandringene, oppmuntre gutten din, la han føle mestring ved dette så skal du se han vokser på det.

Men skulle alt gå skeis, DA må du ha et møte med skolen og skrive mailene dine, men ikke før du faktisk vet hvordan det går.

Anonymous poster hash: 33ba6...61f

Skrevet

Enig med nr. 2.

Da jeg gikk på barneskolen ble tre klasser omgjort til to. I den klassen som ble delt var det ville protester fra både barn og foreldre. Men etter et par-tre uker på skolen så var ting begynt å normaliseres, og de problemene de trodde det kunne bli pga. de som hadde kommet i ulike klasser, de kom aldri. De ble godt integrert i sine nye klasser, lekte noe med hverandre i friminuttene, men mer og mer så ble nyklassene ordningen også i friminuttene. De som før hadde gått i samme klasse bodde nesten alle i samme nærområde, så de fortsatte lek på fritiden slik de alltid hadde gjort.

Som nr. 2 sier, pass på slik at gutten din ikke fanger opp dine negative energier og bekymringene dine. Det kan godt være at de som har bestemt delingen har gjort det med hensikt, at de ser at dette vil gi gutten din en ny sjanse for å få flere venner. Det er ofte vanskelig å bryte ut av et mønster når man går i samme vaner som tidligere. Når vaner og omgivelser endres så er det også enklere å endre mønster og adferd. Så det kan godt være at dette blir veldig positivt for gutten din også.

Og om det ikke skulle bli det, da tar du samtalen med skolen.

Anonymous poster hash: a71c3...60e
Skrevet

HI her.

Jeg gjør det nok litt verre enn det er. Men sønnen min sliter virkelig med å bli venner med andre. Han er så stille, sjenert, utrygg og sår. Da han startet i 1.klasse, gikk han helt alene i 2 måneder uten noen å leke med, jeg måtte jo kontakte skolen mange ganger før de tok tak i det. Og da fikk han en venn først, så en til. Og på 2 år, har de blitt litt flere. Og de andre barna holder han utenfor, løper fra han. Så jeg reagerer uansett kraftig på hva skolen har gjort.

Uansett skal jeg høre om bytte, så be om et møte med de, om hvilke planer de har, for at dette skal gå bra for min sønn. Og hva hvis det ikke går bra.

Kan legge til at samme lærer tok ikke tak i en blanding av erting/mobbing som min datter ble utsatt for. det skjedde ikke noe før de fikk byttet lærer et halvt år etterpå. Og da hadde gått fra 2 barn som mobbet henne, til hele klassen. Og jeg er vel ikke en mor som er likt der bort. Jeg har hatt ganske mange møter med skolen grunnet mobbingen av min datter.

Og til sønnen min er jeg positiv, vi har allerede avtalt å ta med den gutten han leker litt med som kommer i klassen hans. Vi får prøve å bygge opp det vennskapet. De to bestekompisene hans bor langt unna her, sånn man må kjøre bil. Så han får ikke lekt med de på fritiden.

Skrevet

Stå på, ikke gi deg. Å ha kompiser betyr utrolig mye i den alderen, og for et barn som ditt som ikke har lett for å få nye venner betyr det ekstra mye.

Vi har vært litt i samme situasjon, og fikk gehør. Skolen forstod situasjonen og var enig i at det var en unødvendig situasjon å sette barnet i. Heldigvis.

Anonymous poster hash: fe630...3b3

Skrevet

<3

Anonymous poster hash: ff268...520
Skrevet

Inviter venner fra den nye gruppa hjem så ofte dere kan. Enklere å bli kjent da:)

Anonymous poster hash: d457a...c19

Skrevet

Bruk sommerferien til å bli kjent med noen av de i den nye klassen.

Inviter en gutt med hjem, så kan de ble kjent i trygge omgivelser hjemme.

Hvilken lærer har han fått etter klassebytte? Læreren har mye å si.

Vennskap kan endre seg i løpet av en sommer!

Hva med aktiviteter på fritiden? Er det noe som flere gutter i klassen er med på? Kan gutten din bli med? Det er viktig å være med på de sosiale arenaene.

Anonymous poster hash: d2ec8...da8

Skrevet

Når du er i dialog med skolen, pass på at du har lest den opp om psykososialt arbeidsmiljø for barna. Opplæringsloven §9a. Hvis du er bekymret skal det iverksettes enkeltvedtak, det skal være skriftlig og det skal følges opp.

Anonymous poster hash: babcf...423

Skrevet

Så utrolig dårlig av skolen! Jeg har en sønn som sliter med det sosiale, og vennskap. Og da er det ikke, som noen av dere sier, bare å invitere med hjem så ordner det seg. Han har to, ingen andre. Vi har virkelig prøvd, men uten hell. Han synes det sosiale er vanskelig, nekter barnebursdag, eller andre tilstelninger som kunne hjulpet ham. For ham ville det å bli splittet fra sine to venner vært skikkelig krise!

Anonymous poster hash: b8a42...1d0
Skrevet

Om både datteren din og sønnen din er ofre for vanskeligheter ift sosiale realsjoner  -må du kanskje vurdere og gi din egenrolle et blikk...?

Anonymous poster hash: b67c3...5c7
Skrevet

HI her.

Han vil ikke ha besøk av de han ikke kjenner, dette er jo barn som har løpt fra han på skolen, som viser han at de ikke vil leke med han. Men de har aldri plaget han, og han har jo hatt sine venner. Så sånn har det fungert veldig bra.

Og fritidsaktiviteter har vært veldig vanskelig, vi har prøvd mange. Fotball er det store her, og i fjor så spilte jeg så mye fotball med sønnen min, for å prøve å få han til å like det. Men han hater det, også takler han ikke store folkemengder, så han klarer bare ikke å gå ut på banen da de skal spille. Han holder på med sykling, men akkurat startet, og ingen i klassen går på det.

Skrevet

Om både datteren din og sønnen din er ofre for vanskeligheter ift sosiale realsjoner  -må du kanskje vurdere og gi din egenrolle et blikk...?

Anonymous poster hash: b67c3...5c7

Så barn som ikke er helt A4, skal man få lov til å mobbe? Barn som blir mobbet, blir det fordi det er noe galt med foreldrene?

Du burde gjøre noe med holdningene dine, og håper ikke du fører noe over dette på barna dine.

Mine barn er forskjellige som natt og dag. Men det de begge har til felles, er at de er veldig snille, omsorgsfulle og bryr seg om de rundt seg. Jeg er utrolig stolt av de. Men datteren min er talentfull danser, utrolig sosial, blir venn med alle, og veldig pen. Hun startet på ny skole i 5. klasse, og ble veldig fort populær hos både jentene og guttene. Det var det to jenter som ikke tålte, og sånn startet det. Vi fikk og raskt slutt på det. Og hva var min feil i dette?

Hjemme hos og er det åpent hjem, barna får alltid ta med venner hjem.

Skrevet

Jeg skjønner at du er fortvilet, dette høres ikke noe greit ut. Samtidig kan det hende at de som har satt sammen de nye klassene har informasjon som du ikke har. Jeg ville derfor i første omgang tatt kontakt med skolen og spurt, helt uten å anklage, hvilke tanker som lå bak sammensettingen av de nye klassene. Det kan jo hende at de faktisk har tenkt på sønnen din,ser at han har lite kontaktnett, og har satt ha i klasse med andre som han per i dag har lite å gjøre med, men som de tror han egentlig kan passe godt sammen med? Hvis skolen kan komme med en gjennomtenkt grunn for hvorfor de har valgt som de har valgt, som du også synes høres fornuftig ut, tenker jeg at det kan være en god ide å prøve. Hvis de derimot bare har skramlet sammen klasser uten å tenke gjennom konsekvensene for din sønn, mener jeg at du er i din fulle rett til å protestere kraftig. 

Anonymous poster hash: 90155...c61
Skrevet

På mange måter kan det også være positivt fordi de blir splitta litt . Og de kanskje kan få venner på tvers av gruppene . På skolen til barnet vårt er de en stor gjeng som leker mye sammen . Barnet vårt har ett par han kaller bestevenner , selvom det fint kan leke med mange andre . Ett av barna er veldig sjenert , og blir alltid inkludert med de alle . Men sett at det sjenerte barnet ofte "krever " det ene barnet det er veldig trygg på å dermed kan utestenge andre pga det ikke vil være med de andre . Sier ikke at er samme situasjon , mener bare at det kanskje kan bli lettere å få nye venner når man blander litt :)

Anonymous poster hash: 212b7...6d0

Skrevet

Hvis dette gjelder Konnerud skole er vi flere foreldre som er langt fra fornøyd med delingen.

Anonymous poster hash: d3248...9fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...