Gå til innhold

Jernmangel og anemi- det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller snakker vi alvorlig jernmangel ved anemi?

Anonymous poster hash: 045ee...37c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er to forskjellige tilstander som kan opptre sammen eller hver for seg. 

Anonymous poster hash: 04bca...a4e
Skrevet

Æææ, tenkte jo helt feil her nå😏 takk for svar!

Anonymous poster hash: 045ee...37c

Skrevet

Men hvis man har lav blodprosent,- så har man jernmangel,- eller? jeg fikk jo jerntabletter for det...

Sorry for og "Kuppe tråd"....

Men jeg har fått påvist lav blodprosent. 11,2% Ikke veldig lavt, men har ligget på 14% hele tiden. (fikk jeg vite fra legen) sist jeg målte var i 2012, da var den også 14%..

hva kan dette skyldes? Jeg har ikke hatt menstruasjon siden jeg brente slimhinner i 2010.  Kan man ha lav blodprosent,- men ok jernlager,- eller lite jern og ok blodprosent? Eller?

EN liten ting til, når vi er inne på jerntabletter. Etter en liten uke ble avføringen nesten svart. Noe jeg lærte er helt vanlig...Men nå er farge "vanlig igjen",- selv om jeg tar jerntabletter fortsatt. Trodde det ville "forbli" svart,- er det vanlig at det går over?

Herregud, alt man lurer på. bra man er anonym :)

Anonymous poster hash: 3ddb6...145
Skrevet

? Det du kanskje mener er at der finnes mange årsaker til anemi ( lav blodprosent / blodmangel), jernmangel er bare en av dem.

Men forøvrig er det jo riktig , at jernmangelanemi er tegn på alvorlig jernmangel. Ved mild jernmangel vil man ikke ha anemi.

Anonymous poster hash: ef3b9...236

Skrevet

Men hvis man har lav blodprosent,- så har man jernmangel,- eller? jeg fikk jo jerntabletter for det...

Sorry for og "Kuppe tråd"....

Men jeg har fått påvist lav blodprosent. 11,2% Ikke veldig lavt, men har ligget på 14% hele tiden. (fikk jeg vite fra legen) sist jeg målte var i 2012, da var den også 14%..

hva kan dette skyldes? Jeg har ikke hatt menstruasjon siden jeg brente slimhinner i 2010. Kan man ha lav blodprosent,- men ok jernlager,- eller lite jern og ok blodprosent? Eller?

EN liten ting til, når vi er inne på jerntabletter. Etter en liten uke ble avføringen nesten svart. Noe jeg lærte er helt vanlig...Men nå er farge "vanlig igjen",- selv om jeg tar jerntabletter fortsatt. Trodde det ville "forbli" svart,- er det vanlig at det går over?

Herregud, alt man lurer på. bra man er anonym :)

Anonymous poster hash: 3ddb6...145

Du kan ha lav blodprosent av mange grunner , feks lav jern, lav B12, lav folat osv. Vanligvis vil jo legen din teste for dette hvis HB er lav. Slik at dersom du har fått jerntabletter, er det fordi du har lav jern.

Anonymous poster hash: ef3b9...236

Skrevet

Infeksjon kan også gi lav blodprosent

Anonymous poster hash: 512c9...c5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...