Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #1 Skrevet 11. juni 2015 Tar dere alle anbefalte reisevaksiner? Ser her https://www.vaksinekart.org/default.aspxog de anbefaler jo reisevaksiner nesten over alt. Vi har f.eks vært flere ganger på kypros uten å tatt eller gitt barna noen vaksiner. Hvor viktig er disse vaksinene? Burde vi vaksinert oss? Hva gjør dere? Anonymous poster hash: 64e1f...f5b
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #2 Skrevet 11. juni 2015 Ja, jeg tar alle anbefalt vaksiner. De fleste vaksinene som er nevnt i Kypros er jo vaksiner du trenger uansett hvor du er. Altså og i Norge. Vil anbefale det å friske opp difteri, kikhoste, stivkrampe og polio. Alle disse fire kan du ta sammen i ett stikk. Hepatitt A har jeg også siden jeg reiser en del. Hygienestandarden er ikke alltid så bra som I Norge, og når jeg fint kan unngå leverbetennelse med vaksinen gjør jeg det. Anonymous poster hash: 86a18...678
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #3 Skrevet 11. juni 2015 Vi har ikke re-vaksinert oss heller. Jeg ser ikke behov for det. Om det var så viktig så hadde vel legen tatt det opp. Ser på priser på reisevaksiner. Det koster jo flere tusen for en familie på 4. Jeg vil ikke betale dette hvis det egentlig ikke er nødvendig. Jeg kjenner mange som reiser mye og de fleste sier at de reiser uten å vaksinere seg. Ingen av de er blitt syke. Noen som kjenner noen som faktisk er blitt syke? Anonymous poster hash: 64e1f...f5b
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #4 Skrevet 11. juni 2015 Tar selvfølgelig alle reisevaksiner. Har du reist uten kan du faktisk ikke vite om det har gått bra på mange år. Håper virkelig folk tenker seg bedre om enn å utsette små barn for unødvendig alvorlig sykdom. Anonymous poster hash: f9cfc...1fd
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #5 Skrevet 11. juni 2015 Vi har ikke re-vaksinert oss heller. Jeg ser ikke behov for det. Om det var så viktig så hadde vel legen tatt det opp. Ser på priser på reisevaksiner. Det koster jo flere tusen for en familie på 4. Jeg vil ikke betale dette hvis det egentlig ikke er nødvendig. Jeg kjenner mange som reiser mye og de fleste sier at de reiser uten å vaksinere seg. Ingen av de er blitt syke. Noen som kjenner noen som faktisk er blitt syke? Anonymous poster hash: 64e1f...f5b Hvor lenge mener du staten eller andre skal holde deg i hånda og fortelle deg alt du skal gjøre? Selvfølgelig har vi revaksinert oss. Siden jeg har passet 40 år har jeg gjort det flere ganger. Heoatitt a vaksine er også viktig å ha og har du tatt begge sprøytene varer de livet ut. Har dere ikke råd til vaksiner har dere ikke råd til å dra til utlandet og egentlig ingen andre steder heller. Anonymous poster hash: 2b5a2...4c9
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #6 Skrevet 11. juni 2015 Jeg forstår at dere som har svart mener vi bør vaksinere oss, men som nevnt, jeg kjenner ingen som har blitt syke ved reise, og aldri hørt om noen som er blitt smittet her hjemme pga. manglende re-vaksinering. Jeg kjenner mange som reiser mye uten vaksiner, så kjangsen for å bli smittet må jo være minimal. Men klart, det er jo en grunn til jeg forhører meg litt nå. Det er ikke at vi ikke har råd, men jeg vil ikke kaste bort flere tusen om det ikke er nødvendig. Anonymous poster hash: 64e1f...f5b
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #7 Skrevet 11. juni 2015 Vi voksne har revaksinert oss, og alle har tatt hepatitt a og b.. Minste er for liten til hepatitt c enda. Anonymous poster hash: 28033...95f
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #8 Skrevet 11. juni 2015 Vi voksne har revaksinert oss, og alle har tatt hepatitt a og b.. Minste er for liten til hepatitt c enda. Anonymous poster hash: 28033...95f Vaksine mot Hepatitt c? Anonymous poster hash: 64e1f...f5b
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #9 Skrevet 11. juni 2015 Ser at til og med folkehelseinstituttet sier at hepatitt A vaksine er ikke så nødvendig lenger. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6564&MainContent_6263=6496:0:25,6565&Content_6496=6178:115237:25,6565:0:6562:1:::0:0 Anonymous poster hash: 64e1f...f5b
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #10 Skrevet 11. juni 2015 Vi voksne har revaksinert oss, og alle har tatt hepatitt a og b.. Minste er for liten til hepatitt c enda. Anonymous poster hash: 28033...95f Vaksine mot Hepatitt c? Anonymous poster hash: 64e1f...f5b Ja? http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/infeksjoner/hepatitt-c-2208.html Anonymous poster hash: 28033...95f
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #11 Skrevet 11. juni 2015 Vi voksne har revaksinert oss, og alle har tatt hepatitt a og b.. Minste er for liten til hepatitt c enda. Anonymous poster hash: 28033...95f Vaksine mot Hepatitt c? Anonymous poster hash: 64e1f...f5b Ja? http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/infeksjoner/hepatitt-c-2208.html Anonymous poster hash: 28033...95f Fra linken din: Det finnes ingen spesiell behandling mot den akutte infeksjonen med viruset. Det finnes heller ikke noen vaksine mot hepatitt C virus Anonymous poster hash: 64e1f...f5b
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #12 Skrevet 11. juni 2015 Vi har ikke re-vaksinert oss heller. Jeg ser ikke behov for det. Om det var så viktig så hadde vel legen tatt det opp. Ser på priser på reisevaksiner. Det koster jo flere tusen for en familie på 4. Jeg vil ikke betale dette hvis det egentlig ikke er nødvendig. Jeg kjenner mange som reiser mye og de fleste sier at de reiser uten å vaksinere seg. Ingen av de er blitt syke. Noen som kjenner noen som faktisk er blitt syke? Anonymous poster hash: 64e1f...f5b Derfor tar jeg det opp med deg nå. Jeg er også lege. Jeg synes fastlegene burde blitt mye flinkere til å informere om oppfriskning av vaksiner. Det er selvsagt liten sannsynlighet for at du blir syk av disse sykdommene, men dersom du blir kan det få fatale konsekvenser. Et lite stikk og noen kroner er det absolutt verdt. Grunnen til at mange tenker at det ikke er nødvendig siden det er jo så få som blir syke er jo nettopp fordi de fleste er vaksinert og derfor sprer ikke smitten seg. I andre land hvor disse vaksinene ikke er vanlige, er disse sykdommene dessverre ikke sjeldne. Hvis alle her hjemme da slutter å vaksinere seg fordi det ikke er "nødvendig", vil sykdommer bryte ut igjen. Angående hepatitt kan det ta mange år før du merker noe til det. Dessuten, at andre ikke har blitt syke, er ikke noe garanti for at du aldri vil bli syk på tur. Anonymous poster hash: 86a18...678
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #13 Skrevet 11. juni 2015 Nei, vaksinerer ikke Anonymous poster hash: 70f37...1ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå