Boffen72 Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Hei ! Jeg har frem til nå betalt kr. 1800.- pr. mnd. til barnets mor. ( Avtale gjennom advokater ) Datteren våres er 11 år. Utgiftene skulle dekke alt. Da jeg nå blir ufør, kontaktet jeg NAV, og de fastsatte beløpet til kr. 0.- pr mnd. blant annet på grunn av at jeg har barnet gjennomsnittlig 9,16 netter pr. mnd. NAV begrunnet det med at far tjener ca. 350 000.- og mor ca 630 000.- Nå vi mor at jeg skal betale 50 % av alle klær.+ betale alle klær som skal brukes hos meg. I tillegg må jeg betale 50 % av fritidsaktiviteter... Er dette rimelig ??? Endret 10. juni 2015 av Boffen72
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 Nei. Det som hadde vært rimelig, var at du fortsatte å betale 1800 pr mnd. Hva syns du selv er rimelig å betale for å forsørge barnet ditt? Anonymous poster hash: 3782f...e4e
Gjest Me2u Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Men om nav har satt barnebidraget til 0,- så er det vel ikke noe mor kan kreve? Men som en god far så bidrar du jo der du kan da det ikke rettferdig at mor skal betale alt. Det er tross alt ditt barn også.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 Mor kan såvidt jeg har forstått ikke kreve noe annet enn at du dekker mat og andre løpende utgifter ved samvær. Jeg personlig synes imidlertid det er rimelig at du også kjøper inn klær som datteren din kan ha hos deg, ettersom du slipper helt unna bidrag. Anonymous poster hash: d0bfe...750
Boffen72 Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #5 Skrevet 10. juni 2015 Mor kan såvidt jeg har forstått ikke kreve noe annet enn at du dekker mat og andre løpende utgifter ved samvær. Jeg personlig synes imidlertid det er rimelig at du også kjøper inn klær som datteren din kan ha hos deg, ettersom du slipper helt unna bidrag. Anonymous poster hash: d0bfe...750 Jeg kjøper inn klær som hun har da hun er hos meg,
BareMas Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Du burde sørge for å ha alt hun måtte trenge iløpet av samvær. Det gjør det enklere for både deg, mor og barnet at man skal slippe å tenke på hvor er ditt, hvem har hva, husk å sende med ditt og datt. Det er rimelig når du ikke betaler noe bidrag.
Boffen72 Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #7 Skrevet 10. juni 2015 Men om nav har satt barnebidraget til 0,- så er det vel ikke noe mor kan kreve? Men som en god far så bidrar du jo der du kan da det ikke rettferdig at mor skal betale alt. Det er tross alt ditt barn også. Moren vil ikke kjøre / levere barnet hit, så jeg henter datteren min på skole torsdag, kjører til skole fredag + henter. Leverer også til mor på mandager. Blir ca 38 mil hver 14. dag Bare drivstoffpriser blir 570 + bomringer, forsikring og veiavgift.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Men om nav har satt barnebidraget til 0,- så er det vel ikke noe mor kan kreve? Men som en god far så bidrar du jo der du kan da det ikke rettferdig at mor skal betale alt. Det er tross alt ditt barn også. Moren vil ikke kjøre / levere barnet hit, så jeg henter datteren min på skole torsdag, kjører til skole fredag + henter. Leverer også til mor på mandager. Blir ca 38 mil hver 14. dag Bare drivstoffpriser blir 570 + bomringer, forsikring og veiavgift. Du har ingen snøring om hva det virkelig koster å ha barn, har du vel? Anonymous poster hash: d0bfe...750
Boffen72 Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2015 Nei. Det som hadde vært rimelig, var at du fortsatte å betale 1800 pr mnd. Hva syns du selv er rimelig å betale for å forsørge barnet ditt? Anonymous poster hash: 3782f...e4e Hadde ikke vært noe problem, hvis jeg kunne jobbe.... Tidligere tjente jeg ca 600 000.-
Boffen72 Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #10 Skrevet 10. juni 2015 Men om nav har satt barnebidraget til 0,- så er det vel ikke noe mor kan kreve? Men som en god far så bidrar du jo der du kan da det ikke rettferdig at mor skal betale alt. Det er tross alt ditt barn også. Moren vil ikke kjøre / levere barnet hit, så jeg henter datteren min på skole torsdag, kjører til skole fredag + henter. Leverer også til mor på mandager. Blir ca 38 mil hver 14. dag Bare drivstoffpriser blir 570 + bomringer, forsikring og veiavgift. Du har ingen snøring om hva det virkelig koster å ha barn, har du vel? Anonymous poster hash: d0bfe...750 Hvorfor skal jeg ikke det ? Hvis du leser lenger opp, så ser du min datter er 11 år...
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #11 Skrevet 10. juni 2015 Men om nav har satt barnebidraget til 0,- så er det vel ikke noe mor kan kreve? Men som en god far så bidrar du jo der du kan da det ikke rettferdig at mor skal betale alt. Det er tross alt ditt barn også. Moren vil ikke kjøre / levere barnet hit, så jeg henter datteren min på skole torsdag, kjører til skole fredag + henter. Leverer også til mor på mandager. Blir ca 38 mil hver 14. dag Bare drivstoffpriser blir 570 + bomringer, forsikring og veiavgift. Du har ingen snøring om hva det virkelig koster å ha barn, har du vel? Anonymous poster hash: d0bfe...750 Hvorfor skal jeg ikke det ? Hvis du leser lenger opp, så ser du min datter er 11 år... Vel, ut fra den siste uttalelsen din virker det ikke sånn. Da ville du visst at 570,- er en dråpe i havet... Forsikring og veiavgift betaler man da uansett. Anonymous poster hash: d0bfe...750
Boffen72 Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #12 Skrevet 10. juni 2015 Jeg betaler også selv for fritidsaktiviteter, hun har hos meg....
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #13 Skrevet 10. juni 2015 Blås i hva mor sier og forlanger. Hun tjener veldig godt og klarer seg godt. Det du bør gjøre er å holde klær til henne selv. Spare litt hver mnd så du kan kjøpe ny sykkel eller andre ting hun trenger,når du har råd til det. Anonymous poster hash: 804bf...ae3
Boffen72 Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #14 Skrevet 10. juni 2015 Men om nav har satt barnebidraget til 0,- så er det vel ikke noe mor kan kreve? Men som en god far så bidrar du jo der du kan da det ikke rettferdig at mor skal betale alt. Det er tross alt ditt barn også. Moren vil ikke kjøre / levere barnet hit, så jeg henter datteren min på skole torsdag, kjører til skole fredag + henter. Leverer også til mor på mandager. Blir ca 38 mil hver 14. dag Bare drivstoffpriser blir 570 + bomringer, forsikring og veiavgift. Du har ingen snøring om hva det virkelig koster å ha barn, har du vel? Anonymous poster hash: d0bfe...750 Hvorfor skal jeg ikke det ? Hvis du leser lenger opp, så ser du min datter er 11 år... Vel, ut fra den siste uttalelsen din virker det ikke sånn. Da ville du visst at 570,- er en dråpe i havet... Forsikring og veiavgift betaler man da uansett. Anonymous poster hash: d0bfe...750 [/acroT Trenger ikke bil til annet en til min datter.. Så bil, forsikring og veiavgift hadde jeg ikke trengt
Boffen72 Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #15 Skrevet 10. juni 2015 Blås i hva mor sier og forlanger. Hun tjener veldig godt og klarer seg godt. Det du bør gjøre er å holde klær til henne selv. Spare litt hver mnd så du kan kjøpe ny sykkel eller andre ting hun trenger,når du har råd til det. Anonymous poster hash: 804bf...ae3 Jeg holder klær til henne, det har jeg gjort hele tiden. Andre ting får hun også...
Boffen72 Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #16 Skrevet 10. juni 2015 Du burde sørge for å ha alt hun måtte trenge iløpet av samvær. Det gjør det enklere for både deg, mor og barnet at man skal slippe å tenke på hvor er ditt, hvem har hva, husk å sende med ditt og datt. Det er rimelig når du ikke betaler noe bidrag. Det har jeg sørget for i mange år !!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #17 Skrevet 10. juni 2015 Hva mener du selv? Hvor mye bidrar du med per mnd per dags dato (ikke inkludert bilforsikring og veiavgift, selvsagt), og hva mener du er rimelig at du bidrar med? Gi gjerne konkrete beløp her, da er det lettere å svare deg. Anonymous poster hash: 3782f...e4e
Boffen72 Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #18 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Hva mener du selv? Hvor mye bidrar du med per mnd per dags dato (ikke inkludert bilforsikring og veiavgift, selvsagt), og hva mener du er rimelig at du bidrar med? Gi gjerne konkrete beløp her, da er det lettere å svare deg. Anonymous poster hash: 3782f...e4e Fra denne mnd har jeg ikke betalt bidrag pga. vedtaket fra nav. Har ingen eksakte beløp, men jeg sørger for at hun alltid har godt med klær til alle årstider. Selvfølgelig også mat. Jeg betaler også ferieturer for henne ( Da hun er med meg ). Betaler også fritidsaktiviteter hos meg. Endret 10. juni 2015 av Boffen72
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #19 Skrevet 10. juni 2015 Det som er rimelig er at du betaler for de klærne hun har hjemme hos deg og mor betaler for det hun har hjemme hos seg. I tillegg synes jeg det er helt rimelig at du deler utgifter til fritidsaktiviteter med mor for det er ikke hennes "feil" at hun tjener mer enn deg og du skal forsørge ditt barn helt uavhengig av hva hun tjener, det er dårlig stil å bruke hennes inntekt som en grunn til ikke å bidra til egne barns fritidsaktiviteter. Det samme mener jeg gjelder alle mødre der ute. Hun har barnet mye mer enn deg pr. mnd. så hun har naturlig nok større utgifter på deres felles barn enn det du har uansett så om dere skulle begynt å telle kroner og øre ville du sett at du kommer rimeligere ut av det åkke som. Jeg mener at man ikke trenger å betale bidrag om man er med på å dele andre ting. Jeg f.eks. vil ikke ha bidrag av min datters far, jeg vil heller at han tilbringer tid med henne og er med på å dele utgiftene på de viktige greiene, jeg betaler mest siden jeg tjener mest, men det betyr ikke at han derfor skal "slippe unna", jeg jobber ikke mye for å forsørge ham. Han må kunne forsørge det han har valgt å sette til verden. Men så er vi gode venner og denne ordningen fungerer godt for oss helt uten noen innblanding fra advokater og annet tull, vi klarer fint å bli enige oss imellom. Anonymous poster hash: 4f728...c88
Boffen72 Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #20 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Det som er rimelig er at du betaler for de klærne hun har hjemme hos deg og mor betaler for det hun har hjemme hos seg. I tillegg synes jeg det er helt rimelig at du deler utgifter til fritidsaktiviteter med mor for det er ikke hennes "feil" at hun tjener mer enn deg og du skal forsørge ditt barn helt uavhengig av hva hun tjener, det er dårlig stil å bruke hennes inntekt som en grunn til ikke å bidra til egne barns fritidsaktiviteter. Det samme mener jeg gjelder alle mødre der ute. Hun har barnet mye mer enn deg pr. mnd. så hun har naturlig nok større utgifter på deres felles barn enn det du har uansett så om dere skulle begynt å telle kroner og øre ville du sett at du kommer rimeligere ut av det åkke som. Jeg mener at man ikke trenger å betale bidrag om man er med på å dele andre ting. Jeg f.eks. vil ikke ha bidrag av min datters far, jeg vil heller at han tilbringer tid med henne og er med på å dele utgiftene på de viktige greiene, jeg betaler mest siden jeg tjener mest, men det betyr ikke at han derfor skal "slippe unna", jeg jobber ikke mye for å forsørge ham. Han må kunne forsørge det han har valgt å sette til verden. Men så er vi gode venner og denne ordningen fungerer godt for oss helt uten noen innblanding fra advokater og annet tull, vi klarer fint å bli enige oss imellom. Anonymous poster hash: 4f728...c88 Men mor dekker ikke utgiftene til fritidsaktiviteter som er hos meg... Hvorfor skal jeg gjøre det hos henne ? Det at hun tjener nesten dobbelt av meg, er helt greit.... Jeg bare henviste til utregning av NAV. Vi hadde jo en avtale, men den vil hun gjøre om, og " lage mange nye regler " En annen ting, er at hun har fordel enslig særfradrag på 13177.- og utvidet barnetrygd på 11640.- Endret 10. juni 2015 av Boffen72
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #21 Skrevet 10. juni 2015 Hva mener du selv? Hvor mye bidrar du med per mnd per dags dato (ikke inkludert bilforsikring og veiavgift, selvsagt), og hva mener du er rimelig at du bidrar med? Gi gjerne konkrete beløp her, da er det lettere å svare deg.Anonymous poster hash: 3782f...e4e Fra denne mnd har jeg ikke betalt bidrag pga. vedtaket fra nav. Har ingen eksakte beløp, men jeg sørger for at hun alltid har godt med klær til alle årstider. Selvfølgelig også mat. Jeg betaler også ferieturer for henne ( Da hun er med meg ). Betaler også fritidsaktiviteter hos meg.Uten litt mer konkrete fakta er det vanskelig å svare deg. Har jenta fullstendig dobbelt sett av alle klær og sko, og mor mener du skal betale 50% av klær og sko som hun kjøper? Hva mener du med fritidsaktiviteter når jenta er hos deg, hva slags aktiviteter er dette og hvor mye koster de? Kostnaden på ferieturer er jo en selvvalgt utgift, og er akkurat så høy som en selv velger den skal være. Anonymous poster hash: 3782f...e4e
Boffen72 Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #22 Skrevet 10. juni 2015 Hva mener du selv? Hvor mye bidrar du med per mnd per dags dato (ikke inkludert bilforsikring og veiavgift, selvsagt), og hva mener du er rimelig at du bidrar med? Gi gjerne konkrete beløp her, da er det lettere å svare deg.Anonymous poster hash: 3782f...e4e Fra denne mnd har jeg ikke betalt bidrag pga. vedtaket fra nav. Har ingen eksakte beløp, men jeg sørger for at hun alltid har godt med klær til alle årstider. Selvfølgelig også mat. Jeg betaler også ferieturer for henne ( Da hun er med meg ). Betaler også fritidsaktiviteter hos meg.Uten litt mer konkrete fakta er det vanskelig å svare deg. Har jenta fullstendig dobbelt sett av alle klær og sko, og mor mener du skal betale 50% av klær og sko som hun kjøper? Hva mener du med fritidsaktiviteter når jenta er hos deg, hva slags aktiviteter er dette og hvor mye koster de? Kostnaden på ferieturer er jo en selvvalgt utgift, og er akkurat så høy som en selv velger den skal være. Anonymous poster hash: 3782f...e4e Stemmer det.... De klærne hun blir hentet i , blir hun også levert i ( nyvasket ) Jeg må sørge for egen garderobe for henne hjemme hos meg. Hun driver med hunder... lydighet og agility.. er på en del kurs og konkurranser ( fra 150.- - 1500.- )
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #23 Skrevet 10. juni 2015 Jeg syns du skal kun betale ting til barnet når jentungen er hos deg, siden du har jo tross alt henne ganske ofte. Mor til barnet tjener ganske bra, og jeg regner med hun får alt tilhører alenemor kan få tidligere. Dessuten er det du som både henter og bringer henne, det koster det også. Hadde situasjonen vært det motsatte, at du er kvinnfolk og eksen din er en mann, så hadde du nok fått mer støtte her inne. Typisk Dib! Jeg er alenemor til ei jente på 8 år. Hun er hos faren 40% av tida. Siden jeg tjener langt mer enn han, over 250 000 i året, får jeg rundt 600kr fra far. Om min datter ønsker seg dyre ting som sykkel, trampoline osv så kjøper vi det i lag ifb med bursdag og julegaver. Eksen min sparer dessuten en liten sum til henne hver måned, noe som jeg syns er kjempe flott. For min del syns jeg det er mer viktig at far har råd å være i lag med jentungen enn at han betaler meg en høy sum slik at det går utover henne under samværet deres. Siden jeg har full omsorg for barnet vårt, er det mitt ansvar å kjøpe de nødvendig ting til daglig opphold. Anonymous poster hash: 8ac30...b80
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #24 Skrevet 10. juni 2015 Hva mener du selv? Hvor mye bidrar du med per mnd per dags dato (ikke inkludert bilforsikring og veiavgift, selvsagt), og hva mener du er rimelig at du bidrar med? Gi gjerne konkrete beløp her, da er det lettere å svare deg.Anonymous poster hash: 3782f...e4e Fra denne mnd har jeg ikke betalt bidrag pga. vedtaket fra nav. Har ingen eksakte beløp, men jeg sørger for at hun alltid har godt med klær til alle årstider. Selvfølgelig også mat. Jeg betaler også ferieturer for henne ( Da hun er med meg ). Betaler også fritidsaktiviteter hos meg.Uten litt mer konkrete fakta er det vanskelig å svare deg. Har jenta fullstendig dobbelt sett av alle klær og sko, og mor mener du skal betale 50% av klær og sko som hun kjøper? Hva mener du med fritidsaktiviteter når jenta er hos deg, hva slags aktiviteter er dette og hvor mye koster de? Kostnaden på ferieturer er jo en selvvalgt utgift, og er akkurat så høy som en selv velger den skal være.Anonymous poster hash: 3782f...e4e Stemmer det.... De klærne hun blir hentet i , blir hun også levert i ( nyvasket ) Jeg må sørge for egen garderobe for henne hjemme hos meg. Hun driver med hunder... lydighet og agility.. er på en del kurs og konkurranser ( fra 150.- - 1500.- ) Takk, da ble det litt lettere å svare deg Det er ikke rimelig at du skal betale 50% av jentas garderobe hos mor. Heller ikke ytterlige utgifter til fritidsaktiviteter. Mor er forøvrig også forpliktet til å betale 50% av reiseutgiftene til/fra samvær. Anonymous poster hash: 3782f...e4e
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2015 #25 Skrevet 11. juni 2015 Jeg syns du har fått litt merkelige svar her, men det er litt typisk her på bim/dib. Om en stakkars mann beveger seg inn her blir han raskt sablet ned Litt fakta; -Mor tjener nesten dobbelt av far -Far er i kl 4, 9-13,99 netter? Dette er tilnærmet lik delt omsorg ift samværsklasse -Nav mener far ikke er bidragspliktig/ikke har betalingsevne Vil tro hun får de trygdene en aleneforsørger får. Og om en bidragspliktig ikke har bidragsevne får mor sikkert bidragsforskudd fra nav. Så det er vel ikke sånn at hun ikke får NOE barnebidrag, hun får det bare fra nav og ikke fra far? Jeg tenker du skal forsørge henne og holde alt av klær og utstyr når hun er hos deg (noe du allerede gjør), og heller spytte inn litt ekstra om hun trenger noe ekstra som f.eks ski/slalomutstyr, sykkel, vinterklær og støvler, send med litt lommepenger om hun skal bort osv.. Dette hjelper faktisk mye, og noe mer kan mor heller ikke kreve. Og om hun har dobbelt av din innrekt vil jeg tro hun klarer seg greit.. Jeg har en far til mine 3 barn som betaler mye mindre enn han burde. Men ifg inntekta har han ikke råd til mer, så jeg får litt bidragsforskudd fra nav. Bare det at far innimellom kjøper nye fotballsko, boblejakker, eller spleiser på sykler osv er til stor hjelp. Ville gjort som noen over foreslår, spar til henne hver måned om du har mulighet, eller overfør en 500-lapp til mor innimellom når økonomien tillater det.. Anonymous poster hash: c39a3...6c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå