Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Jeg blir sprø...! 7åringen har lagt seg til en sabla uvane med å be om mat etter leggetid, og dum som vi har vert så har vi sagt at hun kan ta en frukt på sengen. Sist tannlegebesøk hadde hun hull i en tann og jeg tenker jo at det kanskje kan komme av dette (hun spiser ellers lite sukker/snop, drikker ikke brus eller juice heller). Så nå har jeg satt meg ned og forklart henne at det er helt slutt på dette (som vi selvsagt ikke skulle begynt med i utgangspunktet..jada..trenger ingen debatt rund DET..), og at vi spiser oss mett til kvelds, og etter det så er det ikke mat før frokost igjen. Normalt sett så sovner hun greit innen tjue minutt etter kveldsstellet.. I dag spiste hun kvelds kl 18.45 (middag til kvelds) og jeg spurte om hun skulle ha mer før legging. Hun sa nei, hun var mett. Når hun var i seng kl 19.30 begynte gnaget.. Hun var sulten! Da fikk hun beskjed om at nå er det natt og ikke snakk om matservering på sengen lenger. Siden da har hun hylt, skreket, grått, kjeftet og rast opp og ned trappen og lirt av seg "dere bryr dere kun om (lillebror). Hvorfor hater dere meg sånn? Jeg er så sulten at jeg dør! Jeg er kvalm!! Jeg klarer ikke holde ut til i morgen! Gi meg mat!" I den tralten der.. Nå er hun nettopp roet seg for fem minutter siden. Jeg har stått på mitt hele veien og sagt at hun må da huske å spise seg mett til kvelds og ikke rase avgårde fra kveldsbordet for å leke når hun tydelig ikke er ferdig. Men det kjennes jo ganske fælt også, at hun ligger der og hylgriner og sier hun er så sulten... Hun drar med seg lillebror også, for når hun hyler så hyler han også (2 år). Hva hadde dere gjort? Stått på deres? Eller rett og slett gitt henne den frukten og spart dere for halvannen time hyling? Sukk :-( Anonymous poster hash: 003e9...cc0
HeltAnonym Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 Stå på ditt, hun må lære seg å spise seg mett når det er mat! Ikke gi annet enn vann etter leggetid og tannpuss..
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Stå på ditt, ja.. men prøv å være mild, forståelsesfull og trøstende.. 😊 Anonymous poster hash: 7914e...fcc
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 Du må for all del ikke gi etter! Hun skaper seg, hun/dere har fått en uvane med den frukten — hold ut protestene :-) Anonymous poster hash: 990b4...b8b
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 Min 6-åring kan heller ikke legge seg om kvelden uten å spise en frukt først, men vi tar det i stuen før tannpuss og kveldsstell da. I dag spiste vi middag klokken seks og siden det var litt sosialt samvær her ble det også to stykker sjokoladekake på henne etter middag. Likevel måtte hun ha et eple før sengetid, så klokken fem på halv åtte fortet hun seg å spise eple før hun skulle på badet Prøv å forandre på vanen, det er helt greit med litt frukt til kvelden, men det må jo tas før tannpuss og legging.... Anonymous poster hash: 362f2...6ca
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Å endre en dårlig vane krever litt, men du gjør nok ikke feil i å si at nei, det må spises _før_ leggetid. Og ikke minst før tannpuss. Anonymous poster hash: 2984a...f1e
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 Middag til kveldsmat er egentlig litt dumt. Merker selv et søtsug en halvtime etter middag, så det er sikkert denne følelsen hun forveksler med sult. Hva med å tilby henne en brødskive med noe søtt på som dessert/tillegg til middagen, evt frukt såklart. Da får hun dekket dette behovet før leggingen. Prøv det :-) Anonymous poster hash: 2d5b2...f41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå