Gå til innhold

Hva betyr ekteskapet for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer vil ikke gifte seg, jeg vil...typisk problemstilling sikkert:)

Han ser ikke poenget fordi han mener ekteskapet er for de kristne og at vi likegodt kan "ta hverandre i hånda og si at vi skal være sammen for alltid" selvlaget rituale..om dere skjønner.

Jeg mener ekteskapet er så mye mer enn kristendom, og ikke nødvendigvis ha noe som helst med det å gjøre heller.

Så hva betyr ekteskapet for dere? Kanskje jeg kan få han til å forandre mening;)

Anonymous poster hash: e5ab6...6fc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er ekteskapet bl.a. en økonomisk sikring. Dessuten er det for meg en naturlig formalitet, en bekreftelse på vårt forhold. Og selvfølgelig også en bekreftelse på den kjærligheten vi har for hverandre. Har for min del ingenting med religion å gjøre, vi giftet oss hos byfogden.

Anonymous poster hash: af8ed...6d5

Skrevet

For meg betyr bryllup en feiring av en av de største tingene i livet - at man har funnet den man vil dele livet med.

Ekteskapet er for meg økonomisk lurt, og trygt. Detver en stolthet og glede.

Anonymous poster hash: f751b...32d

Skrevet

Jeg er ikke kristen, ikke mannen heller, så vi giftet oss ikke i kirken.

For meg har ikke ekteskapet mitt noe med religion å gjøre.

Vi er gift fordi vi har valgt hverandre som livspartnere og ekteskapet er et bevis på det.

Som ektefeller er vi etter norsk lov automatisk hverandres nærmeste familie, det gir rettigheter (som arv, ansvar og innsynsrett om den ene f.eks blir liggende i koma etter ulykke osv) og ansvar (som forsørgerplikt, sameie, automatisk ligning mot hverandre på selvangivelsen osv)

Når man er gift har man på en måte tinglyst forholdet, og for meg er det godt å vite at vi er registrert som et par i alle landets registere.

Anonymous poster hash: f1d21...0b7

Skrevet

Du kan jo si til mannen din at når han dauer så kan dere kaste han i jorda og drite i begravelsen, for det er jo bare et papir på sorgen likevel. Kan like så godt sitte hjemme og sørge vel.

Nei, man kan ikke det.

Ekteskapet mitt betyr alt. Det finnes jo de som sier at det "bare er et papir" eller "vi trenger bare kjærlighet". Men for meg er ikke det sant. Et ekteskap er så utrolig mye (det er jo en grunn til at homofile har kjempet så innbitt for retten til det). Det er en avtale som for min del sikrer et følelsesmessig stabilt samliv. Jeg vet kanskje at følelsene våre for hverandre vil svinge og at livet kan endre seg, men ekteskapet er et fundament. Det er absolutt. Og så er det er fint overgangsrituale. Og jeg tror overgangsritualer er veldig viktige, enten det handler om konfirmasjon eller ekteskap eller begravelse. Det var et "før" og så er det et "etter". Og det å stå foran alle du kjenner (og ikke kjenner) og love noe sånt er en veldig stor handling. Det gjorde at jeg gikk inn i vårt ekteskap med en annen mentalitet. Så kommer jo det økonomiske, det er jo veldig praktisk. Det gjør det enklere ved arveoppgjør og skatteoppgjør osv.

Anonymous poster hash: a35b7...a9d

Skrevet

Eller for å si det på en annen måte da: enten så har man planer om å være sammen for bestandig, eller så har man ikke det. Hvis man har det, så står man for det og så gifter man seg. Hvis du "bare ser an" eller ikke tenker at du kan love noe sånt, så gifter du deg ikke. Det handler bare om å vite hva man står for, og så tørre å faktisk stå for det.

Anonymous poster hash: a35b7...a9d

Skrevet

For oss var det mer en formalitet og en sikkerhet enn noe annet, vi hadde ingen feiring heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...