Gå til innhold

Burde blodgiving vært en plikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du? For alle friske mennesker som oppfyller alle kravene?

Anonymous poster hash: d268d...608

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Frivillighet fungerar, og eg trur det på sikt gir tryggare blod når ein tappar frå dei som ønskar det enn om ein tek kreti og pleti. All risikoatferd i forhold til smitte gir mulighet for å smitte ein mottakar.

Skrevet

Selvsagt ikke. Dummeste jeg har hørt. Og jeg er blodgiver

Anonymous poster hash: 67402...bd3

Skrevet

Nei. Men organdonasjon mener jeg burde vært en plikt.

Anonymous poster hash: 94ab8...9c1
Skrevet

Kunne jo vært slik at om en ikke ville være med så mistet retten til å motta organer/blod om en trengte det. 

Anonymous poster hash: 30ea6...4c3
Skrevet

Nei. Det mener jeg ikke. Men de kunne jo kanskje vært litt mer frempå i rekrutteringen av nye blodgivere.

Anonymous poster hash: d1246...bd5

Skrevet

Ikke plikt, men man burde ha fått spørsmål om det feks når man er hos legen el. Det burde også tilrettelegges slik at man kan gi utenfor vanlig arbeidstid. Nå tror jeg mange synes det blir litt mye styr og bry.

Skrevet

Kunne jo vært slik at om en ikke ville være med så mistet retten til å motta organer/blod om en trengte det.

Oj, du er ikke særlig smart.

Anonymous poster hash: e6489...6a3

Skrevet

Kjenner jeg er provosert. Dere snakker om plikt til å gi blod, men det er mange som ikke får lov å gi blod BARE fordi de ikke har norsk statsborgerskap...fiks dette først og snakk om plikter etterpå!

Anonymous poster hash: 618a2...a65
Skrevet

Så vi som ikke kan gi, skal ikke få?

Er du syk eller har de rette allergiene (f.eks penicillin) så er du verdt mindre?

Anonymous poster hash: fe64d...9cf

Skrevet

I såfall slik det fungerer i f.eks USA. Skal du ha en stor planlagt operasjon der så tappes en i forveien. Blodet er da i utgangspunktet til eget bruk. 

Nå er jo maskiner som cellsaver (og nye operasjonteknikker) gode alternativer slik at behovet for blodprodukter ved kirurgi er kraftig redusert. 

Anonymous poster hash: e7d81...272
Skrevet

Skrekk og gru om det skulle bli plikt!

Nå er det i hvert fall folk som velger det selv om som av den grunn også har en riktigere holdning til det. Blodgivning er også et spørsmål om tillit, at blodgiverne er oppriktige, gir korrekte opplysninger om ev. risikoadferd, medisiner, sykdom.

Selv om man blir sjekket for mye før man blir blodgiver så er det mye mer man ikke sjekkes for, så jeg tror at en plikt-/tvangsordning vil føre til at flere blir syke av blodoverføringene de får.

Anonymous poster hash: b23c7...7b0
Skrevet

Jeg syns det burde vært mange flere blodbusser, ikke bare i de store byene. Kunne jeg gitt blod hadde det tatt mange timer for å få gjort det. Det tar 30 min å kjøre dit om trafikken er grei, må legge til god tid for å finne parkering der. Det har jeg erfart at er ett prosjekt i seg selv. Sist vi var der med ett barn endte mannen med å parkere på ett kjøpesenter ett godt stykke unna for det var ingen parkering der. (På sykehset der pappa gir blod er det egen parkering til de som skal gi blod, det er det ikke her) mannen har jobbet på sykehuset før, så han vet om parkeringen der.

Så det tar plutselig mye tid for å kunne gjøre det, og få det til i arbeidstiden er ikke så lett det heller. Hadde det kommet en buss til byen innimellom, kunne jeg fått det enkelt til. Arbeidsgiver hadde gladelig gjort slik at alle kunne fått gitt.

Men en plikt syns jeg ikke det burde vært, men mer tilgejngelig slik at flest mulig fikk gjort det hadde vært supert.

Jeg må vel sjekke igjen om reglene er endret for om jeg kan gi blod. Tattovering og en sykdom stoppet meg da jeg skulle gi før, mulig det er endret på nå.

Anonymous poster hash: bb4c8...a7d

Skrevet

Absolutt ikke, tviler på at noen som helst har lyst på Hepatitt B'en min..

Anonymous poster hash: 40000...825
Skrevet (endret)

I såfall slik det fungerer i f.eks USA. Skal du ha en stor planlagt operasjon der så tappes en i forveien. Blodet er da i utgangspunktet til eget bruk. 

Nå er jo maskiner som cellsaver (og nye operasjonteknikker) gode alternativer slik at behovet for blodprodukter ved kirurgi er kraftig redusert. 

Anonymous poster hash: e7d81...272

Nå er vel ikke det amerikanske velferdssystemet noe å strebe etter vel.....

Klart det ikke kan være plikt. Man har rett til å bestemme over egen kropp, ingen kan fortelle en hva en skal gjøre med kroppen sin.

Jeg og mannen ville gi blod en dag da vi så en buss. Vi fikk ikke lov pga vi ikke hadde drukket en viss mengde væske i løpet av det siste døgnet. De ga oss en liste over ting vi måtte gjøre det siste døgnet før vi skulle gi blod, og da ble det altfor komplisert og vanskelig og vi ga opp hele greia. Hvis de virkelig vil at folk skal gi blod, burde de gjøre det så enkelt som mulig.

De har teknologien til å produsere syntetisk blod, så vet ikke hvorfor de ikke benytter seg av dette oftere. Regner med dette betyr at det ikke er noen mangel på blod.

Endret av Pobie
Skrevet

Så vi som ikke kan gi, skal ikke få?

Er du syk eller har de rette allergiene (f.eks penicillin) så er du verdt mindre?

Anonymous poster hash: fe64d...9cf

Så slitsomt med slike som gjør seg dumme bare for å kverulere.

Plikt synes jeg ikke det skal være, men enig med dem som sier det bør være lettere tilgjengelig og flere vennlige dytt (forslaget om at fastlegen oppfordrer til blodgiving var ikke dumt).

Anonymous poster hash: 1baa4...7f4

Skrevet

Nei, absolutt ikke. Organdonasjon bør også være frivillig. Men det burde være enda mer fokus på det. Hadde man fått betalt ville mange flere gjort det, synd men det er sant.

Skrevet

Nei, absolutt ikke. Organdonasjon bør også være frivillig. Men det burde være enda mer fokus på det. Hadde man fått betalt ville mange flere gjort det, synd men det er sant.

Hvem skulle man betalt ved organdonasjon? De etterlatte?

Anonymous poster hash: 1baa4...7f4

Skrevet

Hadde det vært mer tilgjengelig tror jeg fler hadde gitt. For mitt vedkommende tar det en time hver vei, pluss den tiden det tar å tappe. Jeg har " usynlige" årer og det er ikke uvanlig at de stikker både 4 og 5 ganger før de treffer.

Anonymous poster hash: cd9de...6e4

Skrevet

Jeg donorer jevnlig i Tyskland. Her får man 20 euro hver gang pluss lunsj med ferske rundstykker, masse pålegg, joghurt, wienerpølser, kaffe og kaffespesialiteter, te, juice, brus, kjeks, kaker osv. I tillegg får man smågaver etter så og så mange doneringer. Denne blodbanken ligger i et kjøpesenter slik at det er lett tilgjengelig for folk flest. Jeg synes det er et veldig bra opplegg her. Hadde det vært liknende i Norge, tror jeg flere ville ha tatt seg bryet. Men viktigste av alt er jo selvsagt opplysning! Kunstig blod er nok ikke et alternativ. Da er det mye billigere å heller å spandere litt på hver blodgiver.

Jeg er også imot plikt. Det vil nok ikke fungere. Men de som mener det, mener jo selvsagt at det ikke skal være plikt for dem som faktisk ikke kan av diverse medisinske årsaker.

Anonymous poster hash: 370f1...0ae

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg kan ikke gi blod, enten jeg vil eller ikke. Men jeg vil jo gjerne, de kan bare ikke bruke blodet mitt. Så da måtte de tro meg på min gode vilje... Uansett er det ikke "någo for någo" i helsevesenet. Man skal ikke gjøre seg "fortjent" til medisinsk behandling, alle pasienter er like verdige - og likeverdige.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det var betalt for 40-50 år siden. Men da får man den uheldige bivirkningen at folk som har bruk for pengene, men som ikke burde være blodgivere, donerer blod. F eks narkomane...

Skrevet

Nei. Men organdonasjon mener jeg burde vært en plikt.

Anonymous poster hash: 94ab8...9c1

Det tror jeg ikke medisinsk-etisk råd vil bifalle.

Anonymous poster hash: 1e19b...852

Skrevet

Tviler på de som tapper blodet hadde syntes det hadde vært noe særlig om jeg ble tvunget dit, og de måtte ta seg av en person som svimte av gang på gang. Dessuten er det 1,5 times kjøring her, ville det vært verdt det med dekning av transport og tapt arbeidsfortjeneste? ;)

Anonymous poster hash: 37314...c25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...