Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bytte bil, og har spart opp mye av pengene. Vi mangler imidlertid de siste 50.000. Ungene har mer enn dette på konto og vi vurdere å låne av barna for å slippe låneutgifter. Vi vil betale tilbake innen 2 år, og sette inn 10.000 ekstra som kompensasjon, i tillegg til det vi ser de har i renter på disse 2 årene. Vi lager et eget regneark for "lånet". Hva tenker dere om å låne av ungene? Jeg synes jo det er bedre å gi dem inntekten på lånet enn å gi banken etableringsgebyr og renter... Og så vil vi jo gi litt ekstra som en takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jeg si at ikke er greit, har Vært "utsatt" for dette selv...

Skrevet (endret)

Når du sier "utsatt" mener du da at du ikke har fått tilbake pengene?? Vi har nå lånt 8.000,- av eldstemann. Resten av pengene klarte vi å samle sammen av feriepengene. Det meste er bestilt og betalt i ferien så det ser veldig greit ut. Satt opp en betalingsplan på 2.500,- pr mnd i juli og august, og innbetaler 3.000,- i september. Da er selve lånet betalt. I oktober har vi bestemt oss for at begge ungene får inn 1.500,- (hver) som takk for hjelpen. Dette settes inn på sparekontoen deres. Ungene våre er så små at de ikke har detaljfokus på sine kontoer. Vi har derfor ikke sagt noe om det. Men skulle vi lånt dette beløpet ville det kostet litt i renter (som f.eks på et kredittkort) så vi tenkte det var bedre å gi ungene den bonusen.

Vi har generelt god råd og sparer ca 8.000,- hver måned. I prinsippet kunne vi betalt tilbake bare i løpet av et par måneder (med tanke på at vi i ferien ikke kan sette av så mye til sparing). Men vi fant ut at vi må ha en buffer så da bruker vi tiden frem til september med å gi tilbake pengene, og i oktober kommer det en "bonus" til begge. Kunne ikke falt meg inn å stjele fra egne barn, det er jo det som skjer om man låner og ikke gir tilbake! Begge ungene har nesten 100.000,- hver på konto, og da fant vi ut at det ikke er så ille å låne for en kort periode.

Endret av Linelin
Skrevet

Du spurte om meninger om dette, og min mening er at det ikke er greit, da venter jeg med å kjøpe noe til jeg har spart opp det jeg trenger selv.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit så lenge dere betaler tilbake. Foreldre disponerer barnas kontoer frem til de er 18, og i dette tilfellet kan jeg ikke se noen grunn til at dere ikke kan låne de resterende pengene til å kjøpe en familiebil (som forøvrig barna skal sitte i+at en nyere vil forbedrer trafikksikkerheten). Syns ikke at du skal ha dårlig samvittighet for dette! Et billån er alternativet, men er pengene der på konto er det bedre å benytte oppsparte midler.

Mine foreldre lånte penger av søsteren min da kjøleskapet røk (skjedde da vi var småbarn). De tilbakebetale det helt fint. Hadde de spurt meg om hjelp så hadde jeg gladelig tilbudt dem å låne pengene. Man må huske på at man er i en familie!

Til de som sier at man skal spare opp først: helt enig, men med visse unntak. En bil (regner med at dette er en bruktbil) ligger som regel ikke ute på markedet særlig lenge hvis det er en god pris på den. Det å vente på å ta opp et lån kan føre til at familien ikke får kjøpt bilen. Forbruksmateriale, tv, hvitevarer o.l bør man spare opp til- forbrukslån og avbetaling burde ikke engang være et alternativ!

Bil, leilighet, hus og utdanning er det greit å spare opp egenkapital til, og deretter låne resten. Handler om å ha en fornuftig økonomi rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...