Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #1 Skrevet 9. juni 2015 Nå er minste blitt 8 år. Når jeg hadde babyer så ammet alle hvor som helst og når som helst. Nå har jeg inntrykk av at det er mye ammesjal, ammerom etc folk styrer med. Ser på nye IKEA i Åsane, der har de en ammekrok i restauranten, som et "fint" tilbud. Før på gamle IKEA, så gadd jo ikke folk stikke på det guffne trange ammerommet i 1. Etg. Er det virkelig et gode med en sånn ammekrok? Eller er det faktisk et lite tilbakeskritt for frihet til å amme hvor man vil og frihet til å bevege seg ute når man ammer? Er det egentlig bare del av at samfunnet ikke liker å se ammende kvinner, at det blir lansert som et gode, men egentlig er med på å gjøre ting mindre akseptert, et skjelvende syn? Eller er det et resultat av at samfunnet nå krever dette? Hvor kommer det fra? Min mor som ammet barn på 70 og 80 tallet stiller seg også uforstående til at amming er blitt så privat. Anonymous poster hash: a2699...303
Hjertefru Skrevet 9. juni 2015 #2 Skrevet 9. juni 2015 Har også latt merke til dette. Nakenhet og kropp er blitt mer privat generelt tror jeg. Jfr ungdommer som nekter å dusje nakne. At man blir henvist til et eget rom for å amme er et tilbakeskritt, selv om jeg ser den at det kan være greit for de som er sjenerte for å amme offentlig i utgangspunktet. Hvis offentlig amming blir fyfy, vil flere velge bort amming for ikke å bli isolert i ammeperioden. Ammefrekvensen er jo allerede begynt å gå nedover. Veldig trist.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #3 Skrevet 9. juni 2015 Jeg lurer også. Da jeg fikk min første for 11 år siden var alt friere. Det barnet vil forresten ikke dusje med de andre etter gymtimene, så det er ikke bare amming som er blitt mer privat. Lite toppløssoling på stranden også. Anonymous poster hash: a8fc3...6a4
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #4 Skrevet 9. juni 2015 Altså, selv om det er ammekroker og ammerom er det ikke dermed sagt at man må dit for å amme. Det er mer et tilbud for de som ikke føler seg vel med å amme i offentlighet og f.x. de som har barn som blir veldig urolige og spiser lite når det er folk og støy rundt. Anonymous poster hash: 1ed54...3db
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #5 Skrevet 9. juni 2015 Ammekrok er gull verdt for oss som ammer 6mnd gamle, svært nysgjerrige , turnere 😊 Før ammet jeg hvor som helst, men nå når babyen skal flørte med alle, så setter jeg pris på å ikke være midt i matfatet til andre. 😊 Jeg føler forøvrig at en ammekrok symboliserer at "i våre lokaler er det ok at du ammer", ikke "gjem deg her " Anonymous poster hash: d6525...bb3
TanteTroll Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 Jeg ammer både på ammerom, cafeer og på en benk på senteret. Ammerom er veldig behagelig når frk Nysgjerrig på 10 mnd skal ammes. Jeg har i grunnen ikke tenkt at det er et tilbakeskritt, heller sett på det som et bra tilbud. Men nå har jeg bare vært i ammebransjen siden 2013, så jeg har ingen tidligere erfaring å sammenligne med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå