Gå til innhold

Bestemor som er negativ til barnas musikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor er familiens mest musikalske. Hun er glad i å synge, skriver tekster og sier selv hun er opptatt av kultur.

I oppveksten hørte jeg og brodern stadig at det var så synd ingen av oss ville spille noe instrument, uten at hun egentlig noen gang la til rette for at vi skulle det heller. Det har aldri vært noe savn for meg heller.

Nå har jeg fått barn som har begynt å spille. De er ingen voldsomme talenter, men de øver jevnt, klarer seg bra og trives godt med musikken. Eldste har spilt i snart 4 år og får være med på større konserter, spel og kappleiker. Yngste har ikke kommet så langt enda, men synes også det er stas å få opptre for andre.

Det som ergrer meg er at min mor er så negativ. Det virker som hun tror det ikke er noen vits i å begynne med et instrument med mindre du spiller på profesjonelt nivå før du blir 10.

En ting er at hun ikke gidder å komme på konserter og aldri vil høre dem spille hjemme selv om hun ser dem flere ganger i uka, men hun kommer med så mange negative og nedlatende komentarer om spillingen.

Hun er på de fleste andre måter en flott bestemor, men at det ikke skal gå an å glede seg over fremgang og musikkglede hos ungene selv om de ikke er i mesterklasse plager meg faktisk.

Noen som har tips til hvordan jeg kan fnne til å forstå at musikk på lavt nivå også kan ha verdi, på samme måte som idret kan ha det. Der er hun nemlig ivrig nok til å heie og følge opp.

Anonymous poster hash: 67f23...31f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva er galt med moren din?!! Aller er da ikke Mozart, de færreste - ellers faktisk ingen! Hun som er "så glad i musikk" burde da virkelig sette pris på at barnebarna spiller! Jeg hadde tatt meg en alvorsprat med henne, og du skal ikke måtte forsvare meningen din en gang. Her er du hun som er helt ute på vidda. 

Jeg spilte selv i korps i 11 år. Min bestefar startet et korps, og dirigerte og spilte to instrumenter til han var 90!! Jeg var ikke noe vidundertalent, men han ba meg ALLTID ta med meg klarinetten når jeg skulle på langbesøk dit slik at han kunne høre meg spille. 

Be henne skjerpe seg!

Anonymous poster hash: 845e8...6bd
Gjest Antarctica
Skrevet

Tåpelige kjerring. Kjenner jeg blir irritert!

Du får si at selv den lengste reise starter med ett steg, og at hun alltid klaget over at dere ikke spilte, nå får hun ta igjen det tapte og komme og klappe for barnebarna!

Skrevet

Hjelpe meg!

Hvis hun virkelig er et så stort talent selv, hvorfor i huleste er hun ikke mer på banen, da? Her kunne hun jo gått inn og hjulpet og veiledet, kommet med "ekspertråd" og tips barna vil kunne dra nytte av!

Istedenfor å himle med øya og kritisere så burde hun jo være stolt over at barnebarna ønsker å følge i hennes fotspor? Dette ville jeg sagt til moren min, var jeg deg!

Vi er selv en sangglad familie. Eldstedatteren har et stort talent innen sang og jeg har jobbet masse med henne i flere år, lært bort alt jeg kan, og når min "ekspertise" ikke holdt lenger har jeg skaffet sanglærer til henne. Hun måtte begynne i bunn, slik som alle andre. Og etter knallhard jobbing begynner det nå å gi gode resultater.

"The student has become the master" :)

Anonymous poster hash: 8c3a9...3fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...