Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #1 Skrevet 9. juni 2015 Har ikke hatt krefter til å sette meg inn i reglene, men situasjonen er som følger: En helg våkner jeg opp en morgen og kjenner at høyre arm og høyre del av hodet og brystkassen er sovnet av. Jeg er kvalm og svimmel. Jeg oppsøker legevakten, men blir sendt hjem med Ibux da han mener det vil gå over av seg selv om et par dager. Det gjør det ikke. Jeg blir verre. Mandag (to dager senere) oppsøker jeg fastlege. Hun mener det er absolutt nødvendig å legge meg inn på timen i og med at det er slagsymptomer jeg har. Jeg må oppholde meg innen synsvidde på venterommet til taxi kommer. På sykehuset går det fire dager før de får tid til å undersøke meg. Symptomene har blitt flere og verre. Jeg kan ikke gå ordentlig, beina styrer seg selv. Jeg klarer med nød og neppe å svelge, og klarer ikke å hoste opp ting som setter seg i vrangstrupen eller hoste i det hele tatt. Jeg kan ikke snakke forståelig, og stemmen forsvinner litt og litt hver dag. Jeg sover nesten hele døgnet, har kun energi til å spise. Fredag ettermiddag kommer resultatet av undersøkelsen. Jeg må opereres i hjernen så snart som mulig, men i og med at det nå er blitt helg, må operasjonen vente til onsdag uken etter. Som ventet, ble alt verre etter operasjonen, og må trenes opp igjen, men jeg lurer selvfølgelig på om det hadde vært bedre om jeg fikk behandling på et tidligere tidspunkt. Anonymous poster hash: 8dca6...d21
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #2 Skrevet 9. juni 2015 Og det tror du noen på et anonymforum kan svare på? Ta kontakt med fastlege og sykehuset som behandlet deg. Be om en ugreing vedrørende forløpet. Anonymous poster hash: e9064...105
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #3 Skrevet 9. juni 2015 Høres ut som om det er verdt å søke om... Anonymous poster hash: c9de4...1c7
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #4 Skrevet 9. juni 2015 Hovedregelen for pasientskadeerstatning er at du må ha økonomisk tap eller ha fått varige skader som følge av feilbehandling eller manglende behandling. Det må da være enighet om at de varige skadene ikke hadde oppstått ved bedre behandling, mener de at de varige skadene kunne/ville oppstått uansett får du ingenting. Reglene er ganske strenge. Datteren min fikk erstatning etter feilbehandling på sykehuset da hun var liten. Hun ble varig skadet, og er erklært 30% invalid. Men hun er ikke ufør, hun vil kunne ta en utdanning og få seg en jobb som alle andre, så erstatningen hennes er ikke for økonomisk tap. Hun fikk erstatning fordi hun er varig skadet og har få valgmuligheter når det kommer til alt fra yrke til fritidsaktiviteter, alt må velges etter hva hun med sitt handikap kan klare å gjennomføre. For det fikk hun en erstatning, men siden hun vil kunne forsørge seg selv er det bare en liten erstatning for "tort og svie". Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med pasientombudet der du bor, der skal du få hjelp til å avgjøre om det er snakk om feilbehandling og om det ble tatt feil vurderinger. Sammen med pasientombud og fylkeslege kommer du frem til om det er verdt å lage en tilsynssak mot lege/sykehus og er det det kan du søke erstatning. Anonymous poster hash: 6399e...7e4
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #5 Skrevet 9. juni 2015 Huff, så grusomt. Klem til deg. Anonymous poster hash: 8d7bd...153
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #6 Skrevet 9. juni 2015 Du skriver jo ikke hva du måtte oppereres for, hvilke prøver som ble tatt eller hvilke feil som egentlig ble begått. Snakk med legen din. Anonymous poster hash: 0c3f9...47d
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #7 Skrevet 9. juni 2015 Søk! Er bedre å søke ennå ikke gjøre det. Jeg ble akutt innlagt med mindre plager enn deg og 4 timer etterpå hadde de utelukket at det de først trodde fet var. Men de fant ut at det kunne kanskje være noe annet alvorlig og etter to dager så var det utelukket og. Det viste seg å være noe mindre alvorlig men absolutt noe å behandle. Og det er jo sånn det skal være når det kan være noe alvorlig, det skal ikke ta flere dager før man får den første undersøkelsen. Tenk om du døde i mellomtiden. Sykehuset ditt trenger å få refs. Anonymous poster hash: a9ee1...e64
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #8 Skrevet 9. juni 2015 Søk! Er bedre å søke ennå ikke gjøre det. Jeg ble akutt innlagt med mindre plager enn deg og 4 timer etterpå hadde de utelukket at det de først trodde fet var. Men de fant ut at det kunne kanskje være noe annet alvorlig og etter to dager så var det utelukket og. Det viste seg å være noe mindre alvorlig men absolutt noe å behandle. Og det er jo sånn det skal være når det kan være noe alvorlig, det skal ikke ta flere dager før man får den første undersøkelsen. Tenk om du døde i mellomtiden. Sykehuset ditt trenger å få refs. Anonymous poster hash: a9ee1...e64 For et tåpelig svar! Anonymous poster hash: e9064...105
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #9 Skrevet 9. juni 2015 Du skriver jo ikke hva du måtte oppereres for, hvilke prøver som ble tatt eller hvilke feil som egentlig ble begått. Snakk med legen din. Anonymous poster hash: 0c3f9...47d Det ble oppdaget blødning i hjernestammen etter MR. Anonymous poster hash: 8dca6...d21
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #10 Skrevet 9. juni 2015 Søk! Er bedre å søke ennå ikke gjøre det. Jeg ble akutt innlagt med mindre plager enn deg og 4 timer etterpå hadde de utelukket at det de først trodde fet var. Men de fant ut at det kunne kanskje være noe annet alvorlig og etter to dager så var det utelukket og. Det viste seg å være noe mindre alvorlig men absolutt noe å behandle. Og det er jo sånn det skal være når det kan være noe alvorlig, det skal ikke ta flere dager før man får den første undersøkelsen. Tenk om du døde i mellomtiden. Sykehuset ditt trenger å få refs. Anonymous poster hash: a9ee1...e64 For et tåpelig svar! Anonymous poster hash: e9064...105 Hvorfor er det et tåpelig svar? Anonymous poster hash: 87599...16e
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #11 Skrevet 9. juni 2015 Men har de gjort noe direkte feil?? Anonymous poster hash: fe8a5...863
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #12 Skrevet 9. juni 2015 Selvfølgelig skal du søke, du er langt innenfor. Og selvfølgelig har sykehuset gjort feil! Alvorlige og grove feil! Håper det går bra med deg og opptrening!! Kjenner jeg blir sint og RYSTET på dine vegne!!! Lykke til! Anonymous poster hash: a5123...450
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #13 Skrevet 9. juni 2015 Men har de gjort noe direkte feil?? Anonymous poster hash: fe8a5...863 Hvis man ligger fire døgn på sykehus, blir verre og verre uten at de har "tid" å undersøke pasienten, da vil jeg tro at de har gjort noe direkte feil, ja. Du bør snakke med Pasientombudet, der får du informasjon. Undersøk om du har rett på advokat, for det er forferdelig tungt å ta tak i noe slikt nå når du ikke er frisk. Synes nr. 4 skriver veldig presist. Det vil bli en vurdering om du har tapt på det at de ikke tok deg på alvor til å begynne med, om de kan lastes for å ikke ha gjort noe før osv. En ganske kald prosess siden reglene er så strenge. Men jeg synes absolutt at du bør ta saken, for stemmer det du sier, at de har unnlatt å undersøke deg pga. at de har ment at de ikke hadde tid, da har de gjort noen grove feilvurderinger underveis. En slik diagnose er selvfølgelig veldig sjelden på unge personer, men med de symptomene du hadde så er ikke det noen unnskyldning. Ev. kan du også vurdere å klage til Fylkeslegen på behandlingen du har fått, men du bør ha hjelp til å gjøre det, for det er en tung prosess å gjøre alene. Jeg ønsker deg all mulig lykke i fremtiden med opptreningen din! Hent frem alt du har av stahet og styrke og tålmodighet og tenk at du skal bli så bra igjen som overhodet mulig! Stå på for å komme til det beste rehabiliteringssenteret (Sunnås) og jobb målrettet fremover for å få tilbake så mye funksjon som mulig - uansett hva som skjer med en ev. klage/erstatningssak. Ikke la noe knekke deg! Sender deg en stor klem <3 Anonymous poster hash: d227a...1a4
HvittHus Skrevet 9. juni 2015 #14 Skrevet 9. juni 2015 Det høres ut som du har en god sak her. Kontakt pasientombudet, de kan veilede deg videre. Også i forhold til en evnt klage på sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #15 Skrevet 9. juni 2015 Hvilket sykehus er dette? Og hvir lenge siden? Du burde gått til avisa! Anonymous poster hash: a5123...450
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #16 Skrevet 9. juni 2015 Hvilket sykehus er dette? Og hvir lenge siden? Du burde gått til avisa! Anonymous poster hash: a5123...450 Det er Haukeland. Takk for svar alle sammen. Jeg får samle meg til å få noen til å se på dette om en tid. Jeg har i løpet av de siste ukene vært nødt til å lære meg en hel del på nytt som å puste, hoste, svelge, gå, osv. Jeg bør i allefall få noen sin vurdering på hvor sannsynlig det er at det hadde blitt så omfattende med behandling på et tidligere tidspunkt. Anonymous poster hash: 8dca6...d21
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #17 Skrevet 9. juni 2015 Dette bør du klage på ikke bare for din del, men også for andre pasienter! Min bestemor døde pga rot på sykehuset. At hun kunne levd i dag hvis de hadde tatt symptomene seriøst er det ingen tvil om. Hun tok saken videre til fylkeslegen og legene som hadde vært borti bestemor fikk sparken og mistet autorisasjonen. Bestemor lever ikke i dag, men mamma var desperat på å finne det ut slik at de som hadde rotet det så grusomt til ikke kunne skade andre. Anonymous poster hash: 3e9fc...136
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå