Gå til innhold

Noen med små barn som har adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår blir 4 år i år og jeg har begynt å mistenke at hun kan ha adhd. Hun er ikke hyperaktiv, men er ukonsentrert og sover veldig dårlig. Hun har problemer med å sovne og våkner opptil flere ganger om natten. Hun er veldig rolig og kan ha problemer med å få med seg beskjeder. Dette er kanskje helt normalt for en 4-åring, men søvnproblemene har vart i 3 år nå og det ofte gråt på nettene. Hun bruker opptil 1-1,5 time for å sovne på kvelden selvom hun er trøtt. Kan også nevne at faren hadde adhd som liten

Anonymous poster hash: 78541...79d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gutt på snart 4. Hans far og hans 5 onkler og tanter hadde adhd som barn. Jeg har også tenkt tanken uten å ta det videre. Han sover også svært dårlig, tar meg en til to timer å få han i søvn, våkner på natten. Er veldig aktiv og har ofte vanskelig med å leke på en god måte. Slår og biter når han blir sint. Har et voldsomt temperament og lydnivå til de grader. Klarer ikke høre på enkle beskjeder, og det er daglige utfordringer i barnehagen. Stikker av når vi er ute om jeg ikke holder han under oppsyn, ikke redd for noe og buer seg bare fram. Hadde det ikke vært for storebroren som er stikk motsatt på alle områder hadde jeg virkelig lurt på hva jeg gjorde galt. Men jeg skal innrømme at jeg bare går å håper det en dag skal roe seg å bli bedre.

Skrevet

Det er uhyre sjeldent at så små barn har ADHD-diagnose, som regel må de være minst 6 år, gjennomsnittet er 9 år før de får diagnosen sin.

Vi er litt i samme situasjon som dere, bare at her er det en eldre bror som har diagnosen. Vår jente på 5 år har veldig mange av trekkene på ADHD, men bare hjemme. Slik var det med broren også på den alderen, han tok alt ut hjemme og var eksemplarisk i barnehagen. Jenta vår kan konsentrere seg lenge dersom hun interesserer seg for noe, og hun er veldig kreativ. Kan tegne, perle osv i evigheter, men har null fokus rundt andre ting. Det er et lite mareritt å ha henne med på buss, fly, kino, restaurant osv fordi hun overhode ikke klarer å sitte i ro. Hun har hatt søvnvansker hele livet, akkurat som broren, har reguleringsvansker i forhold til mat og temperatur og hører ikke etter beskjeder. Vi har melt henne til PPT, men avventer med utredning hos BUP til hun blir litt eldre og problemene ev. viser seg på skolen også.

Er datteren din lik i barnehagen som hjemme?

Anonymous poster hash: 09ae9...7c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...