Gå til innhold

Dere med skolebarn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Engasjerer far seg like mye i skolearbeid/fritidsaktiviteter/venner/foreldremøter etc som dere? Blir smågal av å konstant være sur pga dette og når jeg tenker meg om er det alltid vi mødrene til vennene som snakkes og avtaler ting, flertall mødre på foreldremøter/fritidsaktiviteter og det virker som det er mødrene som har oversikt over lekser/gym/avslutninger etc. Er det stort sett sånn at vi mødre automatisk tar på oss den oppgaven fordi noen må gjøre det eller er det bare min sønns kull som har latsabber av fedre??

Anonymous poster hash: deb9e...f63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alene, så det går veldig mye tid på sånt.

Men da pappen til barna levde var han ganske delaktig i leksearbeidet i hvert fall, selv om det alltid var jeg som var pådriveren.

Han var ikke spesielt delaktig alt annet - som foreldremøter, fritidsaktiviteter osv., det var et ansvar det stort sett var jeg som tok. La oss si at foredlingen der var 70 % på meg og 30 % på ham.

I den klassen min sønn går i, virker det som om fedrene er veldig delaktige og aktive. De er trenere for fotballaget, er med i FAU og er klassekontakter, har pappatreff osv. Så dette varierer nok litt fra kull til kull og sted til sted.

Anonymous poster hash: 2160a...27a
Skrevet

Lekser, gymtimer, svømming, når de skal ha med sykkel osv holder jentene oversikt over selv. Det har vi jobbet med fra de begynte på skolen. Nå som de går i 3. og 4. klasse har de full kontroll selv. Det har hendt de har glemt en lekse eller en bok og fått med "glemmeskjema" hjem. Det er greit. Så lenge det ikke skjer ofte er det en del av læreprosessen.

De gir beskjed om hvor de drar og om de trenger hjelp til leksene. Det følger vi nok opp omtrent like godt begge to.

Avsluttninger, kamper, konserter, dugnader, foreldremøter ol har nok jeg litt bedre oversikt over enn mannen, men det er ingen stor forskjell på hvem som stiller opp. Det eneste er at jeg tar all baking og han tar all sykling.

Anonymous poster hash: ced00...ec8
Skrevet

Jeg har nok en smule bedre oversikt enn far ja.... uten at det gjør meg noe. Men han leser jo ukebrevet og det er sjelden han glemmer type grillmat, gymtøy osv selv om jeg ikke har sagt noe. Han er med på alle foreldremøter også, og de fleste skolearrangementer. Jeg pleier å ta utviklings samtalene, men det er mest fordi jeg jobber turnus og er mer tilgjengelig på dagtid... 

Far og jeg avtaler like mye besøk med barnets venner, og far snakker nesten mer med andre foreldre enn jeg gjør :P 

Ift fritidsaktivitet, så er vi like mye med på den ene aktiviteten, og pleier ofte å se på begge to under trening. På den andre - fotball, så er jeg ofte med å ser på, mens far er en av to trenere så han er jo der hele tiden. 

Anonymous poster hash: 5d148...f04
Skrevet

Jeg tar foreldremøtene ( da tenker jeg på de som er for alle foreldrene samlet) siden jeg sitter i FAU for jenta sitt trinn, utviklingssamtaler tar i annenhver eller den som har anledning, fritidsaktiviteter er det han som brenner for og tar alt av annsvar jeg stiller opp på dugnader og treninger om jeg har tid, kamper er vi begge på.  

Lekser tar han like stor del i som jeg, han klarer fint og pakke sekker ol for ukeplanen henger på kjøleskapet og han kan lese :)

Han er like engasjert i venner og det og finne på noe med barna.

Det samme gjelder bhg, jeg sitter i SU og tar alle fellesmøter, men vi deler samtaler om barnet.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Har inntrykk av at det er flere fedre enn mødre som stiller på f.eks foreldremøter. Jentene i klasse spiller fotball, og mange har med foreldrene sine så da må man jo gjerne dele seg. 
Her er det mannen i huset som har tatt alt av fotballen for min datter (ikke hans) fordi han syns det er hyggelig. Han er og den som stiller på dugnad mens jeg er hjemme med ungene. Nå har vi en 2åring, men før det gikk vi sammen på foreldremøter. Jeg er som oftest den som drar, fordi jeg er den som får med meg ting ;)

Samtaler på skolen er han med på med vårt felles barn, han tar ikke fri fra jobb for å dra på samtale med mitt, naturlig nok. Samme med barnehageungen. Han har egentlig ansvaret for leksene, men siden han jobber mye borte og lange dager i uka så faller det meste på meg.

Skrevet

Mannen er like aktiv. Heldigvis.

Skrevet

Jeg har bedre oversikt, men han kjører og henter til fritidsaktiviteter oftere enn meg.

Han er også oftere enn meg den som snakker med andre foreldre og avtaler leking og besøk.

Han går på noen foreldremøter, men jeg går på flest.

Gymtøy ol styrer ungene selv, jeg minner de gjerne på å pakke det da, men de pakker det selv.

Anonymous poster hash: f78e8...11f

Skrevet

Jeg er ikke sammen med faren deres, men han følger opp skolearbeid og fritidsaktiviteter minst, om ikke bedre enn meg. I utgangspunktet går den som har ungene den aktuelle uken på foreldremøte, men jeg går om jeg kan uansett. Da trenger ikke han, så kan han følge opp ungene istedet.

Skrevet

Her vil jeg si pappaene er nesten like engasjert. Dvs, min eks for våre barn og min samboer for sine barn. Forskjellen er at fedrene helt klart å dårligere på å be med andre barn hjem eller oppmuntre barna til å leke med venner. Men samtidig har jo fedrene mindre tid med barna sine også. Når det gjelder å følge opp gymtøy, skolearbeid etc er min eks flinkere enn meg. Jeg får det til jeg også, men er mer vims. Både min eks og samboer går på foreldremøter etc. Men igjen, barna er mer hos mor, så hun har selvsagt den aller største oversikten.

Skrevet

Som en smule kontrollfreak og lærer selv, må jeg innrømme at jeg tar mye av det arbeidet fordi jeg gjerne vil ta det. Mannen følger også opp når han slipper til, men dersom jeg ikke hadde villet ta så mye ansvar, så hadde han nok tatt minst like mye som meg. Til gjengjeld er det han som følger mest opp med fotballen.

Ellers la jeg faktisk spesielt merke til at det var minst like mange fedre som mødre på de to siste foreldremøtene. Det kan også ha en viss sammenheng med at vi er ganske mange som har flere barn på skolen, så da må vi splitte oss og gå til hver våre klasser. Dermed må begge foreldrene på banen uansett.

Anonymous poster hash: ddb63...2a4
Skrevet

Far pakker gymbagen, følger med på turdager etc. Gjør lekser.

Deltar på konferansetimer.

Stiller på alt i skolen, klasseklnrakt regi. Tar seg ikke fri fra jobb for ting.

Han er også trener for fotball.

Anonymous poster hash: e2d0b...e3d

Skrevet

HI her. Pappan tar ansvar hvis jeg ber han om å gjøre det. Men det er vel det som irriterer meg at jeg må si: "I dag er det foreldremøte, kan du gå?" Du må bli med på avslutningen i dag, matfatet du skal ha med står i kjøleskapet." Per har igjen mattelekse, pass på at han gjør den i kveld" etc etc. Hvorfor kan han ikke lære seg å følge med og ha kontrollen selv? Arg 😬

Skrevet

HI her. Pappan tar ansvar hvis jeg ber han om å gjøre det. Men det er vel det som irriterer meg at jeg må si: "I dag er det foreldremøte, kan du gå?" Du må bli med på avslutningen i dag, matfatet du skal ha med står i kjøleskapet." Per har igjen mattelekse, pass på at han gjør den i kveld" etc etc. Hvorfor kan han ikke lære seg å følge med og ha kontrollen selv? Arg 😬

Jeg skulle sikkert vært flinkere til å ikke ordne opp alt så hadde han kanskje sett at det hadde vært kjipt å komme på avslutning og ikke ha med mat eller at guttungen kommer hjem med anmerkning pga lekser ikke er gjort. Men jeg er så forbanna opptatt av fasaden at jeg tror jeg hadde syntes det var pinligere med det manglende matfatet enn han som hadde vært der. Så kanskje det er JEG som er problemet?? 😱

Skrevet

Jeg må ha oversikt over det. Han er helt fjern. Hvis jeg skulle dø tror jeg ungene hadde kommet i pysj på skolen.

Anonymous poster hash: c5181...bc1

Skrevet

Jeg må ha oversikt over det. Han er helt fjern. Hvis jeg skulle dø tror jeg ungene hadde kommet i pysj på skolen.

Anonymous poster hash: c5181...bc1

😂 Får håpe du er her ei god stund til enda da 😉

Skrevet

Pappaen til mine barn har like god oversikt som meg over det aller meste. Jeg har bedre oversikt over når svømmetøy osv skal med, men det er fordi vi ordner det på morgenen og da har jeg bedre tid enn han. Lekser tar den som kommer hjem først ansvaret for. Fotballen er det faren som følger opp mest, fordi han er trener, mens jeg har litt bedre oversikt over skole/barnehageting. Baking er det også jeg som ordner de gangene det må til, fordi jeg syns det er morsomst. Dugnader "sloss" vi om, for det liker vi begge to å være med på, det er oftest veldig sosialt å være med på.

Anonymous poster hash: 90f9a...2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...