Gå til innhold

Noen som har sagt fra seg odel her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er eldst av flere søsken, og har dermed odel på gården. Det er ikke drift der, ikke bygninger som er i stand til å drifte en gård, og det er langt fra både arbeidsplasser, skole og barnehage. Det er absolutt mulig å drive drift, men det vil koste enormt med tid og penger å dette det i stand. Mannen min ønsker absolutt ikke å bo der, og jeg ser at det vil være svært utfordrende, ikke minst i forhold til barna vi har, derfor har jeg tidligere sagt at jeg ikke vil ta over.

Men nå er det ingen som blir å ta over. Og det skjærer meg i hjertet. At hjemplassen min, som forfedrene mine har bygd opp, skal gå ut av slekta. Og jeg skal være ansvarlig for det.

Jeg syns også det er fryktelig å tenke på mamma og pappa, de vil da bli igjen der alene, og i tillegg må de leve med at ingen av oss ønsker å bli der.

Kan noen gi meg noen kloke ord? Det kjennes ut som at noen har dødd, det er en enorm sorg for meg.

Anonymous poster hash: 08f67...b7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart det er vemodig, men er ikke det beste at hården blir kjøpt av noen som ønsker den? Her jeg bor er det flere som ønsker seg gårder/småbruk, men ingen er til salgs siden de blir eid av dolk som bor andre steder og beholder av sentimentale grunner.

Anonymous poster hash: 8bd92...60d

Skrevet

Jeg har ikke sagt fra meg odel, men storesøsteren min gjorde det. Mellomsøster overtok gården og kjøpte oss andre ut.

Du kan selge til noen andre, om du vil, eller at annen familie overtar. Om du selger til noen andre kan barna dine fortsatt kjøpe gården tilbake på odel, det er noen egne regler for dette (det kan du sjekke opp i).

Anonymous poster hash: 98139...70b
Skrevet

Jeg har ikke sagt fra meg odel, men storesøsteren min gjorde det. Mellomsøster overtok gården og kjøpte oss andre ut. Du kan selge til noen andre, om du vil, eller at annen familie overtar. Om du selger til noen andre kan barna dine fortsatt kjøpe gården tilbake på odel, det er noen egne regler for dette (det kan du sjekke opp i). Anonymous poster hash: 98139...70b

Det er innen et år du kan ta gården tilbake på odel. Hvis Hi har små barn blir jo ikke dette aktuelt.

Det er heller ikke sånn at man må kjøpe ut søsken, da er det en avtale dere har gjort i deres familie. Jeg har nylig overtatt, og har kjøpt gården av mine foreldre.

Jeg skjønner det er vanskelig HI. Jeg har dessverre ingen gode råd eller trøstende ord utover at jeg tror jeg vet hvordan du har det.

Anonymous poster hash: e32f6...f8d

Skrevet

Jeg har ikke sagt fra meg odel, men storesøsteren min gjorde det. Mellomsøster overtok gården og kjøpte oss andre ut. Du kan selge til noen andre, om du vil, eller at annen familie overtar. Om du selger til noen andre kan barna dine fortsatt kjøpe gården tilbake på odel, det er noen egne regler for dette (det kan du sjekke opp i). Anonymous poster hash: 98139...70b

Det er innen et år du kan ta gården tilbake på odel. Hvis Hi har små barn blir jo ikke dette aktuelt.

Det er heller ikke sånn at man må kjøpe ut søsken, da er det en avtale dere har gjort i deres familie. Jeg har nylig overtatt, og har kjøpt gården av mine foreldre.

Jeg skjønner det er vanskelig HI. Jeg har dessverre ingen gode råd eller trøstende ord utover at jeg tror jeg vet hvordan du har det.

Foreldrene våre var døde da hun overtok gården og kjøpte oss ut.

Skrevet

Det er innen et år du kan ta gården tilbake på odel. Hvis Hi har små barn blir jo ikke dette aktuelt.Det er heller ikke sånn at man må kjøpe ut søsken, da er det en avtale dere har gjort i deres familie. Jeg har nylig overtatt, og har kjøpt gården av mine foreldre.Jeg skjønner det er vanskelig HI. Jeg har dessverre ingen gode råd eller trøstende ord utover at jeg tror jeg vet hvordan du har det.Anonymous poster hash: e32f6...f8d

Foreldrene våre var døde da hun overtok gården og kjøpte oss ut. Anonymous poster hash: 98139...70b

Jo, men da tipper jeg det er arven etter foreldrene deres dere har fått.

Skrevet

Det er innen et år du kan ta gården tilbake på odel. Hvis Hi har små barn blir jo ikke dette aktuelt.Det er heller ikke sånn at man må kjøpe ut søsken, da er det en avtale dere har gjort i deres familie. Jeg har nylig overtatt, og har kjøpt gården av mine foreldre.Jeg skjønner det er vanskelig HI. Jeg har dessverre ingen gode råd eller trøstende ord utover at jeg tror jeg vet hvordan du har det.Anonymous poster hash: e32f6...f8d
 Foreldrene våre var døde da hun overtok gården og kjøpte oss ut. Anonymous poster hash: 98139...70b

Jo, men da tipper jeg det er arven etter foreldrene deres dere har fått.

Jada, masa. Poenget var uansett at hun kjøpte oss ut, eller "løser ut" som det så fint heter når det gjelder odel, av gården.

Skrevet

Jo, men da tipper jeg det er arven etter foreldrene deres dere har fått.Anonymous poster hash: e32f6...f8d

Jada, masa. Poenget var uansett at hun kjøpte oss ut, eller "løser ut" som det så fint heter når det gjelder odel, av gården. Anonymous poster hash: 98139...70b

Hvis du synes jeg maser så var jo det dumt. Poenget mitt var at det ikke er noen plikt til å kjøpe ut søsken i forbindelse med gårdsoverdragelse selv om veldig mange tror det. Det er jo heller ikke gjort hos dere da det er fordeling av arv. Informasjonen din, og rådene dine til HI, ble litt feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...