Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #1 Skrevet 8. juni 2015 Skal kjøpe leilighet og bil. Leilighet til 3,2 og bil til 160 000. Er nettopp ferdigutdannet og har satt alt av studielån på en konto. Dvs lånet er urørt og jeg kan levere det rett tilbake å bli gjeldsfri. Jeg tenkte først å bruke studielånet til å kjøpe bilen, men lurer på om jeg heller skulle kjøpt bilen for egenkapitalen. På den måten er jeg gjeldsfri med tanke på billån og studielån. Jeg tenkte å ta opp 2,7 i lån og har egenkapital på 400 000,- etter at jeg har kjøpt bil og levert tilbake studielånet. Men siden vi må ha 15% i egenkapital ( 2,7 + 400 000 = 3,1). Tror dere jeg da får lån av banken til å låne ytterligere 100 000,- når jeg er gjeldsfri slik at jeg kan kjøpe noe til 3,2 i stedet for 3,1? Til gjengjeld kan jeg spare 10 000,- i mnd som kan gå til ekstra nedbetaling av lånet i stedet for "bare" 7000,-. Vi er to om denne leiligheten og ja, vi har inntekt til å betjene lånet. Har også ytterligere 300 000,- på BSU men ønsker ikke å bruke disse enda, da det er så god rente på dem når lånerenta er så lav. Anonymous poster hash: fa7be...93e
rytme Skrevet 8. juni 2015 #2 Skrevet 8. juni 2015 Jeg tror jeg leste i avisene i dag at trenden går mot høyere krav til egenkapital ved lån. Så jeg vet ikke om jeg ville tatt sjansen...
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #3 Skrevet 8. juni 2015 Ville ikke betalt tilbake studielånet, det er det gunstigste lånet å ha. Renten er ok og dersom noe skulle skje med deg så er det ingen som arver lånet. Anonymous poster hash: 8ebc9...6b3
Rubella Skrevet 8. juni 2015 #4 Skrevet 8. juni 2015 Enig med 6b3. Studielånet er det siste lånet du bør betale tilbake siden det er så gunstig og har så mange fordeler man ikke får ved ordinære lån. Bruk heller studielånet til mer EK til boligen.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #5 Skrevet 8. juni 2015 Du vil nok trenge studielånet til egenkapital på bolig! Ikke innfri lånet.. Studielån er, i tillegg til det som er nevnt, det eneste lånet som kan fyses hvis du feks blir arbeid.ledig eller syk.. Da kan du få både rentefritak og betalingsutsettelser - på et helt annet nivå enn ved andre lån.. Anonymous poster hash: d5143...085
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå