Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #1 Skrevet 8. juni 2015 Guttungen på 1,5 år tåler ikke tomat. I dag stjal han litt ketchup fra fatet til en annnen unge i barnehagen og *svisj* masse eksem i ansiktet. Vi har alltid (altså før han ble født og vi fant ut av allergien) vært glad i lasagne, pastasaus av tomat og pizza. Men kan jo ikke lage noe sånt nå. Eller vi lager en pizza til oss med tomat og en liten til han med mye ost istedenfor tomatsaus, og det godtar han. Men han godtar ikke at han ikke kan få tomatsaus ellers. Å forklare en på 1,5 år om allergi går jo ikke, han vil bare ha. Når pleier de å skjønne og akseptere allergi? Han kan heldigvis vokse av seg denne allergien men kanskje ikke. Og tips til gode og enkle pastasauser uten tomat? Vi blir fort lei ostesaus, pesto, carbonara, fløtesaus, brunsaus og annet vanlig å ha til pasta. Men rams gjerne opp for kan være noe vi ikke tenker på, og kanskje det finnes gode pastasauser som vi ikke vet om? Kan forsåvidt være ferdigsauser, men helst hjemmelaget. Og noe en så liten unge vil like, han liker det meste Dere med et/flere barn med allergi som dere ikke har. Har dere i blant en egen middag senere når dere vil ha det ungen ikke tåler? Når det har lagt seg. Vi gjør det sjeldent, syns det er sent å spise middag etter kl 19. Men vet at mange spiser gjerne sen middag i helgene Anonymous poster hash: 36287...150
valkyrien Skrevet 8. juni 2015 #2 Skrevet 8. juni 2015 Guttungen her er allergisk mot egg og nøtter, og vi har aldri hatt noe problem med å få han til å forstå det. Han har siden han var 2,5-3 år selv spurt om det er noe han ikke tåler i ting. Vi har ofte ting med egg i selv om alle skal spise sammen, lager bare en eggefri variant til han. Nøtter er vi mer forsiktige med, de gangene vi skal ha noe med det så blir det etter legging eller når han er på overnarring andre steder. Men nøtter kan gi en stor reaksjon her, så det er derfor vi er så mye mer påpasselige med det.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #3 Skrevet 8. juni 2015 Her har ungen såpass mange allergier at han kan ikke spise det vi spiser. Sånn må det være, og han får ikke selv om han har lyst. Dette gjelder også i barnehagen. Anbefaler egentlig at ungen lærer seg at han ikke tåler tomat, både for å unngå utslett, men også for å unngå at det blir mye bråk, skrik og hyl den dagen dere er i selskap og han ikke får det dere spiser. Det gjør hverdagen lettere. Her har ungen alltid hatt allergi, men nå i i en alder av to spør han med jevne mellomrom om han tåler det og den, så det blir lettere. Anonymous poster hash: a69e8...b9a
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #4 Skrevet 8. juni 2015 Generelt glad i ferdigmat, Toro osv dere? Er det inntrykket jeg får. Kjøp en kokebok! Finnes 1 million retter uten tomatsaus! Anonymous poster hash: 2d0b6...3f1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #5 Skrevet 8. juni 2015 Om barnet kan ha paprika så kan dere prøve ajvar? Anonymous poster hash: 2962f...16a
keisermamma1 Skrevet 8. juni 2015 #6 Skrevet 8. juni 2015 Her har vi ikke tomat men en rekke andre allergier. Her lager vi ofte egen til han, men nå har vi gått til innkjøpt av adams fri for matkasser så nå spiser alle allergivennlig. Men i utlandet har de ofte pasta med olje og krydder, man kan også lage forskjellige "dressinger" med forskjellig snadder i. Spanske oppskiftsbøke har ofte slike dressingoppskrifter. Sopp saus er dødsdigg til pasta. ønsket sopp mengde 1-2 sjarlottløk 2 dl vann ( vil du ha den tykkere dropp vannet og bare ha buljong direkte i fløten) 1 kyllingbuljong ( løses opp i vannet) 1-2 pakker kremfølte Putre til ønsket tykkelse. Den må prøves er latterlig god.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #7 Skrevet 9. juni 2015 Selvfølgelig så gir vi ikke etter og gir han tomat, han får jo så lett utslett. Men han skjønner ikke hvorfor han ikke får tomat her hjemme, går visst bra i barnehagen, så det blir sutring og noen ganger hyling. Han er bare 1,5 så han skjønner ikke, vi har selvfølgelig fortalt han flere ganger at han ikke tåler tomat og sitrus (når vi spiser f.eks appelsin) men han skjønner ikke. Ennå, han vil jo skjønne det senere. Så akkurat nå så spiser vi tomat foran han sjeldnere, har ikke kuttet det ut, f.eks så grillet vi på lørdag og vi spiste ketchup uten at han fikk. Men å spise tomat f.eks 3 ganger i uka så han skal lære seg å godta å ikke få blir for ofte syns vi. Takk for alle svar og tips! HI Anonymous poster hash: 36287...150
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #8 Skrevet 9. juni 2015 Generelt glad i ferdigmat, Toro osv dere? Er det inntrykket jeg får. Kjøp en kokebok! Finnes 1 million retter uten tomatsaus! Anonymous poster hash: 2d0b6...3f1 Øh, les på nytt du Da vi du se at jeg skrev helst hjemmelaget. Og de sausene jeg ramset opp de lager vi fra brunnen av. HI Anonymous poster hash: 36287...150
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #9 Skrevet 9. juni 2015 Generelt glad i ferdigmat, Toro osv dere? Er det inntrykket jeg får. Kjøp en kokebok! Finnes 1 million retter uten tomatsaus! Anonymous poster hash: 2d0b6...3f1 Øh, les på nytt du Da vi du se at jeg skrev helst hjemmelaget. Og de sausene jeg ramset opp de lager vi fra brunnen av. HI Anonymous poster hash: 36287...150 Og det finnes sikkert en million retter men ikke alle er pastasaus som jeg lurte på om her, og ikke alle liker en unge på 1,5 år. Som sterke karri- eller chillisauser Anonymous poster hash: 36287...150
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #10 Skrevet 9. juni 2015 Vår forstod at hun hadde peanøttallergi når hun var rundt 3 år. Oppdaget det (dessverre) da hun var 1,5 år. Hun forstår nå at hun ikke kan spise peanøtter for da må hun på sykehuset. Det har også blitt sendt ut skriv i barnehagen at det ikke er lov med peanøttsmør og andre ting med peanøtter på maten. Ble veldig glad da barnehagen faktisk ringte meg og spurte om hun kunne spise marsipan pga. nøtteallergien Viser at de tar det på alvor da Anonymous poster hash: 99617...ab7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå