Gå til innhold

Jeg er redd for å ta opp mer lån, men vi trenger bil da dette med buss og kollektiv går ikke lenger :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk med mannen på et forsøk å ikke ha bil, men de siste årene har dette vært ekstremt slitsomt, jeg har måttet dra fra jobben minst 1 1/2 time før barnehagen stenger for å komme meg dit før den er stengt, er som oftest i bhg da 15 minutter før stengetid. Ungene er helt utslitte av å busse/tog så nå orker jeg ikke mer av dette livet. Med bil vil jeg være i bhg på ca 25 minutter fra jobben såfremst det ikke er rush tid.

 

Men jeg er livredd for å ta opp mer lån samt at banken sier nei.

Vi har pr.dags dato litt over 1,1 million i boliglån og både min mann og jeg har 0 kroner i studielån.

Jeg tjener ca 410.000 i 80% stilling og min mann tjener 460.000 i året i 100% stilling.

 

Om vi øker lånerammen med 500.000 synes dere vi da har mye lån totalt? Jeg er livredd for å låne over "pipa" og drømmer om både inkasso og tvangssalg.



Anonymous poster hash: 81e12...835
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har da ikke mye lån med den inntekten. Hvis banken sier ja til lån er det fordi de mener dere har råd til det. De vil jo være sikker på at de får igjen pengene de låner ut. Og må dere øke med 500.000 da? Dere får jo mye billigere bil enn til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dere har mye i lån. Hvis dere ikke har behov for å kjøre lengre strekninger ofte, ville jeg kjøpt en elbil.

 

Anonymous poster hash: e85ea...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 830 000kr i inntekt meg og samboeren min. Vi kjøpte for 8 mnd siden vår første bolig og lånte da 2,3 mill. 3 mnd senere tok vi opp billån og fikk låne 290 000kr.

Vi har to barn som går på SFO og betaler nesten 4800kr i mnd på det. Har også studielån på 100 000kr. Så vi har rundt 2,6 mill i lån, men klarer oss fint.

Synes ikke dere har mye lån iforhold til inntekten så dere burde klare å betale ned på et billån også, så lenge dere ikke har et unormalt høyt forbruk på mat og andre ting

 

Anonymous poster hash: 74a63...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hva du mener med å øke lån med 500 000, for du trenger virkelig ikke så mye til bil?? Kjøp en brukt en til max 100 000 istedet!

 

Anonymous poster hash: 48dcf...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil til 500 000 er virkelig ikke nødvendig... min kosta 18 000, og går som ei klokke. Du får en veldig åleit bruktbil til 50-100 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er smart å holde lån under en viss grense mtp at man burde ta høyde for uforutsett nedgang i inntekt (langvarig sykdom eller arbeidsledighet), men i deres tilfelle er det ingenting å bekymre seg for. Dere har jo lån under 1,5 ganger inntekten og det er da ikke noe problem å øke det.

 

Er enig med de andre at du får en helt grei bruktbil til rundt 100.000.



Anonymous poster hash: 995f7...390
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bekymrer du deg unødvendig. Dere kan i deres tilfelle gjerne øke gjeldsbyrden uten problem, men ikke nødvendig med så dyr bil.

 

Anonymous poster hash: 599a4...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden skal dere med lir til 500 000 kr om du er bekymret for økonomien?

 

80 000- 150 000 kr holder.



Anonymous poster hash: c75c2...c3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lånar ikkje over pipa om de aukar lånet med 500 000.  Men de treng jo ikkje låne så mykje heller.  Om det fortrinnsvis er bil til pendling i kvardagen de treng, så vil ein elbil gjere nytta, og gje lite løpande utgifter. -dersom de har mogleheiter til lading heme, då.

Men de får mykje bil for under 500 000!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...