Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #1 Skrevet 7. juni 2015 Vi skulle gjøre unna helgehandelen fredag. Var ikke før kommet inn i butikken før en normalt kledt totalt fremmed dame i 30-årene kommer bort og sier hun ikke har penger og om vi kan hjelpe henne å få handlet inn det nødvendigste. Vi ble litt paffe og spurte hva det gjaldt? Jo hun skulle bare ha en leverpostei og et brød. OK sa vi. Hun løper så rundt i butikken og kommer og fyller opp i handlevogna vår med brød, 5 pakker leverpostei. Spør om hun kan ta epler også? OK sier vi og hun kommer etter kort tid med en sekk med epler. Så spør hun om hun kan ta melk også? Da følte jeg egentlig grensa var nådd og sa nei, nå var det egentlig nok ifht hva hun spurte om til å begynne med. Hun sa så at hun ville vente på oss ved kassa, mens vi handlet ferdig. Jeg oppdager da at hun har på seg dyre merkeklær (trenger ikke nødvendigvis å bety noe). Kjenner jeg begynner å bli småirritert pga fremgangsmåten hennes. Det var ingen ydmykhet eller smil eller noe. Ville bare fylle på og ba stadig om mer. Da vi kom til kassa var hun borte. Vi la da til siden hennes varer og betalte for våre. På vei ut kommer hun løpende etter oss og spør irritert hvor tingene hennes er? Vi forklarer at siden hun ikke var der har vi ikke betalt tingene da vi ikke kunne stå med småbarna og vente på henne. Da svarer hun: " men NÅ er jeg her så da er det jo bare for dere å gå inn igjen og betale for meg!" Hva tenker dere? Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Anonymous poster hash: a0fac...af9
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #2 Skrevet 7. juni 2015 Jeg hadde aldri handlet for henne... Kunne kanskje gitt henne 50kr, men dette her var jo bare frekt og merkelig... Anonymous poster hash: cb558...b64
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #4 Skrevet 7. juni 2015 Jeg hadde aldri handlet for henne... Kunne kanskje gitt henne 50kr, men dette her var jo bare frekt og merkelig... Anonymous poster hash: cb558...b64 Tenkte vi kunne gjøre en god gjerning, men dette ble bare helt feil. Vi gikk IKKE inn igjen og betalte for henne nei. Takk for innspill! Anonymous poster hash: a0fac...af9
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #6 Skrevet 7. juni 2015 Hadde aldri betalt for henne. Takk for innspill. Vi betalte ikke, men hele situasjonen ble bare ubehagelig...ikke lett å vite hva som ville være riktig, men velger å tro at en i ordentlig nød ville opptrådt mer høflig og takknemlig ... Anonymous poster hash: a0fac...af9
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #7 Skrevet 7. juni 2015 Svindel, hadde ikke betalt for henne. Godt å høre mange er enig. Da gjorde vi sannsynlig det rette. Anonymous poster hash: a0fac...af9
Gjest Skrevet 7. juni 2015 #9 Skrevet 7. juni 2015 Svindel og hadde heller ikke betalt et øre for maten hennes. Ingen normale mennesker gjør slikt?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #10 Skrevet 7. juni 2015 Hu drev vel på slik med flere samtidig Maksn til frekk kjerring!! Anonymous poster hash: 7b9b8...4da
Himmel og hav Skrevet 7. juni 2015 #11 Skrevet 7. juni 2015 Tror jeg hadde sett meg om etter et skjult kamera. Det der var jo bare merkelig!
*Miss Marple* Skrevet 7. juni 2015 #12 Skrevet 7. juni 2015 Jeg tenker at hun ikke kan være helt frisk? Og hadde heller ikke betalt for henne.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #13 Skrevet 7. juni 2015 Jeg hadde betalt for en leverposteiboks og et brød dersom hun oppførte seg høflig, men aldri i verden om jeg hadde betalt i den situasjonen du beskriver! Anonymous poster hash: 2660f...79d
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #14 Skrevet 7. juni 2015 Takk for innspill alle sammen. Godt å høre flere reagerer likt. Begynte nesten å lure på om vi var kjipe som først sa ja, og deretter gikk fra hele greia, men med den frekke fremtoningen hennes fristet det til slutt lite å hjelpe- og vanskelig å vite om hun i det hele tatt var så nøden som hun påsto. Anonymous poster hash: a0fac...af9
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #15 Skrevet 7. juni 2015 Jeg hadde faktisk ringt politiet og tipset dem om adferden hennes, i tilfelle hun har barn hjemme. Så fikk det være opp til politiet om de gjorde noe videre med det. Og ellers gjorde dere det riktige. Anonymous poster hash: 42d44...673
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #16 Skrevet 7. juni 2015 Jeg hadde faktisk ringt politiet og tipset dem om adferden hennes, i tilfelle hun har barn hjemme. Så fikk det være opp til politiet om de gjorde noe videre med det. Og ellers gjorde dere det riktige. Anonymous poster hash: 42d44...673 Håper virkelig ikke at hun hadde sultne barn hjemme man blir så satt ut der og da at det eneste jeg tenkte på var å komme meg ut av butikken. Ubehagelig følelse når føler man blir lurt/utnyttet.. Anonymous poster hash: a0fac...af9
3 i april Skrevet 8. juni 2015 #17 Skrevet 8. juni 2015 Dere burde sagt i fra til de ansatte. Jobber selv i dagligvare butikk og slik adferd er ne vi absolutt vil bli tipset om.
Sint naken biltyv Skrevet 8. juni 2015 #18 Skrevet 8. juni 2015 Hadde betalt jeg. Men hadde tipset de ansatte og politiet.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #19 Skrevet 8. juni 2015 Å be noen kjøpe noe til seg er ikke svindel. Det er tigging. Anonymous poster hash: c78e5...613
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #20 Skrevet 8. juni 2015 Dere burde sagt i fra til de ansatte. Jobber selv i dagligvare butikk og slik adferd er ne vi absolutt vil bli tipset om. Ja det burde vi nok kanskje gjort. Ble helt satt ut og ville bare komme meg ut av butikken. Bare for nysgjerrighetens skyld; hva ville butikkansatte gjort om jeg varslet? Anonymous poster hash: a0fac...af9
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #22 Skrevet 8. juni 2015 Jeg ville gjort det samme. Og jeg hadde vært så "gnien" at jeg bare hadde latt henne kjøpe 1 brød og 1 leverposteiboks som hun spurte om i utgangspunktet, ikke flere. Anonymous poster hash: 3ef86...f81
pifi med tre nurk Skrevet 8. juni 2015 #23 Skrevet 8. juni 2015 Huff dette hørtes ut som en veldig ubehagelig situasjon. Og kudos til deg for at du sa ja i utgangspunktet, det hadde nok ikke jeg gjort! Og at du ikke stoppet henne med en gang hun begynte å ta mer enn først avtalt.. Hun hørtes så freidig ut at hun nok fant seg noen andre å tigge av. Det er selvfølgelig tragisk om hun var fattig og hadde masse barn å brødfø, men det er virkelig ikke veien å sette andre i forlegenhet og kreve noe som helst.
3 i april Skrevet 8. juni 2015 #24 Skrevet 8. juni 2015 Vi ville nok ha holdt et øye med henne og bedt henne forlate butikken om hun helt åpenlyst plagde kunderog tigget i butikken. Mulig vi også hadde varslet politiet
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #25 Skrevet 8. juni 2015 Det beste i slike tilfeller er å kontakte betjeningen. Butikken jeg jobbet på før hadde avtale med en gruppe som hjalp blant annet alenemødre. De fikk fullt spiselig mat som vi av ulike årsaker ikke kunne selge. Slike ordninger finnes overalt. Frelsesarmeen deler også ut mat, vet jeg. Ingen grunn til at noen skulle behøve å kjøpe mat for henne, fort gjort for svindlere. Men pent av deg å si ja i utgangspunktet Anonymous poster hash: 41192...d90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå