Gå til innhold

Femåring i forsetet? (Bilsjuk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun blir stadig sjuk og kaster opp i baksetet på lengre turer.

Har isofix i forsetet, kan jeg la henne sitte der på lengre turer?

Anonymous poster hash: 9d5ed...60b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, om du kobler ut air-bag. Noe som er bedre, som jeg gjorde, var så ta av nakkestøtten på passasjersetet slik at barnet kan se fremover hele tiden. Det fungerte veldig bra :)

Anonymous poster hash: e97e0...066
Skrevet

Ja, om du kobler ut air-bag. Noe som er bedre, som jeg gjorde, var så ta av nakkestøtten på passasjersetet slik at barnet kan se fremover hele tiden. Det fungerte veldig bra :)

Det var også lurt, men hun sitter bak førersiden og da går det dårlig. Lillebror sitter i bakovervendt sete på andre siden og kan ikke flyttes pga stort sete, da hadde ikke jeg fått plass til å sitte ved rattet :)

Skrevet

Det var også lurt, men hun sitter bak førersiden og da går det dårlig. Lillebror sitter i bakovervendt sete på andre siden og kan ikke flyttes pga stort sete, da hadde ikke jeg fått plass til å sitte ved rattet :)

Da tror jeg heller jeg hadde investert i et mindre sete til lillebror enn å ha jenta fremme. Det er langt mere sikkert for de minste å sitte bak.

Skrevet

Sønnen vår på 1,5 år spyr på lengre bilturer men det tok slutt når vi kjøpte Seabånd på apoteket. Jeg blir og lett bilsyk så jeg bruker de selv. Anbefales!! Er akupunkturbånd og husk å plasser de rett :)

Anonymous poster hash: 25896...f6a

Skrevet

Sønnen vår på 1,5 år spyr på lengre bilturer men det tok slutt når vi kjøpte Seabånd på apoteket. Jeg blir og lett bilsyk så jeg bruker de selv. Anbefales!! Er akupunkturbånd og husk å plasser de rett :)Anonymous poster hash: 25896...f6a

Jeg har samme erfaring. Seabands funket helt supert på mitt barn.

Skrevet

Dere må for all del ikke fjerne hodestøtten på fremsetet! Hva tror dere skjer om det sitter noen der i en kollisjon? Hodet kommer ikke til å henge på kroppen lenger. Fullstendig galskap!

Jeg ville prøvd alt annet før jeg hadde satt barnet frem, da det er tryggest i baksetene. Men skulle ingenting å, så er ok å plassere barnet foran, ved at du kobler ut airbagen.

Anonymous poster hash: f3a2f...502
Skrevet

Ville vore forsiktig med å hatt ein 5 åring i fremsete uansett, anbefalingen er at de skal være 1,40 høge før det er greit! Lite trygt å ha de i fremsete! Då ville eg heller prøvd ALT anna først!

Skrevet

Dere må for all del ikke fjerne hodestøtten på fremsetet! Hva tror dere skjer om det sitter noen der i en kollisjon? Hodet kommer ikke til å henge på kroppen lenger. Fullstendig galskap!

Jeg ville prøvd alt annet før jeg hadde satt barnet frem, da det er tryggest i baksetene. Men skulle ingenting å, så er ok å plassere barnet foran, ved at du kobler ut airbagen.

Det må jo selvsagt være når noen ikke sitter der ellers så er hele poenget borte - hodet vil blokkere utsikten uansett......

Skrevet

Det må jo selvsagt være når noen ikke sitter der ellers så er hele poenget borte - hodet vil blokkere utsikten uansett......

Men da er det ingen varig løsning, akkurat. Det var vel det HI ønsket... Og det går an å sette seg slik at barnet kan se fint fremover, selv med passasjer foran (uten hodestøtte). Jeg sitter stort sett alltid skjevt i sete, da jeg har problemer med rygg og bekken (klarer ikke belaste rett nedpå)

Skrevet

Ville vore forsiktig med å hatt ein 5 åring i fremsete uansett, anbefalingen er at de skal være 1,40 høge før det er greit! Lite trygt å ha de i fremsete! Då ville eg heller prøvd ALT anna først!

Det er om airbag er aktiv. Vesentlig forskjell på det.

Anonymous poster hash: a51c4...e71

Skrevet

Men da er det ingen varig løsning, akkurat. Det var vel det HI ønsket... Og det går an å sette seg slik at barnet kan se fint fremover, selv med passasjer foran (uten hodestøtte). Jeg sitter stort sett alltid skjevt i sete, da jeg har problemer med rygg og bekken (klarer ikke belaste rett nedpå)

Det kan være en varig løsning på lange turer, om man ikke ofte har med passasjer da.

Hvordan du sitter i setet er ikke relevant.

Skrevet

Ifølge Trygg Trafikk er det ikke noe nevneverdig forskjell på om barnet sitter foran eller bak, så lenge det sitter i sete tilpasset alder og uten airbag.

Skrevet

Dere må for all del ikke fjerne hodestøtten på fremsetet! Hva tror dere skjer om det sitter noen der i en kollisjon? Hodet kommer ikke til å henge på kroppen lenger. Fullstendig galskap!Jeg ville prøvd alt annet før jeg hadde satt barnet frem, da det er tryggest i baksetene. Men skulle ingenting å, så er ok å plassere barnet foran, ved at du kobler ut airbagen.Anonymous poster hash: f3a2f...502

Det må jo selvsagt være når noen ikke sitter der ellers så er hele poenget borte - hodet vil blokkere utsikten uansett......Anonymous poster hash: e97e0...066

Men da er det ingen varig løsning, akkurat. Det var vel det HI ønsket... Og det går an å sette seg slik at barnet kan se fint fremover, selv med passasjer foran (uten hodestøtte). Jeg sitter stort sett alltid skjevt i sete, da jeg har problemer med rygg og bekken (klarer ikke belaste rett nedpå) Anonymous poster hash: f3a2f...502
Nå er det ikke avansert å fjerne nakkestøtten, vi gjorde det en gang jeg glemte seabånda og måtte sitte bak med ungen som var baby. Jeg satt bak passasjersetet fremme. Det hjalp meg veldig. Tok 2 sek å ta den av og 2 sek å sette den på. Men sitter det noen fremme i passasjersetet så går det selvfølgelig ikke an.

Anonymous poster hash: 25896...f6a

Skrevet

Må dere kjøre så langt da? Hva er det som er så viktig at dere velger å utsette ungene for å sitte syke i bilen?

Anonymous poster hash: cee49...142

Skrevet

Hvor har dere det fra at det er så farlig å sitte i forsete når airbaggen er slått av?

Skrevet

Fordelen med å sitte bak er veldig liten, nesten marginal. Ville helt klart satt barnet foran, om du kan koble ut airbag. Kan du ikke det, ville jeg kjøpt nytt sete til lillebror :)

Anonymous poster hash: 1683d...d2c

Skrevet

nei, da er uansett!!

Skrevet

nei, da er uansett!!

http://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/-Barn-skal-ikke-sitte-i-forsetet/

Det er nok flere meninger rundt dette. 

Jeg forholder meg til Trygg Trafikk, og har spurt dem pr mail om nettopp samme problemstilling

Fikk til svar at med nye, sikre biler så er det marginal forskjell  på hvor i bilen man sitter, så lenge bilstolen passer i forhold til vekt/alder/lengde og evt airbager er koblet ut. 

Anonymous poster hash: a51c4...e71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...