Gå til innhold

Noen som har "fått noe" for forkjølelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ca halvveis i svangerskapet, og har hittil vært forkjølet 5-6 ganger, og da noen uker av gangen. Har altså bare gått et par dager hvor jeg har følt meg frisk, før det har vært påan igjen. 

Jeg er helt utslitt, sover såvidt om natta fordi at jeg hoster så mye og snørra tetter igjen. Jeg får vondt i hodet ca halvveis ut i arbeidsdagen (sikkert på grunn av søvnmangel og tett overalt). Jeg gjør ikke annet enn å jobbe og ligge i senga, da jeg ikke orker noen ting lengre. 

20 uker til med dette her går ikke. Vet dere om det finnes noe "hjelp" å få? Kan legen gjøre noe mot forkjølelse? (selvfølgelig uten å skade fosteret) 

Anonymous poster hash: 8b71c...92f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forkjølelse skyldes dessverre virus, så da er det oftest symptomlindring som gjelder. Nesespray og neseskylling med saltvann kan hjelpe på tett nese (saltvann blir man ikke avhengig av som man blir av nesespray, så ville anbefalt det). Å puste inn damp kan gjøre seigt slim lettere å hoste opp og åpner også tette neser. Å ligge høyt med hodet gjør at man får puste lettere og nesen/bihulene tettes ikke like lett igjen. Honning og sitron lindrer sår hals. Det meste av hostesaft er ikke anbefalt for gravide da produsentene ofte ikke har nok grunnlag for å kunne garantere at det ikke kan medføre fare for skader på fosteret eller det er kjente skadevirkninger på fostre. Er noen preparater man kan bruke i terapeutisk doser, spør legen din. 

Og man kan faktisk be om en sykemelding, så man får hentet seg inn igjen, pluss at kollegaene dine slipper å bli smittet av deg. Du får ingen medalje fra noen for å slite deg på jobb hver dag når du er gravid og ikke er i form.

Anonymous poster hash: 01669...04c
Skrevet

Forkjølelse skyldes dessverre virus, så da er det oftest symptomlindring som gjelder. Nesespray og neseskylling med saltvann kan hjelpe på tett nese (saltvann blir man ikke avhengig av som man blir av nesespray, så ville anbefalt det). Å puste inn damp kan gjøre seigt slim lettere å hoste opp og åpner også tette neser. Å ligge høyt med hodet gjør at man får puste lettere og nesen/bihulene tettes ikke like lett igjen. Honning og sitron lindrer sår hals. Det meste av hostesaft er ikke anbefalt for gravide da produsentene ofte ikke har nok grunnlag for å kunne garantere at det ikke kan medføre fare for skader på fosteret eller det er kjente skadevirkninger på fostre. Er noen preparater man kan bruke i terapeutisk doser, spør legen din.

Og man kan faktisk be om en sykemelding, så man får hentet seg inn igjen, pluss at kollegaene dine slipper å bli smittet av deg. Du får ingen medalje fra noen for å slite deg på jobb hver dag når du er gravid og ikke er i form.

Vanlig nesespray er vel frarådet for gravide?

Men saltvann og neseskylling funker bra :-)

Skrevet

Tar du vitamintilskudd og får i deg nok antioksidanter da? Sånn med tanke på å bygge opp immunforsvaret.

Anonymous poster hash: d05ce...37b
Skrevet

Har legen sjekket nivået ditt av vitD?

Anonymous poster hash: 0ab3a...d27

Skrevet

Forkjølelse skyldes dessverre virus, så da er det oftest symptomlindring som gjelder. Nesespray og neseskylling med saltvann kan hjelpe på tett nese (saltvann blir man ikke avhengig av som man blir av nesespray, så ville anbefalt det). Å puste inn damp kan gjøre seigt slim lettere å hoste opp og åpner også tette neser. Å ligge høyt med hodet gjør at man får puste lettere og nesen/bihulene tettes ikke like lett igjen. Honning og sitron lindrer sår hals. Det meste av hostesaft er ikke anbefalt for gravide da produsentene ofte ikke har nok grunnlag for å kunne garantere at det ikke kan medføre fare for skader på fosteret eller det er kjente skadevirkninger på fostre. Er noen preparater man kan bruke i terapeutisk doser, spør legen din.

"vanlig nesespray " er greit, så lenge man holder seg til anbefalte doser. Spør legen!

Anonymous poster hash: 4c79b...bb3

Skrevet

"vanlig nesespray " er greit, så lenge man holder seg til anbefalte doser. Spør legen!

Anonymous poster hash: 4c79b...bb3

Felleskatalogen sier "Graviditet, amming og fertilitet: Graviditet: Pga. mulige systemiske vasokonstriktive effekter anbefales ikke bruk under graviditet."

Ikke vet jeg hva en systemisk vasokonstriktiv effekt er, men det er antagelig ikke verd risikoen. Google antyder at det betyr at blodårer trekker seg sammen, ergo en økt risiko for svekket blodtilførsel til morkaka. Og det gir jo mening.

Skrevet

Rhinox kan brukes av gravide i terapeutiske doser.

Anonymous poster hash: b32a5...089

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...